» » قباله ازدواج و تغیر دادن مفاد آن + پرسش و پاسخ حقوقی

مهرگان
 
 
 

قباله ازدواج و تغیر دادن مفاد آن + پرسش و پاسخ حقوقی

25 فروردین 1392

قباله ازدواج و تغیر دادن مفاد آن

سوال : با سلام و عرض خسته نباشید.. آیا دست بردن در قباله ازدواج و تغیر دادن مفاد آن بعد از عقد بدون اطلاع همسر جرم است یا خیر؟ همینطور بعد انجام این عمل به اصرار زیاد، همسر نیز مفاد تغیر یافته را پذیرفته و امضا کرده که ایشان نیز رضایت دارند در صورتی که اینطور نبوده و مجبور به این کار شده، آیا این رضایت اجباری حقوق ایشان را سلب میکند یا خیر؟ با تشکر از زحمات شما و این مجموعه ارزشمند.

پاسخ :
با سلام
دست بردن در قباله ازدواج و تغیر دادن مفاد آن با اطلاع ورضایت همسر یا بودن آن جرم است ؛ وبرابر قانون مجازات اسلامی :
ماده 532 - هر یك از كارمنان و مسئولان دولتی كه دراجرای وظیفه خود در احكام و تقریرات و نوشته ها و اسناد و سجلات و دفاتر وغیر آنها از نوشته ها و اوراق رسمی تزویر كند اعم از اینكه امضاء یا مهری را ساخته یا امضاء یا مهر یا خطوط را تحریف كرده یا كلمه ای الحاق كند یا اسامی اشخاص را تغییر دهد علاوه بر مجازاتهای اداری و جبران خسارت وارده به حبس از یك تا پنج سال یا به پرداخت شش تا سی میلیون ریال جزای نقدی محكوم خواهد شد .
ماده 533 - اشخاصی كه كارمند یا مسئول دولتی نیستندهرگاه مرتكب یكی از جرایم مذكور در ماده قبل شوند علاوه برجبران خسارت وارده به حبس از شش ماه تا سه سال یا سه تا هجده میلیون ریال جزای نقدی محكوم خواهند شد .

موفق باشید

پرسش و پاسخ

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید