» » تفاوت و معنی جرم به عادت با تعدد جرم چیست؟ پاسخ

مهرگان
 
 
 

تفاوت و معنی جرم به عادت با تعدد جرم چیست؟ پاسخ

25 فروردین 1392

تفاوت و معنی جرم به عادت با تعدد جرم چیست؟

سوال : تفاوت بارز برای تشخیص مفهوم جرم به عادت با تعدد جرم در چیست؟ همچنین میان مفهوم تعدد جرم با جرم مرکب؟ همین سوال را درمورد مفهوم تکرار جرم وجرم به عادت داشتم چه تفاوت بارزی بین این دو مفهوم است؟

پاسخ : به نام خدا
با سلام و تشكر از اعتماد شما به ما
جرم را اعم از آنکه بصورت آنی یا مستمر در کتاب یابد وقتی از یک فعل واحد تشکیل شده باشد، جرم ساده می گویند و اگر از افعال مادی متعددی به وجود آمده باشد، بر حسب اینکه این افعال متنوع و یا مشابه باشد، جرم مرکب و جرم به عادت می نامند.
در برابر جرم ساده که عنصر مادی آن از یک فعل واحد تشکیل یافته جرم مرکب و جرم به عادت قرار دارد، جرمی را مرکب می گویند که عنصر مادی آن از افعال متنوع و به قصد تحقق نتیجه ی واحدی ترکیب یافته باشد و مصداق بارز جرم مرکب جرم کلاهبرداری است. برای تحقق جرم کلاهبرداری باید حداقل دو فعل متفاوت از کلاهبردار صادر شود؛ توسل به وسائل تقلبی (به کار بردن اسم یا عنوان مجعول ...) و به دست آوردن مال (وجوه، اسناد، قبوض و..) این دو فعل ذاتاً از یکدیگر متفاوت هستند ولی هر کدام مراحل متوالی یک جرم یعنی کلاهبرداری را تشکیل می دهند.
اما جرم به عادت موکول به وقوع فعل معین در دفعات مکرر است چندانکه عادت مرتکب از این افعال احراز شود، بنابراین، جرم به عادت یکباره محقق نمی شود و تحقق آن به گذشت زمان نیاز دارد. (جرم تکدی موضوع ماده 712 قانون مجازات اسلامی) از جمله ی جرائم به عادت محسوب می شود.

پرسش و پاسخ

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید