» » بهترین روش برای تمیز کردن کیس کامپیوتر

مهرگان
 
 
 

بهترین روش برای تمیز کردن کیس کامپیوتر

25 فروردین 1392

بهترین روش برای تمیز کردن کیس کامپیوتر

سوال : سلام - لطفا بفرمائید برای تمیز كردن داخل كیس كه گرد و خاك زیادی نشسته باید چگونه اقدام كرد؟اصلا نیازی به تمیز كردن داخل كیس است؟اگر تمیز نشود مشكلی پیش می آید؟اگر بله هر چند وقت یكبار باید اقدام به تمیز كردت داخل كیس نمود؟با تشكر

پاسخ : با سلام
دوست عزیز، وجود گرد و خاك روی مدارات الكترونیكی موجب ایجاد اتصال كوتاه هر چند ضعیف بین قطعات مختلف آن و در نتیجه اتلاف انرژی و اختلال در انتقال اطلاعات و سرانجام افت سرعت كار سیستم می شود؛ لذا نیاز به تمیز کردن کیس وجود دارد (مثلاً هر سه چهار ماه یکبار).
برای تمیز کردن کیس و از همه مهمتر مادربرد و دیگر قطعات داخل آن ابتدا در کیس را باز کنید. توجه داشته باشید که برق کاملا قطع شده باشد. ابتدا فن ها را خارج و آنها را با یک دستمال و از همه بهتر یک قلم مو تمیز کنید. هیچگاه این کار را با فشار قوی هوا و دستگاه های برقی مانند جارو برقی انجام ندهید. چون افزایش ناگهانی چرخش سبب سوختن و یا نیم سوز شدن فن میشود. قطعات رم و کارت گرافیک و دیگر کارتها را خارج کنید همان طور که ذکر شد هرگز برای تمیز کردن قطعات از جارو برقی استفاده نکنید. جارو برقی بر اثر ایجاد جریان الکتریسیته ساکن ممکن است به قطعات شما آسیب جدی وارد کند. آنها را میتوانید با استفاده از اسپری های باد فشار قوی که برای اینکار ساخته شده است با بهترین کیفیت تمیز کنید. داخل اسلات ها و شکاف های کارتها نیز با یک قلم موی نرم تمیز کنید. حین این کار بسیار مراقب باشید تا قطعات کوچک مخصوصا جامپرها را جابجا نکنید. در پایان تمامی سیستم را دوباره و به شکل یک پارچه روشن کنید. همچنین اگر از کامپیوتر خود در مدت زمان طولانی استفاده نمی کنید بر روی آن از پوشش های کاور استفاده کنید. توجه کنید که در هنگام کار با کامپیوتر تمامی کاورها را بردارید تا گرما در آن محیط افزایش پیدا نکند.

چند توصیه:

- توصیه میکنم که از جاروبرقی برای تمیزکردن قطعات داخلی کامپیوتر استفاده نکنید چون جاروبرقی تولید الکتریسیته ساکن میکند که برای قطعات الکترونیکی داخل کامپیوتر فوق العاده خطرناک است و احتمال خرابی کامپیوتر را بشدت بالا می برد. جاروهای باطری دار کوچکی مخصوص تمیزکردن داخل کامپیوتر وجود دارد که در صورت نیاز میتوانید از آنها استفاده کنید. توصیه من بهره گیری از اسپری هوای فشرده است که میتوانید از فروشگاههای قطعات الکترونیکی تهیه کنید. اما قسمت بیرونی بدنه کامپیوتر میتواند بوسیله جاروبرقی تمیز شود.

- از مایع تمیزکننده هم استفاده نکنیم؛ یادتان باشد که هیچوقت مایع تمیز کننده را مستقیما به قطعات داخلی اسپری نکنید و اگر لازم است که از مایع استفاده کنید ابتدا آنرا روی پارچه بریزید و پارچه را روی آن بخش بکشید.

- هنگام تمیز کردن کامپیوتر باید حتما دستگاه را خاموش کرده و کابل برق را از پریز جدا کنید. هیچوقت داخل کامپیوتر را با آب، خیس نکنید. برای تمیز کردن کامپیوتر نیاز به پارچه، آب، الکل سفید، مایع ظرفشویی، جاروی برقی برای تمیزکردن بیرون کامپیوتر، گوش پاک کن، اسفنج، قلم مو، جارو باطری دار مخصوص و البته دستبند ضد الکتریسته ساکن دارید.


گام به گام در تمیزکاری کامپیوتر

1- در اولین قدم کامپیوتر را خاموش کرده و آنرا از برق بیرون بکشید.

2- ابتدا قسمت بیرونی بدنه کامپیوتر را با جاروبرقی تمیز کنید و تمام درزها و منافذ عبوری هوا را تمیز کنید. سپس میتوانید قسمت بیرونی بدنه کامپیوتر را با پارچه آغشته به آب و کمی مایع ظرفشویی تمیز کنید. مطمئن شوید که تمام درزها و راههای عبوری هوا از مو و گرد و غبار تمیز شود.

3- حال بدنه کامپیوتر را باز کنید تا قسمتهای داخلی کامپیوتر در رویت قرار گیرد. به CPU نگاه کنید. توجه کنید که غبار میتواند در ورای فن و لابلای رادیاتور سی-پی-یو خود را پنهان کند. ممکن است بدنتان حاوی الکتریسیته ساکن باشد.

4- توصیه میکنم تا از یک عدد دستبند ضدالکتریسیته استفاده کنید. آنرا به مچ دستتان ببندید و سر دیگر آنرا به جایی وصل کنید که الکتریسیته را به زمین تخلیه کند مانند لوله آب، بدنه میز فلزی،... این دستبند را میتوانید از مغازه های فروش قطعات الکترونیکی تهیه کنید. حال میتوانید قلم مو را برداشته و به آرامی و با دقت حواشی CPU را تمیز کنید تا خاک و گرد و غبار از لابلای رادیاتور و فن خارج شود.


تمیزکاری مادر برد (برد اصلی)

به روی مادر برد نگاه کنید و هرجا گرد و غبار دیدید آنرا با قلم مو بزدایید. حین این کار بسیار مراقب باشید تا قطعات کوچک مخصوصا جامپرها را جابجا نکنید. بعد از آن میتوانید از اسپری هوا استفاده کنید تا گردوغبار تمیز شود. هنگام استفاده از اسپری مراقب باشید که آنرا سرپا نگهدارید و هنگام مصرف کج نکنید که ممکن است مایع از آن خارج شود و روی قطعات بپاشد. بدین ترتیب خطر خرابی قطعات افزایش مییباد. جهت اسپری کردن را طوری تنظیم کنید که هوا بتواند گردوغبار را بسمت بیرون بدنه کامپیوتر فوت کند. نهایتا جاروی کوچک باطری دار مخصوص تمیزکاری کامپیوتر را مصرف کنید تا گردهای باقیمانده را بمکد. مجددا توصیه اکید میکنم که هرگز از جاروی برقی معمولی برای تمیز کردن داخل بدنه کامپیوتر استفاده نکنید زیرا این نوع جاروبرقیها تولید الکتریسیته ساکن میکند که خطر خرابی قطعات داخل کامپیوتر را بشدت افزایش میدهد.

تمیزکاری پنکه و فن های داخل کیس

حال زمان مناسبی است تا پنکه ها و فن های داخل بدنه را نیز تمیز کنید.

هنگام جاروکردن داخل بدنه کامپیوتر هم بسیار مراقب باشید که قطعات کوچک روی ماردبرد مانند جامپرها جابجا نشوند.

توجه به پاورسوپلای یا همان منبع تغذیه نیز اهمیت بسیاری دارد. پنکه آنرا با صبر و حوصله تمیز کنید و سعی کنید خاک را از پره های پنکه آن تمیز نمایید.

برای تمیز کردن داخل CD-DRIVE

برای تمیز کردن داخل CD-DRIVE توصیه میکنم از ابزار مخصوص این کار استفاده کنید که در مغازه های کامپیوتری بفروش میرسد. کیتهای مخصوص تمیزکردن CD-DRIVE را تهیه و مصرف کنید. اگر تجربه بیشتری با کامپیوتر و امور فنی آن دارید میتوانید این درایو را باز کرده و با گوش پاک کن آغشته به الکل سفید داخل آنرا تمیز کنید اما برای افراد کم تجربه این عمل به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

برای تمیز کردن درایو فلاپی

برای تمیز کردن درایو فلاپی نیز میتوانید از کیتهای آماده اینکار استفاده کنید که در مغازه های فروش وسایل کامپیوتری عرضه میشود. در این مرحله نیز اگر تجربه کار فنی با کامپیوتر دارید میتوانید درایو را باز کرده و با گوش پاک کن آغشته به الکل هدهای خواندن/نوشتن و بازوهای درایو را به دقت و آرام تمیز کنید. هنگام تمیز کردن هدها یادتان باشد که آنها را از جای خود بیرون نبرید که اگر قفل کند دیگر کار نخواهد کرد. برای افراد کم تجربه در کارهای فنی کامپیوتر بازکردن درایو را به هیچ عنوان توصیه نمیکنم.

تمیزکردن هارددیسک

هارددیسک عملا تمیزکردن فیزیکی ندارد زیرا تکنولوژی آن بسیار بالاست و نباید آنرا باز کرد. تمیز کردن آن در واقع عمل دفرگ است که از طریق برنامه انجام میشود.

موفق باشید

پرسش و پاسخ

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید