» » توضیح حقوقی در مورد امضا پشت سفته

مهرگان
 
 
 

توضیح حقوقی در مورد امضا پشت سفته

1 اردیبهشت 1392

توضیح حقوقی در مورد امضا پشت سفته

سوال :
سلام من در دفتری کار میکنم که کارفرمایم در مقابل پولی که برای شرکت داده بودم به من 61 میلیون تومان سفته که از قبل به نام خودش نوشته بود رو داد که در پشت هرکدام نیز یک امضا وجود داره که مال خود کارفرمام هست من احساس میکنم دارن از من سوء استفاده میکنن این امضای پشت معنیش چیه؟ سفته رو هم فقط امضا کرده بود و آدرس رو نوشته بود. برای گرفتن پولم باید چکاری انجام بدهم؟

پاسخ :
با سلام و دعای خیر
کاربر گرامی امضای پشت سفته به معنای مسئولیتی است که برای امضا کننده ایجاد می شود و امضا کننده ضامن پرداخت آن است. برای گرفتن پولتان باید سفته را به اجرا بگذارید.

اقدامات لازم جهت مطالبه وجه سفته به قرار ذیل اند
ما در قانون چند نوع سفته داریم:۱به رویت۲ به تاریخ معین۳به وعده از رویت۴ عند المطالبه۵حامل ۶ در وجه شخص معین۷ تا ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان ۸ بیشتر از ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان
در هر مورد اقدامات متفاوت است: اول روش قدم به قدم مطالبه سفته ای که در صلاحیت شورای حل اختلاف است یعنی تا ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان بررسی میشود
۱ از نظر ایین دادرسی: سفته را باید به همراه دادخواست به شورای محل اقامت خوانده تحویل داد
۲ مدارک لازم: کپی و اصل سفته به تعداد خواندگان +۱ نسخه.دادخواست مطالبه وجه سفته به تعداد خواندگان + ۱نسخه

مدارک را به شعبه ارجاع شورا به همراه کارت شناسایی پس از الصاق تمبر تحویل میدهیم تا به یکی از شعب ارجاع شود.
البته اینجا میتوانیم از شورا تقاضای صدور قرار تامین خواسته مواد ۱۰۸و۱۱۲ و اجرا ی فوری ان وفق ماده ۱۱۷ قانون ایین دادرسی مدنی در ضمن دادخواست بنماییم البته اینجا هم باید به تعداد خوندگان +۱ نسخه کپی از دادخواست و سفته برای تشکیل پرونده تامین خواسته به دفتر شعبه تحویل دهیم و اگر سفته واخواست نشده بود باید ۲۰٪ از مبلغ ان را به عنوان خسارت احتمالی به حساب سپرده دادگستری طبق فیشی که از شعبه میگیریم واریز نماییم
بعد از اینکه وجه خسارت احتمالی را وا ریز نمودیم فیش بانک را به شعبه میبریم و شماره پرونده تامین خواسته را که به مجتمع اجرای احکام شوراها ارسال شده گرفته و در روز مقرر به واحد رایانه اجرای احکام مراجعه و از انجا به یکی از شعب که پرونده به انجا فرستاده شده میرویم و نامه مربوط به توقیف اموال خوانده را دریافت میکنیم.

توضیحات:
سَفتِه یا فَتهِٔ طَلَب سندی تجاری است که بر اساس آن شخصی (صادرکننده سفته) تعهد می‌کند مبلغ معینی را در زمان معین یا عندالمطالبه به دیگری (گیرنده سفته) بپردازد.

سفته به علت خطرات نقل و انتقال پول و توسعه تجارت بین‌الملل بین بازرگانان رواج یافت. امروزه از سفته به عنوان یک وسیله اعتباری در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت در واحدهای تولیدی، صنعتی، تجارتی و خدماتی استفاده می‌شود.

سفته در لغت به معنای چیزی است که از کسی عاریه یا قرض یا در عوض چیزی بگیرند تا در شهر دیگر پس دهند.

پرسش و پاسخ

<
10 تیر 1394 11:23

رویا

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
باتشکر از راهنماییهای شما

به کارفرمای خود سفته ای سفید امضا باپشت نویسی بابت ضمانت کارداده ام . به هر بهانه ای تهدید میکند که سفته هایم رابه اجرا میگذارد . لطفا راهنمایی نمائید .

<
11 مرداد 1395 15:42

محسن

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
سلام میخاستم بدونم پشت سفته سفید رو امضاء کردن چه حکمی داره
و اینکه ممکن باشه یکی پشت یه سفته سفید رو که پر نشده رو امضاء یکی دیگه رو بزنه حکمش چیه
ممنون

<
2 شهریور 1395 08:40

حمید

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
با سلام
حدود هفت سال قبل دوستی نزد من مراجعه کرد و گفت میخواهد با کسی شریک شود و مبلغ 30 میلیون سفته بدهد.من به عنوان ضامن پشت سفته های ایشان را امضا کردم.بعد از گذشت هفت سال شریک دوستم به من مراجعه کرد که من با ایشان با مشکل روبرو شدم و می خواهم از ایشان شکایت کنم و شما به عنوان کسی که پشت سفته را امضا کرده بودید مسوول هستید.شایان ذکر است که چهار سال پیش سفته ها را به دوستم پس داده علت پس دادن را نمی دانم ولی دوستم می گوید من کامل پرداخت کردم به ایشان/با توجه به اینکه سفته ای هم در حال حاضر وجود ندارد می تواند از من شکایت کند ایشان؟

<
18 آذر 1395 11:39

میهمان

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
باسلام
پشت سفته ای راامضا کردم که به اسم شخص دیگری میباشد وسفته در دست شخص دیگری است وچون صاحب سفته پیدایش نیست آن شخص میخواهد ازمن شکایت کند ،آیا او میتواند از من شاکی شود تکلیف من در این مورد چیست.

(درضمن پشت سفته را دونفردیگر نیز امضا کرده اند)

<
12 دی 1395 01:18

علیرضا

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
باسلام.برای ضمانت وام دوستم ۲۵میلیون سفته امضا کردم. اقساط پرداخت نشده. بانک میخواد اقدام قضایی کنه. ایا میتونه توقیف اموال بگیره. حکم جلب چطور؟؟البته فیش حقوقی هم از من گرفتن که توش قید شده بود مادامی که ایشان دراین شرکت مشغول باشند معتبر است , من۴ماه اخراج شدم.. با تشکر

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید