» » پس گرفتن جهاز و مهریه قبل از طلاق

مهرگان
 
 
 

پس گرفتن جهاز و مهریه قبل از طلاق

2 اردیبهشت 1392

پس گرفتن جهاز و مهریه قبل از طلاق پاسخ حقوقی

سوال :
سلام خسته نباشید.حدود 5ماه پیش بعد از 3سال عقدی بودن و با کلی دعوا رفتیم طبقه ی بالای مادرشوهرم.الان نزدیک به 20 روزه به خاطر دخالت مادر همسرم و مطیع بودن بیش از اندازه همسرم به مادرش خانه را ترک کردم. همسرم تمام امکانات را از من گرفته بود نه تلوزیون داشتم نه تلفن فقط موبایلم را بهم میداد.حالا من رفتم به دادگاه خواستم که نامه بهم بده تا جهازم را پس بگیرم.آیا می تونن جهازم را بهم ندن؟چند وقت طول میکشه نامه را بهم بدن؟البته مهریه ام را اجرا گذاشتم. میدونم که همسرم به خاطر مهریه هم که شده مرا طلاق نمیده مرا تهدید کرده که ازداج میکنه آیا میتونه اینکار را بکنه یا نه؟در چه صرت می تونه اینکار را بکنه؟ممنن

پاسخ :
با سلام و دعای خیر
کاربر گرامی دادگاه صالح رسیدگی به خواسته‌ی استرداد جهیزیه، دادگاه خانواده می‌باشد و نحوه مطالبه آن با تنظیم دادخواست صورت می‌گیرد. به طور معمول، در عرف، هنگام تحویل جهیزیه صورتی از اموال مذکور تهیه و به امضای حاضرین به ویژه شوهر می‌رسد که این امر در سهل نمودن استرداد جهیزیه در دادگاه بسیار اهمیت می‌یابد. با ارائه صورت جهیزیه به دادگاه با توجه به امضای زوج در ذیل آن، جای شک و شبهه‌ای باقی نمانده و مانع از درگیری و یا سردرگمی طرفین در دادگاه‌ها می‌گردد. در صورتی که لیست اموال موجود نباشد زوجه که خواهان جهیزیه می‌باشد، لازم است دلایلی مبنی بر این که چه وسایلی به منزل زوج برده است، به دادگاه ارائه نماید. از جمله‌ی این دلایل شهادت شهود است که مسلماً شهود به جزئیات وسایل اطلاع دقیق ندارند. دلایل و مدارکی که زوجه به دادگاه ارائه می‌نماید عبارت است از لیست اموال و استشهادی که توسط افرادی که جهیزیه و انتقال آن را به منزل شوهر مشاهده نموده و حاضرند در دادگاه ادای شهادت نمایند.
در این صورت دادگاه جلسه‌ای را برای رسیدگی تعیین نموده و پس از شنیدن اظهارات طرفین، چنانچه ادعای زن مورد قبول شوهر واقع گردید شوهر را ملزم به استرداد این اموال می‌نماید. در غیر این صورت قرار استماع شهادت شهود صادر می‌شود که در وقت معین افرادی که ذیل استشهاد را امضا نموده‌اند به دادگاه مراجعه و مشاهدات خود را بیان می‌دارند. در صورتی که این اظهارات مقبول واقع شود حکم به استرداد جهیزیه صادر خواهد شد و چنانچه زوج از اجرای حکم دادگاه امتناع نماید، از طریق اجرای احکام دادگستری اقدام خواهد شد.
کاربر گرامی اگر شما خانه را بدون اجازه وی ترک کرده باشید و ایشان دادخواست تمکین بدهد و حکم عدم تمکین صادر شود و دادگاه شما را مجبور به بازگشت به خانه کند و شما موافقت نکنید که برگردید در این صورت همسر شما می تواند دادخواست ازدواج مجدد بدهند تا با اجازه دادگاه ازدواج کند.

توضیحات:
جهیزیه یا جهاز به دارایی و مالی گفته می‌شود که عروس در هنگام ازدواج به خانهٔ مشترک می‌برد. در حالت کلی جهیزیه می‌تواند شامل پول، جنس و یا مِلک باشد. در برخی جوامع، جهیزیه بیشتر شامل اسباب و لوازم خانه‌است.
در عرف و فرهنگ عامه، جهاز مفصل موجب احترام بیشتر عروس می‌شود. جهاز یا جهیزیه در ایران معمولاً شامل سرویس کامل اثاثیه مورد نیاز برای یک زندگی دو یا سه نفره است. رسم تهیه جهاز قدمت بسیار زیاد دارد.

پرسش و پاسخ

<
21 تیر 1393 19:01

m

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
سلام خسته نباشید من موضوع پایان نامم طلاق بائن مطالبی دارید که من بتونم از اونا استفاده ای بکنم

<
8 دی 1395 15:33

خانم نادری

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
سلام خسته نباشیدمن الان یه ماهه نامزدشدم امابعدافهمیدم توازمایشگاه ازدواج پول دادن خونه شوهروتایید کردن طرف معتاده شیشه ومورفین مصرف میکنه الان اومدم خونه پدرم همه لباسام ووسایلم مونده خونه شون من چطورمیتونم وسایلموپس بگیرم چه مدارکی تودادگاه لازم میشه اگه امکانش هست راهنماییم کنید باتشکر

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید