» » وضعيت اشتغال رشته مهندسی برق گرایش مخابرات

مهرگان
 
 
 

وضعيت اشتغال رشته مهندسی برق گرایش مخابرات

8 اردیبهشت 1392

وضعيت اشتغال رشته مهندسی برق گرایش مخابرات


وضعيت اشتغال رشته مهندسی برق گرایش مخابرات


مهندسی مخابرات یکی از گرایش‌های مهندسی برق است. مخابرات نوری، میدان و امواج، سامانه و مخابرات رمز از زیرمجموعه‌های آن هستند. مخابرات، گرايشی از مهندسی برق است كه در حوزه ارسال و دريافت اطلاعات فعاليت می‌كند. مهندسی مخابرات با ارائه نظريه‌ها و مبانی لازم جهت ايجاد ارتباط بين دو يا چند كاربر، انجام عملی فرايندها را به‌طور بهينه ممكن می‌سازد. پس هدف از مهندسی مخابرات، پرورش متخصصان در چهار زمينه اصلی اين گرايش شامل فرستنده، مرحله ميانی، گيرنده و گسترش شبكه است.

مهندسي برق شاخه‌ي مخابرات داراي سه گرايش مخابرات ميدان، مخابرات سيستم و مخابرات رمز است. دانشجويان گرايش مخابرات سيستم عمدتا در طراحي سيستم‌هاي مخابراتي فعاليت مي‌کنند. طراحي سيستم‌هاي رادار و جنگ الکترونيک که جزو پروژه‌هاي نظامي محسوب مي‌شوند، از زمينه‌هاي ويژه‌ي کاربرد گرايش مخابرات سيستم هستند. طراحي شبکه‌هاي مخابراتي جهت ارتباط اطلاعاتي (مانند شبکه‌هاي ارتباطي بانک‌ها) و نصب و راه اندازي شبکه‌هاي ارتباط از راه دور (موبايل ) نيز در تخصص دانشجويان اين گرايش است. دانشجويان گرايش مخابرات ميدان در زمينه‌ي طراحي اجزاي فرستنده-گيرنده‌هاي مخابراتي مانند طراحي آنتن‌ها، طراحي موج‌بر و شبيه سازي آن‌ها تخصص دارند. گرايش رمز نيز در زمينه‌ي مخابرات امن كه از مسائل حياتي در پروژه‌هاي نظامي است، کاربرد دارد. تهيه‌ي پروتکل‌هاي مخابرات امن و تست و ارزيابي ميزان امنيت شبکه‌هاي مخابراتي نياز به متخصصان در اين زمينه دارد. بحث طراحي امنيتي کارت‌هاي هوشمند که در راستاي ايجاد دولت الکترونيک نقش اساسي دارد در زمره‌ي فعاليت‌هاي مهم اين گرايش است. در مجموع دانشجويان هر سه گرايش، نيازهاي مخابراتي پروژه‌هاي نظامي را تامين مي‌کنند. اگر چه زمينه‌ي انجام پروژه‌هاي مخابراتي غير نظامي هم که نمونه‌هايي از آن‌ها آورده شد، براي متخصصان اين رشته جود دارد.

مهندسي مخابرات با ارائه نظريه ها و مباني لازم جهت ايجاد ارتباط بين دو يا چند كاربر، انجام عملي فرايندها را به طور بهينه ممكن مي سازد. پس هدف از مهندسي مخابرات، پرورش متخصصان در چهار زمينه اصلي اين گرايش است شامل فرستنده، مرحله مياني، گيرنده و گسترش شبكه كه گستره هر كدام عبارتند از:
فرستنده: شامل آنتن، نحوه ارسال
مرحله مياني: شامل خط انتقال و محاسبات مربوط
گيرنده: شامل آنتن، نحوه دريافت، تشخيص
گسترش شبكه: مشتمل بر تعميم خط ارتباطي ساده، ادوات سويچينگ ، ارتباط بين مجموعه كاربرها

مخابرات از دو گرایش میدان و سیستم تشکیل می شود. که در گرایش میدان، دانشجویان با مفاهیم میدان های مغناطیسی، امواج، ماکروویو، آنتن و … آشنا می شوند تا بتوانند مناسبترین وسیله را برای انتقال موجی از نقطه ای به نقطه دیگر پیدا کنند.
همچنین یکی از فعالیت های عمده مهندسی مخابرات گرایش سیستم، طراحی فلیترهای مختلفی است که می توانند امواج مزاحم شامل صوت یا پارازیت را از امواج اصلی تشخیص و آنها را حذف کرده و تنها امواج اصلی را از آنتن دریافت کنند.
گفتنی است که امروزه با توسعه مخابرات بی سیم، ارتباط نزدیکتری بین دو گرایش میدان و سیستم ایجاد شده است. برای نمونه در گوشی تلفن همراه ما هم تجهیزات مربوط به مدارهای مخابراتی و هم تجهیزات مربوط به فرستنده و هم آنتن گیرنده را داریم. از همین رو یک مهندس مخابرات امروزه باید از هر دو گرایش بخوبی اطلاع داشته باشد تا بتواند یک دستگاه بی سیم را طراحی کند.
علی‌ایحال، از آنجاکه در حال حاضر بیشتر بازارکار این گرایش در بخش دولتی متمرکز است، به دوست خوبم توصیه می‌کنم حتی‌الامکان در حین تحصیل با مراکز مخابراتی در ارتباط بوده تا ضمن تحصیل مهارت و تجربه لازم، انشا‌الله بعداز فراغت از تحصیل نیز بتوانید به سهولت جذب بازارکار شوید.

کنکور

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید