» » همه چیز در مورد کنکور کارشناسی ارشد مکانیک

مهرگان
 
 
 

همه چیز در مورد کنکور کارشناسی ارشد مکانیک

9 اردیبهشت 1392

کنکور کارشناسی ارشد مکانیک + گرایش + ظرفیت + منابع مطالعاتی

کنکور کارشناسی ارشد مکانیک


مهندسی مکانیک:
علم مكانیك كه قدمت آن به اختراع چرخ و ساخت ابزارهای اولیه مورد نیاز بشر برمی‌گردد در قرون بعد توسط نیوتون و گالیله بسط و توسعه یافت و به موازات انقلاب صنعتی در اروپا، مهندسی مكانیك به عنوان یك رشته دانشگاهی مورد تحقیق و تفحص پژوهشگران قرار گرفت تا جایی كه اختراعات بشر در بسیاری از زمینه‌ها به نحوی با علم و مكانیك ارتباط پیدا كرد.

مهندسی مكانیك شاخه‌ای از مهندسی است كه با طراحی، ساخت و راه‌اندازی دستگاه‌ها و ماشین‌ها سر و كار دارد، مهندس مكانیك نقش بسزایی در بالابردن امنیت زندگی، بهبود كیفیت كلی زندگی و نیز ایجاد شور و نشاط اقتصادی ایفا می‌كند. به جرات می‌توان گفت كه مهندسی مكانیك، گسترده‌ترین رشته مهندسی از نظر دامنه فعالیت و كاربردها است.

مهندس مكانیك، اصول اساسی نیرو، انرژی، حركت و گرما را به كار برده و با دانش تخصصی خود سیستم‌های مكانیكی و دستگاه‌ها و فرآیندهای گرمایی را طراحی كرده و می‌سازد. مهندسان مكانیك، گستره وسیعی از دستگاه‌ها، فرآورده‌ها و فرآیندها را تولید می‌كنند كه به عنوان نمونه می‌توان به موتورها و سیستم‌های كنترل خودرو هواپیما، نیروگاه‌های الكتریكی، دستگاه‌های پزشكی، اجزاء و قطعه‌های گوناگون از موتورهای با ابعاد میكروسكوپی گرفته تا چرخنده‌های غول‌آسا، فناوری لیزر، طراحی و ساخت به كمك رایانه، ماشینی كردن یا خودكارسازی (اتوماسیون) و رباتیك، انواع گوناگونی از فرآورده‌های مصرفی از دستگاه‌های تهویه مطبوع گرفته تا وسایل ورزشی و غیره اشاره كرد.

گرایش‌ها و ابعاد مختلف این رشته در کارشناسی ارشد :
مهندسی مکانیک -گرايش‌ها و ابعاد مختلف اين رشته در كارشناسي ارشد : مهندسي مكانيك در مقطع كارشناسي ارشد داراي هفت گرايش اصلي است:
مهندسي مكانيك – طراحي كاربردي
مهندسي مكانيك – تبديل انرژي
مهندسي مكانيك – ساخت توليد
مهندسي مكانيك – بيومكانيك
مهندسي مكانيك – سيستم محركه خودرو
مهندسي مكانيك – سيستم‌هاي تعليق ترمز و فرمان
مهندسي مكانيك – سازه بدنه خورد
همچنين فارغ‌التحصيلان مهندسي مكانيك مي‌توانند براي دوره كارشناسي ارشد خود 3 گرايش فرعي مهندسي مكانيك را نيز انتخاب كنند:
سيستمهاي انرژي و محيط زيست
انرژي هسته‌اي
مهندسي دريا


گرايش‌های اين رشته در مقطع كارشناسي:
رشته مهندسي مكانيك داراي سه گرايش، طراحي جامدات، حرارت و سيالات و ساخت و توليد در مقطع كارشناسي است كه گرايش طراحي جامدات به بررسي انواع نيروها، حركت‌ها و تأثير آن‌ها در اجزاء مختلف ماشين مي‌پردازد. مهندس طراح جامدات با توجه به نيازهاي جامع، دستگاه‌ها و ماشين‌ها مختلف را طراحي مي‌كند.
گرايش حرارت و سيالات به تحليل و طراحي سيستم از ديدگاه حرارتي سيالاتي مي‌پردازد و مهندس طراح سيالات به طراحي سيستم‌هاي برودتي و حرارتي و تأسيساتي در ساختمان‌ها و اماكن مي‌پردازد.
گرايش ساخت و توليد نيز به مسائل مربوط به ساخت بهينه و توليد با كيفيت بالا مي‌پردازد و بيشتر به حل موضوعات و مشكلات فرآيندها و دستگاه‌هاي ساخت و توليد مي‌پردازد.

توانايي‌های لازم برای داوطلبان اين رشته :
مكانيك بهشت رياضيات است. اين جمله زيبا از "لئوناردو اولر" رياضيدان بزرگ سوئيسي بنيان‌گذار ارتباط تنگاتنگ رياضيات با مكانيك است. مكانيك بخشي از علم فيزيك است. به همين دليل دانشجوي مهندسي مكانيك بايد در دو درس رياضي و فيزيك قوي بوده و همچنين از هوش، استعداد و قدرت تجسم خوبي نيز برخوردار باشد. يك مهندس مكانيك بنا به مقتضيات رشته خود مي‌بايست در محيط‌هاي توليدي و كارخانه‌ها مشغول به كار شود در نتيجه بايد توانايي كار در محيط‌هاي شلوغ، پرسروصدا، خشن و دور از شهر را داشته باشد.

بازار کار در خارج از کشور :

چشم انداز شغلي مهندسان در خارج كشور نيز بسيار اميدبخش و با استحكام است. براي مثال در ايالات متحده آمريكا رشد شغل‌ها و حرفه‌هاي مربوط به مهندسي مكانيك هر سال حدود 16% (35 هزار شغل) است و انتظار مي‌رود اين آهنگ رشد تا چند سال آينده هم حفظ شود. مهندسان مكانيك از روزگاران گذشته تا به امروز اغلب در بخش‌هاي صنعتي نقش عمده‌اي ايفا كرده و مي‌كنند.

همچنين صنعت پزشكي و داروسازي فرصت‌هاي شغلي جديد و هيجان‌انگيزي را براي مهندسان مكانيك به وجود آورده‌اند تا نيروها و دانش‌هاي زيستي را در هم بياميزند.

کنکور کارشناسی ارشد مکانیک


*ریاضیات: ریاضی عمومی 1و2، معادلات دیفرانسیل، ریاضی مهندسی
*حرارت و سیالات: ترمودینامیک، مکانیک سیالات، انتقال حرارت
*جامدات: استاتیک، مقاومت مصالح، طراحی اجزا
*دینامیک و ارتعاشات: دینامیک، ارتعاشات، دینامیک ماشین، کنترل
*ساخت و تولید: ماشین ابزار، قالب پرس، علم مواد، ماشین‌های کنترل عددی، اندازه‌گیری، تولید مخصوص، هیدرولیک و نیوماتیک، مدیریت تولید

توجه: متقاضیان گرایش مهندسی پزشکی به جای دروس 5 و 6 فوق می‌توانند دروس مبانی بیومکانیک 1و2 و دروس پایه پزشکی شامل فیزیولوژی و آناتومی و فیزیک پزشکی را انتخاب کنند.

کنکور

<
29 خرداد 1392 16:31

بابک

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
سلام من دانشجو ترم 2 ماشین ابزارم چند سالی از درس دور بودم اما الان با اشتیاق زیاد دارم درس میخونم ولی پایه درسی ام ضعیفه چون شاخه کاردانش بودم میخواستم بدون برای کارشناسی چه درس هایی رو بخونم تا بتونم رتبه بالا بیارم

<
13 مهر 1392 18:26

اميرحسين بليغي

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
با عرض سلام و خسته نباشي
من فارغ التحصيلم ولي ازمهر شروع كردم ميخواستم بژرسم ديرنيست؟بااينكه آزمونهاي آزمايشي سنجش هم ثبت نام كردم
اگر لطف كنيد اون مباحثي كه از دروس مكانيك خيلي مهم است و بيشتر سوالات كنكور ارشد از اون مياد را بگوييد ممنون ميشم از شما

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید