» » آیا عبادت زن در منزل بهتر از مسجد است؟

مهرگان
 
 
 

آیا عبادت زن در منزل بهتر از مسجد است؟

13 اردیبهشت 1392

آیا عبادت زن در منزل بهتر از مسجد است؟

پرسش:
آیا عبادت زن در منزل بهتر از مسجد است؟

پاسخ:
در این باره روایات متعددی وارد شده که مرحوم حر عاملی در وسائل الشیعه بابی درباره اینکه مستحب است زنان نمازشان را در خانه بخوانند آورده و روایاتی این موضوع را تحت همین باب نقل نموده است.(1)

یک روایت به عنوان نمونه:
قَالَ الصَّادِقُ ع خَيْرُ مَسَاجِدِ نِسَائِكُمُ الْبُيُوتُ (2)
امام صادق (علیه السلام) فرمود: بهترین مساجد زنان شما، خانه هایتان است

شيخ صدوق در کتاب فقیه در این باره می نویسد: روايت شده كه بهترين مساجد زنان (كه مناسب و مطلوب است نماز خود را در آنجا بخوانند)، خانه ‏هاى ايشان است، و نماز زن درون خانه اش بهتر از نماز او در ايوان و درگاه جلوى اطاق است، و نماز او در درگاه و ايوان اطاقش بهتر از نماز او در صحن خانه است، و نماز او در صحن خانه‏ اش بهتر از نماز او بر پشت بام خانه است، و نماز خواندن بر بامى كه ديواركشى نشده براى زنان مكروه است. (3)

امام خمينی هم در تحریرالوسیله می نویسد: والافضل للنساء الصلاه في بيوتهن؛ برای زنان بهتر آن است که نماز را در خانه های خود بخوانند. (4)

چند نکته:
1- روایت مورد اشاره، دارای حکم وجوب یا الزام نیست، بلکه ناظر به افضل بودن است و چنین محدودیت ها و قیودی که در این روایت و روایات مشابه دیده می شود ناظر به پاسداشت حريم عفاف زن و حفظ کرامت و شخصيت واقعی او (که متناسب با رسالت همسری و مادری اوست) می باشد.

2- خانواده در اسلام از اهمیت بسیار والایی برخوردار است لذا برای زن به عنوان محور عاطفی کانون خانواده مسؤولیت هایی منظور شده لذا در بعضی روايات، خانه داری و مدیریت امور منزل به وی واگذار شده (5) و خوب شوهر داری، جهاد او معرفی شده است. (6) متن روایت مورد بحث هم با رعایت بیشتر این گونه دستورات، همخوانی و سازگاری دارد.

توجه دارید که درباره یک فضیلت ارشادی که متن روایت بدان اشاره داشت سخن می گوییم، و الا به طور کلی خروج زن از منزل و حضور او در صحنه اجتماع با رعايت کامل موازين و حدود شرعی، منعی ندارد.


پی نوشت:
1- وسائل‏ الشيعة، ج 5، ص237 ؛ بَابُ اسْتِحْبَابِ اخْتِيَارِ الْمَرْأَةِ الصَّلَاةَ فِي بَيْتِهَا عَلَى الصَّلَاةِ فِي الْمَسْجِدِ وَ اسْتِحْبَابِ اخْتِيَارِهَا أَسْتَرَ مَوْضِعٍ فِي دَارِهَا
2- وسائل‏ الشيعة، ج 5، ص 237 ، ح 6432
3- من لا يحضره الفقيه، ج‏ 1، ص 374
4- تحرير الوسيله، ج 1، ص 145، مساله 16
5- بحارالانوار، ج43، ص 81
6- کافی، ج5، ص 9.

مذهبی

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید