» » راهنمای خرید فلش مموری و کارت حافظه

مهرگان
 
 
 

راهنمای خرید فلش مموری و کارت حافظه

15 اردیبهشت 1392

راهنمای خرید و نگهداری از فلش مموری

حافظه های فلش این روزها به یکی از اجزای جدایی ناپذیر اطلاعات تبدیل شده اند و از این رو نقشی مهم در انتقال اطلاعات برعهده دارند. حقیقت این است که سرعت بالای این کالای کوچک و کم حجم در ثبت اطلاعات و همچنین استفاده آسان آن باعث شده است تا کول دیسک ها بسیار پرطرفدار باشند. به همین دلیل است که اکثر کاربران کامپیوتر حداقل یک کول دیسک یا حافظه فلش برای نگهداری و یا انتقال اطلاعات در اختیار دارند و از سوی دیگر روز به روز شاهد تنوع در مدل و نوع این کالاها در بازار هستیم. به این موضوع رشد تکنولوژیکی این کالای کوچک، اما با قابلیت را نیز باید اضافه کرد.

در هر حال رشد تنوع این کالای پر مخاطب، اگر چه موجب بالا رفتن قدرت انتخاب خریداران شده است، اما موجبات سردرگمی برخی از خریداران این کالا را نیز فراهم آورده است. به همین منظور در این بخش ما ضمن اینکه اشاره ای به نکات مورد توجه هنگام خرید این کالا داریم، نکاتی را که برای نگهداری بهتر از این وسیله محبوب باید مد نظر قرار گیرد به اختصار بیان کرده ایم.


راهنمای خرید فلش مموری

هنگام خرید حافظه فلش یا کول دیسک باید مجموعه ای از نکات را مدنظر قرار دهید که در این بخش ما به اختصار اشاره ای به آنها داریم:

1. در وهله اول باید مشخص کنید به چه میزان فضا برای نگهداری اطلاعات نیاز دارید و به عبارتی حافظه فلش چند گیگابایتی مورد استفاده شماست؟ این موضوع روی قیمت کالا هم تاثیر دارد. در حال حاضر حافظه های فلش در ظرفیت های گوناگون دو تا 64 گیگابایت و حتی بالاتر در بازار موجودند که می توانید با توجه به نیاز خود از میان ظرفیت های گوناگون یک نمونه مناسب را انتخاب کنید.

2. مورد دیگری که هنگام خرید باید مد نظر قرار گیرد، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی فلش مموری هاست. در حال حاضر اکثر فلش مموری های موجود در بازار از رابط usb 2.0 بهره می برند که البته نسخه های usb 3.0 نیز در بازار موجودند و سرعت بالاتری دارند. پس بنا به بودجه ای که در نظر گرفته اید، می توانید از میان نمونه های گوناگون موجود در بازار یک کول دیسک مناسب خریداری کنید.
برای وصل کردن فلش به کیس از پورت های جلوی کیس استفاده نکنید. اولا این پرت ها از چهار رشته سیم برای اتصال به مادربرد استفاده می کنند و بیشتر اوقات این سیم ها به درستی وصل نشده اند و همچنین از کیفیت پایینی برخوردارند و از نظر ولتاژ و کیفیت مانند پرت های پشت کیس نیستند و در بسیاری از موارد باعث سوختن فلش می شوند.

3. توجه به طراحی و ترکیب بندی حافظه فلش نیز از اهمیت زیادی برخورداراست.

برخی از حافظه های فلش در حدی کوچک هستند که مدام گم می شوند یا اینکه گروهی دارای درپوشی جداگانه هستند که مدام گم می شوند. سعی کنید بر حسب کاربری خود یک حافظه فلش مناسب انتخاب کنید. همچنین به وزن حافظه فلش نیز توجه داشته باشید. در مورد طراحی و رنگ و... هم باید بگوییم که اگر علاقه مند به خرید نمونه های فانتزی هستید، نمونه های گوناگونی در بازار موجودند که البته باید سعی شود از میان نمونه های بی نام و نشان این حافظه های فلش خریداری نشوند.

4. مورد بعدی که می تواند مورد توجه قرار بگیرد شرکت های سازنده این حافظه ها و وضعیت گارانتی آنها در ایران است. موضوع این است که با توجه به رشد قیمت ها کمتر کسی به بحث گارانتی دار بودن یا نبودن کالاهای اینچنینی اهمیت می دهد. به همین دلیل درگیر مشکلاتی نظیر خرید حافظه های فلش قلابی با ظرفیت های غیر واقعی و.... می شوند.
5. مهم ترین هدف از خرید حافظه فلش در اختیار داشتن فایل های ضروری است، لذا پشتیبانی از انواع سیستم عامل ها برای کاربران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، پس حافظه فلشی خریداری کنید که از فرمت های مورد نیازتان پشتیبانی کند.


نکاتی برای افزایش طول عمر حافظه فلش
1. برای وصل کردن فلش به کیس از پورت های جلوی کیس استفاده نکنید. اولا این پرت ها از چهار رشته سیم برای اتصال به مادربرد استفاده می کنند و بیشتر اوقات این سیم ها به درستی وصل نشده اند و همچنین از کیفیت پایینی برخوردارند و از نظر ولتاژ و کیفیت مانند پرت های پشت کیس نیستند و در بسیاری از موارد باعث سوختن فلش می شوند.
2. قبل از اتصال حافظه های فلش به تلویزیون، رسیور، سینمای خانوادگی و... دستگاه را خاموش کرده و سپس این حافظه فلش را به دستگاه وصل کنید.
3. از اتصال دائمی فلش به سیستم خودداری کنید و بعد از اتمام کار آنرا جدا کنید.
4. در صورت نمایش پیغام هنگام Safely to Remove کردن مطمئن شوید که هیچ فایلی روی حافظه باز نیست و تمامی برنامه ها و فایل هایی که از روی فلش اجرا شده اند بسته است.
5. از وارد آوردن ضربه و فشار به فلش های خود خودداری کنید. همچنین فلش خود را در معرض گرما قرار ندهید.
6. در صورتی که هنگام کار با فلش، متوجه داغ شدن بیش از اندازه آن می شوید، پاور سیستم خود را چک کنید.
7. در صورت ویروسی شدن فلش و Write Protect شدن آن با استفاده از برنامه های ریکاوری آن را پاکسازی کنید.

flash memory به عنوان يك دستگاه ذخيره‌اي با حالت جامد ديسك سخت و دوربين‌هاي ديجيتالي در نظر گرفته مي‌شود."فلش مموري" يك نوع از تراشه‌هاي حافظه فقط خواندني قابل برنامه‌ريزي پاك كردني مي‌باشد ولي خيلي سريعتر از آن كل تراشه را پاك و دوباره مي‌نويسد. از يك شبكه شطرنجي كه از دو دسته خط موازي و عمود بر يكديگر و يك باتري‌ كه دو ترانزيستور در هر تقاطع دارد درست شده است كه اين دو ترانزيستور به وسيله يك لايه نازك اكسيد از هم جدا مي‌باشند.

حافظه های فلش در تلفن های همراه ، دوربین دیجیتال ، دیسک های سیار ، mp3 player و غیره بکار می رود . تجارت حافظه های فلش در دو جهت صورت می پذیرد . حافظه های فلش NAND و NOR .

NOR اولین نوع حافظه های فلش بوده و از فناوری ساخت تراشه های EPROM و EEPROM پیروی می کند . سیستم عاملهای تلفن های همراه و دوربین های دیجیتال بر روی حافظه های NOR ذخیره شده اند .

حافظه های NANAD در اویل کار موفق نبودند اما پس مدتی رشد خوبی داشتند . این نوع حافظه نسب به حافظه های NOR از سرعت ذخیره سازی و پاک کردن بالاتری بهره میبرند . به همین جهت برای تغییرات عمده و نوشتن و پاک کردن حجم بیشتر اطلاعات مناسبترند . از این نوع حافظه ها در ساخت دیسکهای سیار فلش و پخش کنند های MP3 استفاده می کنند و در آینده نزدیک در تلفن های همراه نیز از آنها بیشتر بهره خواهند گرفت .


ويژگي هاي فلش

فلش ديسك و يا فلش درايو يكى از جديدترين دستگاه هاى ذخيره سازى اطلاعات است كه با توجه به ويژگى هاى منحصر به فرد خود توانسته است در كانون توجه علاقه مندان قرار گيرد. حافظه استفاده شده در اين نوع دستگاه ها از نوع Solid State بوده و مى توان هزاران مرتبه اطلاعاتى را بر روى آنان نوشت و يا حذف كرد.

ويژگى فلش ديسك ها

• حافظه هاى فلش يكى از متداول ترين نوع حافظه هاى Removable هستند كه از آنان در دستگاه هاى كوچكى نظير دوربين هاى ديجيتال، PDA و يا فلش ديسك استفاده مى شود.

•فلش ديسك هاى USB روشى سريع و آسان به منظور افزايش فضاى ذخيره سازى را در اختيار كاربران قرار مى دهند. اين نوع دستگاه ها با استفاده از ويژگى هاى Plug & Play به سادگى و از طريق يك پورت USB به كامپيوتر متصل مى شوند. در زمانى كه كامپيوتر روشن است مى توان يك فلش ديسك را به پورت USB متصل و يا از آن جدا كرد.

• پس از اتصال يك فلش ديسك به پورت USB كامپيوتر و شناسايى آن توسط سيستم عامل و نصب نرم افزارهاى ضرورى مى توان به سادگى فايل هاى مورد نظر را بر روى آن ذخيره كرد. قدرت درايوهاى فوق متاثر از پورت هاى USB است. از درايوهاى فلش USB به منظور اشتراك اطلاعات بين كامپيوترها و استفاده از فايل ها و اسناد مورد نظر در منزل و يا محل كار استفاده مى شود. حافظه هاى فوق داراى ظرفيت هاى متفاوتى بوده و مى تواند تا چندين گيگابايت را شامل شود.

• نحوه استفاده از فلش ديسك ها، همانند يك هاردديسك قابل حمل بوده و پس از اتصال آنان به پورت USB كامپيوتر امكان استفاده از آنان فراهم مى شود. در اين رابطه به كابل هاى اضافه و يا آداپتور خاصى نياز نيست.

• فلش ديسك ها امكان افزودن و حذف فايل ها را تا يكصد هزار مرتبه فراهم كرده و به منظور ذخيره محتويات ديجيتال تا ده سال مناسب هستند (از لحاظ تئورى).

• پس از نصب فلش ديسك نحوه عملكرد آن مشابه يك هاردديسك بوده و مى توان هر نوع داده اى را بر روى آن ذخيره، حذف و يا كپى كرد. فايل هاى موزيك، اسناد، نامه هاى الكترونيكى و فيلم نمونه هايى در اين رابطه است.

• فلش ديسك هاى USB داراى يك واسط از قبل تعبيه شده USB هستند كه با پورت هاى۱.۱ USB و USB۲.۰ كار مى كند. امكان استفاده از فلش ديسك هاى USB در سيستم هاى عامل متفاوتى وجود دارد.

• با استفاده از يك پورت USB۲.۰ و يك فلش درايو USB۲.۰ ، مى توان فايل ها را با سرعتى بالغ بر هشت مگابايت در ثانيه بازيابى و با سرعتى معادل هفت مگابايت در ثانيه ذخيره كرد.

• در صورتى كه BIOS برد اصلى كامپيوتر اجازه دهد، مى توان فلش ديسك را به گونه اى پيكربندى كرد كه با استفاده از آن سيستم را راه اندازى كرد (booting).

• امكان به اشتراك گذاشتن فلش ديسك ها در يك شبكه وجود داشته و تمامى عمليات آنان مشابه يك هارد درايو است.

• در زمان انتقال داده بر روى يك فلش درايو، چراغ LED آن روشن مى شود (فلش ديسك در حال استفاده براى عمليات خواندن و يا نوشتن است). با توجه به اين كه برخى از سيستم هاى عامل از cache در زمان نوشتن استفاده مى كنند، مى بايست قبل از جدا كردن فلش ديسك از پورت USB از غيرفعال بودن چراغ LED آنان اطمينان حاصل شود. خارج كردن فلش ديسك از كامپيوتر در حين عمليات نوشتن و خواندن علاوه بر اين كه داده ها را در معرض آسيب قرار مى دهد مى تواند به كامپيوتر و فلش ديسك نيز آسيب برساند.

استفاده از فلش ديسك

• نصب: پس از نصب فلش ديسك به پورت USB و تشخيص آن توسط سيستم عامل با مراجعه به بخش My Computer مى توان آن را در ليست درايوها مشاهده كرد.(يك آيكون Removable Disk)

• خواندن و نوشتن: نحوه خواندن، نوشتن، كپى و حذف فايل ها بر روى درايوهاى فلش، مشابه هاردديسك است.

• جداكردن دستگاه: پس از اتمام كار مى توان فلش ديسك را از پورت USB جدا كرد. بدين منظور مى بايست فرآيند Safe Removal را از طريق آيكون موجود در بخش Toolbar دنبال كرد.

10 فلش برتر جهان به ترتیب رتبه

رتبه 1
Ocz Rally 2

رتبه 2
Patriot XPorter

رتبه 3
TDK

رتبه 4
Corsair Flash Voyager

رتبه 5
Sony

رتبه 6
ativa

رتبه 7
sandisk

رتبه 8
Transcend

رتبه 9
PNY

رتبه 10
kingston

کامپیوتر و اینترنت

<
4 شهریور 1392 16:49

جعفر فاضلی

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
سلام و خسته نباشید
به نظر من ، شما دو مدل فلش که با چیپ درجه یک (grade one) استفاده میکنه اشاره نکردید .
1-سیلیکون پاور
2-اپیسر
که با گارانتی شرکت داده پرداز رایانه متین به مردم خدمات ارائه میدهد.
با تشکر

<
2 آذر 1392 15:30

هادی

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
سلام
میخواستم درجه و کیفیت و همچنین سرعت خواندن و نوشتن فلش مموری های سیلیکون پاور رو بدونم
با تشکر از راهنمایی های مهمی که کردید .

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید