» » انواع روش های درمان حساسیت و آلرژِی

مهرگان
 
 
 

انواع روش های درمان حساسیت و آلرژِی

18 اردیبهشت 1392

شرح بیماری

آلرژى فصلى یکى از شایعترین آلرژیهاست. آلرژى فصلى یا به عبارت دقیقتر التهاب بینى ناشى از آلرژى معمولاً در بهار و تابستان به وجود مى‌آید و ناشى از گرده‌هاى گیاهى است. این بیمارى ناشى از استنشاق گرده‌هاى گیاهى و نیز وارد شدن آن به چشم است. زمان بروز علائم بیمارى ممکن است از اوایل بهار تا اواخر تابستان بر حسب گرده گیاهى که به آن حساسیت دارید و زمان معین گرده افشانى آن گیاه متفاوت باشد. معمولاً یک زمینه خانوادگى هم در مبتلایان وجود دارد. افراد داراى آلرژى به گرده‌هاى گیاهى ممکن است همزمان به میوه‌ها و سبزیجات خاص و نیز به بعضى آجیلها و مغزهاى خوراکى هم حساسیت داشته باشند (آلرژی غذایی).

علل بیماری
از علل مهم افزایش حساسیت یا آلرژی فصلی ، گرده‌های گلها و گیاهان است که در اثر گرده‌افشانی ایجاد می‌گردد. گرده‌افشانی درختانی مانند نارون ، گردو ، تبریزی ، ‌افرا ، چنار ، زبان گنجشک در اسفند ماه شروع شده تا اواسط بهار ادامه می‌یابد ولی علوفه‌ها از ماههای اردیبهشت و خرداد گرده‌افشانی می‌کنند که تا اواسط مرداد ماه ادامه می‌یابد و علفهای هرز در اواخر تابستان تا اوایل پائیز گرده افشانی می کنند . از گلها ، گیاهانی مثل شمعدانی و گل سرخ حساسیت زا هستند .

علائم اصلى بیمارى
علائم اصلى بیمارى حملات مکرر عطسه ، آبریزش بینى ، خارش و آبریزش چشمها، احساس خارش در گلو ، سقف دهان و گوشها، کاهش تمرکز و احساس ناخوشى کلى است.

آلرژی فصلی یا آلرژی بینی؟
تحقیقات نشان می‌دهد، التهاب مخاط بینی ناشی از آلرژیهای فصلی می‌تواند در طول همه ماههای سال ایجاد شده و افراد را با مشکل مواجه کند. طبق نظریه‌ای که بین مردم رایج است، آلرژیهای فصلی تنها در فصل بهار اتفاق می‌افتد و شدت می‌یابد، اما در عین حال پژوهشهای جدید نشان می‌دهد التهاب مخاط بینی ارتباط به فصل خاصی ندارد و به خصوص در افراد مبتلا به آسم نباید نادیده گرفته شود. آمارها نشان می‌دهد که از هر 10 فرد مبتلا به آسم 8 نفر از آلرژیهای فصلی رنج می‌بردند. به اعتقاد پژوهشگران، عوامل مختلفی در بروز آلرژیهای فصلی موثر است که به فصل خاصی ارتباط ندارد و برای درمان این دو بیماری به صورت همزمان استفاده از کورتیزون استنشاقی (بکلومتازون بینی) می‌تواند، التهاب مجاری بینی و برونشیت‌ها را کاهش داده و درمان موثری محسوب شود.

پیشگیری
در صورتى که مى‌دانید به چه گرده گیاهى حساس هستید سعى کنید در فصل گرده افشانى آن گیاه از رفتن به محلهاى رویش آن گیاه خوددارى کنید. از عینکهاى آفتابى براى جلوگیرى از وارد شدن گرده‌ها به چشمهایتان استفاده کنید. داخل بینى‌تان را با سرم نمکى (نرمال سالین) شستشو دهید یا اندکى وازلین داخل بینى‌تان بمالید. اگر در محل زندگی‌تان گرده‌هاى گیاهى در فضا پراکنده مى‌شوند، درها و پنجره‌هاى اتاق خوابتان را در وسط صبح (حدود ساعت ۱۰) و ابتداى غروب (حدود ساعت ۷) بسته نگه دارید چرا که معمولاً در این ساعتها اوج گرده افشانى گیاهى صورت می‌گیرد. از رفتن به پارکها یا مزارع به خصوص به سمت غروب خوددارى کنید. براى تعیین کردن این که به کدام گرده‌هاى گیاهى حساسیت دارید مى‌توانید به یک کلینیک آلرژى مراجعه کنید.


درمان دارویی
براى درمان علائم از قرصهاى آنتى هیستامین و اسپری‌هاى ضد التهابى بینى استفاده مى‌شود. اسپرى‌ها یا قطره‌هاى بینى ضد التهاب، با کاهش تورم پوشش درون بینى گرفتگى بینى را برطرف مى‌کنند. اسپرى‌ها یا قطره‌هاى بینى ضد آلرژى با پوشش بینى و چشم مانع اثر عامل آلرژی‌زا مى‌شوند. همچنین در موارد مقاوم از اسپری‌های بینی کرومولین سدیم استفاده می‌شود که با جلوگیری از آزاد شدن هیستامین در بدن از بروز علائم آلرژی ممانعت می‌کند. اگر گرفتگى بینى باعث ناراحتى چندانى نشود، قرص یا اسپرى‌هاى ضداحتقان خیلى مفید نیستند. به تازگى یک قطره چشمى با نام «اولا پاتیدین» وارد بازار شده است که با جلوگیرى از آزاد شدن موادى که در بدن علائم حساسیت را بوجود مى‌آورند، مى‌تواند در موارد حساسیت چشمى بسیار موثر باشد. این قطره دو بار در روز مصرف مى‌شود.

درمان به روش حساسیت زدایی
اگر به رغم درمانهای دارویی، علائم شدید حساسیت در فرد باقى بماند، باید به روش خاصى نسبت به گرده گیاهى عامل بیمارى، حساسیت زدایى انجام شود. در این روش مقادیر کمى از آن گرده گیاهى در طول یک دوره سه ساله به فرد تزریق مى‌شود تا فرد نسبت آن تحمل پیدا کند و آلرژى درمان شود. با تزریق مواد آلرژی‌زاى مختلف به زیر پوستتان و مشاهده واکنش حاصل مى‌توان نوع ماده آلرژی‌زا را تعیین کرد.

آلرژی فصلی یکی از اپیدمیهای شایع در فصل بهار است که همه ساله بیش از یک چهارم جمعیت جهانی را با مشکلات جدی مواجه می کند و سالانه هزینه های سرسام آوری را به خانواده ها و دولتها تحمیل می کند.

بهار نشان دهنده آغاز یک دوره جدید سالانه است. در حقیقت پس از سرما و تاریکی زمستان و با شروع این فصل جدید، طبیعت زندگی تازه ای را شروع می کند و با این تولد دوباره طبیعت، رنگها و رایحه ها به سرعت گسترده می شوند، اما بهار با وجود تمام شگفتیهایی که دارد می تواند برای بسیاری از مردم مشکلات جدی را ایجاد کند. مشکلی که از آن با عنوان "آلرژی" یاد می شود.
در حقیقت آلرژیهای فصلی یکی از اپیدمیهای فصل بهار به شمار می روند به طوری که 25 درصد از جمعیت جهانی از این عارضه رنج می برند. در سال 1998 نتایج تحقیقاتی که در اروپا و با شرکت 100 هزار بیمار مبتلا به انواع آلرژی انجام شد، نشان داد که بین 9/10 تا 6/18 درصد از این بیماران از آلرژی فصلی رنج می برند.
همچنین نتایج تحقیقات دیگری که در خصوص موارد مبتلا به "تب یونجه" در بین دانش آموزان اسکاتلندی در دوره سالهای 1964 تا 1989 انجام شد، نشان داد که این بیماری در این دوره 4 برابر شده است.
در سوئیس موارد ابتلا به آلرژی در مدت 66 سال با یک افزایش 12 برابری مواجه شده است. در آمریکا بیماریهای آلرژیکی به بیش از 50 میلیون نفر، تقریبا در حدود 20 درصد از جمعیت این کشور آسیب می رساند.

از سویی دیگر بیماری آسم آلرژیکی بین سالهای 1990 تا 1994 بیش از 75 درصد افزایش یافته است و هزینه های اقتصادی و اجتماعی این بیماری نیز همزمان با گسترش آن تاحد قابل ملاحظه ای توسعه یافته است. به طوری که در سال 1998 در اروپا در حدود 10 میلیارد یورو برای درمان آسم هزینه شده است.

علائم آلرژی
آلرژی، واکنش سیستم ایمنی به ماده ای است که به طور طبیعی بی ضرر است. علائم آلرژیکی می توانند با عوارض خفیف و یا حادی بروز یابند که شامل موارد زیر می شوند:

علائم بینی: آب ریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه های مکرر و خارش بینی
علائم چشمی: خارش چشم، قرمزی، تورم، اشک ریزی و حساسیت به نور
علائم تنفسی: احساس کمبود هوا و تنفس همراه با صدای خس خس
علائم عمومی در بدن: خستگی و عصبی شدن

تمامی این علائم می توانند در بیمار ظاهر شوند و یا در موارد حادتر به خصوص در افرادی که سالها است از آلرژی فصلی رنج می برند با شدت بسیار زیادی بروز یابند و حتی می توانند تبدیل به آسم شوند.

انواع آلرژی

آلرژیها به دو مقوله بزرگ تقسیم می شوند که شامل آلرژیهای محیطی و آلرژیهای غذایی هستند. هر دو گروه این آلرژیها می توانند منجر به بروز آسم، برونشیت، رماتیسم مفصلی، دیابت، اگزما، سندروم خستگی مزمن، آب سیاه چشم، اختلالات مزاجی، مشکلات کلیوی، افزایش وزن، تپش قلب، حملات صرعی، افسردگی، فلج مغزی و "ام اس" شوند.

آلرژیهای محیطی: گرده گلهای مختلف، گرد و غبار خانگی، کرمهای پنیر، کپک قارچ و دود از جمله موادی هستند که بیشترین واکنشهای آلرژیکی را در بیماران برمی انگیزند.

آلرژیهای غذایی: غذاهایی که موجب بیشترین حالت آلرژی می شوند شامل گندم، شیر و فراورده های لبنی، سفیده تخم مرغ، گوجه فرنگی، سویا، بادام زمینی، شکلات، گوش ماهی و رنگهای خوراکی هستند.

دلایل بروز آلرژی
سیستم ایمنی بدن که در اثر استرس زیاد ضعیف شده باشد خطر ابتلا به آلرژی را افزایش می دهد. از دیگر فاکتورهایی که می توانند سیستم ایمنی را ضعیف کنند می توان به مصرف بیش از حد آنتی بیوتیکها، واکسیناسیون زیاد، قرصهای ضدبارداری و آلودگی زیست محیطی اشاره کرد.

همچنین در آلرژیهای غذایی استفاده از تنها یک رژیم غذایی و مصرف مکرر یک نوع غذای خاص می تواند در دراز مدت سیستم ایمنی را نسبت به آن ماده غذایی حساس کند و موجب بروز آلرژی شود.

پیشگیری از آلرژی
در اینجا به بررسی 10 قانون "ضد آلرژی" می پردازیم که که می توانند تا حد چشمگیری از بروز آلرژی فصلی بهار پیشگیری کنند.

1- استفاده از رژیم غذایی محتوی ویتامینهای گروه C، B و K
2- اجتناب از غذاهایی که دارای "رایحه های طبیعی" هستند. در میان موادی که در این گروه جای می گیرند می توان به عسل و گرده گلها اشاره کرد.
3- عدم استفاده از دارو بدون مشورت با پزشک. افرادی که از آلرژی رنج می برند بیش از دیگران به داروهای شیمیایی حساس هستند.
4- عدم استعمال دخانیات و دوری جستن از محیطهای ویژه افراد سیگاری، چرا که مخاطهای بینی و چشم می توانند تحریک شوند.
5- خوابیدن حداقل 8 ساعت در شب
6- تغذیه سه نوبت در روز
7- استراحت و دور شدن از کار حداقل به مدت یک ربع ساعت در زمانی که فرد احساس خستگی می کند
8- انجام فعالیتهای فیزیکی هفتگی
9- رسیدگی به کارهای شخصی در اوقات فراغت
10- عدم مبارزه با احساسات شخصی و بروز دادن احساسات در برقراری ارتباط با دیگران. درحقیقت احساسات سرکوب شده، استرسهای روحی و جسمی، زندگی بی نظم و ... فاکتورهایی هستند که سیستم ایمنی را خلع سلاح می کنند و موجب نفوذ بیشتر آلرژی می شوند.


راه های درمانی دیگر آلرژی بهاری

آلرژی‌های بهاری هم با آمدن فصل بهار، در بین مردم فراگیر می‌شود.
آلرژی به واکنش‌های شدید و غیر عادی سیستم ایمنی بدن نسبت به ورود عوامل خارجی گفته می‌شود که عوارض گوناگونی را برای فرد ایجاد می‌کند. این عوارض اگرچه در بیشتر موارد مقطعی و زودگذر هستند، ولی در مواردی نیز واکنش‌های شدید بدن را سبب می‌شوند و تا مدت طولانی ادامه می‌یابند.

آلرژی بهاری معمولا با آب ریزش بینی و سوزش چشم همراه است و در برخی موارد همانند سرماخوردگی حالت کرختی ایجاد می‌کند و فرد به عطسه‌های مکرر مبتلا می‌شود.
به گفته پزشکان، حساسیت بهاری می‌تواند به طور ناگهانی یا تدریجی ایجاد شود و چند دقیقه تا چند ماه به طول بینجامد.
آلرژی در بیشتر موارد زمینه ژنتیکی دارد، ولی عوامل محیطی نیز بر آن موثرند. بنا بر باور پزشکان درمان آلرژی به شناخت دقیق عوامل حساسیت زا نیاز دارد و به این منظور باید آزمایش‌های متعددی انجام شود. پس از شناسایی این عوامل به بیمار توصیه می‌شود که حتی‌الامکان از این عوامل دوری کند. البته در برخی موارد داروهای ضد حساسیت تجویز می گردد و در صورتی که آلرژی خیلی شدید باشد، تزریق آمپول هم انجام می‌شود.

چرا بروز حساسیت در فصل بهار بیش از سایر فصل‌ها دیده می‌شود؟

به طور کلی ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد جامعه ممکن است دچار آلرژی شوند. این آلرژی می‌تواند به صورت فصلی و یا دایمی باشد که شیوع نوع فصلی آن بیش از نوع دایمی است. آلرژی‌های فصلی برای بروز نیاز به یک عامل محرک دارند و فصل بهار که فصل گرده‌افشانی و رویش گیاهان مختلف است می‌تواند محرک خوبی برای آن باشد.

پس این مطلب صحیح است کهز می‌شود؟

بله، البته باید به این نکته توجه داشت که کدام گرده‌ها موجب بروز آلرژی می‌شوند. بر خلاف نظر عامه مردم، گل‌هایی مثل رز و سرخ به دلیل این که گرده آنها بزرگ است، کمتر در ایجاد آلرژی نقش دارند و در مقابل، گرده‌ گل‌های کوچک و گرده درختان سوزنی برگ مثل سرو در ایجاد آلرژی بسیار موثرند.

ذرات معلق در هوای شهرهایی مثل تهران همواره وجود دارند، پس چرا این ذرات موجب ایجاد آلرژی نمی‌شوند؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید دانست که ماده حساسیت‌زا باید دارای چه مشخصاتی باشد تا موجب ایجاد آلرژی شود. مهم‌ترین نوع آلرژی، آلرژی بینی است که ۲۵ تا ۳۰ درصد مبتلایان را دربرمی‌گیرد که در آن دستگاه تنفسی فوقانی یا تحتانی درگیر می‌شود.

به بیان علمی باید گفت برای تحریک دستگاه تنفسی افرادی که مستعد آلرژی هستند، یک ماده آلرژن (حساسیت‌زا) باید وزنی بین ۱۰ تا ۷۰ دالتون داشته باشد و گرده گیاهان بهاری در این دسته قرار می‌گیرند.

یعنی آلاینده‌های هوا در ایجاد آلرژی‌های فصل بهار بی‌تاثیرند؟

نه، آلاینده‌های هوا نیز به نوبه خود در این پدیده نقش دارند. طبق نتایج تحقیقات انجام شده در کشور، مشخص شده است که آلاینده‌ها می‌توانند شکل آلرژن‌ها را تغییر دهند و باعث حساسیت‌زایی بیشتر آنها ‌شوند. با بررسی میکروسکوپی گرده گیاه سرو نقره‌ای در تهران، مشخص شده است که گرده این گیاه در نواحی آلوده‌تر شهر، از لحاظ ظاهری تغییر شکل می یابد و علایم حساسیت‌زای بیشتری از خود نشان می‌دهد.

آیا آلرژی درمان دارد؟

اگر منظور از این درمان، علاج و مداوای قطعی بیماری باشد، باید گفت جز در موارد معدودی این امر امکان‌پذیر نیست که البته مدت درمان این تعداد محدود نیز طولانی خواهد بود. بروز آلرژی در زمان‌های مختلف متفاوت است، یعنی ممکن است در طول یک دوره زمانی به اوج خود برسد، ولی در مقابل ممکن است چند سال به صورت خفته بماند و بروز نکند.

در کل ریشه‌کنی آلرژی بسیار مشکل است.

ساعت ۱۰ صبح و ۵ بعد از ظهر اوج آلرژی است. پس مراقب باشید.

پس چه‌طور می‌توان با این پدیده مقابله کرد؟

طبق بررسی‌های انجام شده، اولین و مهم‌ترین قدم در جلوگیری از بروز آلرژی، پیشگیری است. برای این کار مناسب‌ترین عمل، دور کردن فرد از عامل حساسیت‌زاست، مثلا اگر فرد به گیاهی خاص حساسیت دارد، بهترین کار دور کردن فرد از آن گیاه است ولی اگر این کار مقدور نبود، می‌توان از ورود عامل حساسیت‌زا به منزل جلوگیری کرد، مثلا با بستن پنجره‌ها و بالا کشیدن شیشه اتومبیل در هنگام خروج از منزل می‌توان تا حد زیادی از بروز آلرژی جلوگیری کرد.

آگاهی از این نکته نیز بسیار مهم است که ازدحام گرده‌های گیاهان در دو مقطع زمانی بسیار زیاد است: یکی ساعت ۱۰ صبح و دیگری ساعت ۵ بعد از ظهر. افراد مستعد آلرژی باید در این ساعات، موارد بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک را بیشتر مدنظر قرار دهند.

چه داروهایی برای درمان آلرژی وجود دارد؟

معمول‌ترین داروهایی که در این مورد استفاده می‌شوند آنتی‌هیستامین‌ها هستند که در واقع علایم بالینی آلرژی را کاهش می‌‌دهند، نه این که آن را درمان کنند. از عوارض مهم این داروها ایجاد خواب‌آلودگی است.

داروهای دیگری که برای درمان آلرژی کاربرد دارند، داروهای استروییدی هستند که انواع قدیمی آنها عوارض بسیاری داشتند، ولی در حال حاضر عوارض آنها بسیار کاهش یافته است. باید به این نکته نیز توجه داشت که مصرف داروهای استروییدی به شکل خوراکی یا تزریقی، به‌صورت خودسرانه آثار بدی را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

آبریزش بینی ، ریزش اشك ، خارش چشم ، عطسه ، سرفه ، تنگی نفس ، كلافگی ، سردرد ، خارش بدن ، گرفتگی بینی ، و ... این حالات علائم آلرژی هستند ، حساسیتی كه خیلی افراد مخصوصا افراد كم سن و سال را دچار مشكلات و كلافگی می كند ، آلرژی به سه بخش تقسیم می شود

آلرژی دائمی كه در تمام فصول و هر شرایطی ، بطور مداوم وجود دارد
آلرژی نسبت به بعضی شرایط و بعضی غذا ها یا دارو ها یا دیگر مواد كه در هر فصلی بروز می دهد .
آلرژی فصلی ، كه مخصوص یك یا چند فصل است .


آلرژی فصلی ، معمولا در بهار رخ می دهد ، و مواد حساسیت زای آنرا عمدتا گرده گلها بهاری تشكیل می دهد در حال حاضراز نظر طب كلاسیك آلرژی در تمام دنیا ، درمان قطعی ندارد ، و فرد باید با معرف مداوم قرصهای ضد حساسیت تا حدودی این عارضه را كنترل كند .
اما موسسه تحقیقات حجامت ایران ، طی تلاشهای ارزشمندی بر مبنای علمی و اصولی عمیق طب سنتی و اسلامی ، توانسته است درمانی بسیار آسان و كم هزینه و بدون عوارض جانبی را به تجربه برساند .
و سالهاست كه بسیاری افراد دچار آلرژی ( از نوعی ) با این روش بسیارزیبا و مفید به درمان قطعی یا بعضا درمان نسبی قابل توجه دست پیدا كرده اند

حجامت آلرژی ،نوعی حجامت است كه البته ریشه در هزاران سال طبابت حكمای پیشینیان ما دارد ولی در موسسه تحقیقات حجامت ایران روند تكاملی خود را طی كرده و برای همگان كاربردی شده است .

در این روشن ، در محل حجامت بین دو كتف ، عمل خراش زدن حجامت با خو نگیری یا بدون خونگیری انجام می شود و بعد ماده ای كه به نسبت آلرژی فرد ، از قبل تهیه شده است روی خراشها گذاشته می شود .

و طی انفعالاتی كه از داخل شدن این ماده به بدن فرد صورت می پذیرد سیستم دفاعی بدن وارد عمل شده و پاد زهر آن ماده ها را می سازد و فرد را به آن مواد مقاوم كرده و آلرژی و عوارض ان را از بین میرود و این درمان بسیار سریع و آسان عمل می كند .
این همان واكسیناسیون است اما طبیعی و بدون عوارض واكنشهای شیمیایی كه برای بعضی بیماریها انجام می شود .

برای خلاص شدن از شر آلرژی بهاری به توصیه های زیر عمل کنید:

1- مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان را بیشتر مصرف کنید.

در طی روز چای سبز بنوشید. تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان موجود در چای سبز با نام اختصاری EGCG ، واکنش های آلرژیک را در بدن متوقف می کند.

همچنین می توانید با خوردن میوه ها و سبزیجات زیر از شر آلرژی خلاص شوید:

انواع توت (غیر از توت فرنگی)، کیوی، پرتقال، فلفل تند، کلم بنفش، اسفناج، لیموترش و چغندر.

سایر مواد غذایی و ادویه هایی که آنتی اکسیدان زیادی دارند شامل: لوبیا چیتی، لوبیای سویا، گردو، جو، جو دو سر، ادویه میخک، دارچین و پونه وحشی است.

طب سوزنی در بهبود آلرژی خیلی موثر است

اسپری بینی برای آلرژی بهاری



2- تحت نظر پزشک از داروهای ضد آلرژی استفاده کنید.
در مورد استفاده از اسپری های استروئیدی مخصوص بینی از پزشک سئوال کنید. ثابت شده است که این اسپری ها در بهبود آلرژی بهاری، کاملا موثرند.


3- اگر نمی خواهید دارو مصرف کنید می توانید تحت نظر متخصص مربوطه، از طب سوزنی استفاده کنید.
ثابت شده است که طب سوزنی در بهبود آلرژی خیلی موثر است. البته حتما در مراکز مجاز و تحت نظر افرادی که دارای مجوز قانونی از وزارت بهداشت هستند، این کار را انجام دهید.

4- هنگامی که میزان گرده گل ها و گیاهان در هوا خیلی بالاست، از منزل خارج نشوید و در هوای آزاد قرار نگیرید. این اوقات ساعات بین 5 تا 10 صبح و عصرها است. درها و پنجره های اتاق خود را در این اوقات ببندید.

جارو کردن منزل با جاروبرقی میزان گروه ها را در خانه کم می کند، قبل از استفاده از جاروبرقی، کیسه آن را حتماً نگاه کنید و اگر سه چهارم آن پر بود، آن را خالی کنید یا کیسه اش را عوض کنید.
همچنین تمیز نگه داشتن و گردگیری اسباب و اثاثیه منزل مثل مبلمان، فرش ها، بالش ها و لباس ها از پخش شدن گرده گل ها و گیاهان در فضای منزل جلوگیری می کند.

مواد غذایی موثر:

کلم برکلی

کلم بروکلی به خاطر ویتامین C که دارد می تواند به شما بسیار کمک کند. این ماده می تواند سینوس های شم را تا حدودی بهبود بخشد و همین می تواند از آلرژی های بهاری شما بکاهد. متخصصین پیشنهاد می کنند تا روزانه مقداری از این ماده در حالت خام یا بخارپز استفاده کنید.

مرکبات

بر حسب تحقیقات انجام شده در سال های اخیر روزانه 500 میلی گرم از ویتامین C می تواند موارد ناشی از آلرژی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. یکی از بهترین انتخاب هایی که می توانید داشته باشید پرتقال و دیگر میوه ها از دسته مرکبات هستند. برای مثال نصف یک گریپ فروت دارای 60 میلی گرم ویتامین C است.

کلم پیچ

کلم پیچ از جمله سبزیجاتی است که شما می توانید به راحتی تهیه کنید استفاده از ان در سالاد بی نظیر است. در کنار طعم و مزه بسیار خوبی که دارد شما می توانید آن را یک ماده بسیار خوب برای جلوگیری از آلرژی نیز به حساب آورید.

خربزه

یکی از مشکلاتی که ممکن است آلرژی های شدید برای شما ایجا کند تب های شدید است. بهترین انتخاب برای اینکه از این گونه موارد جلوگیری کنید خربزه است. البته باید قبل از اینکه از آن بخورید دقت داشته باشید که به خود خربزه آلرژی نداشته باشید. این میوه به خاطر مقدار زیادی کارتونوئیدی که دارد می تواند با این بیماری مقابله کند.

آلبالو خشکه

این ماده بیشتر برای درمان آنفولانزا و دیگر بیماری های از این دسته پیشنهاد می شود اما این را نیز بدانید که یکی از بهترین ماده ها برای مبارزه با آلرژی است و همچنین می تواند سیستم های داخلی شما را نیز بهبود ببخشد.

سیر و پیاز

یکی از دیگر از سلاح های مبارزه با آلرژی موادی هستند که شامل کورستین باشند.برای اینکه اینگونه مواد را پیدا کنید بهترین گزینه برای شما می تواند سیر و پیاز باشد و بهتر است تا از آن ها در بیشتر غذاهای خود استفاده کنید.

جعفری

بر طبق آخرین تحقیقاتی که در سال گذشته انجام گرفته است یکی از سبزیجاتی که می توان از آن برای مبارزه با آلرژی استفاده کرد جعفری است. جعفری به همراه بو و عطر بسیار دلپذیری که دارد می تواند شما را مقاوم در برابر آلرژی ها کند.

چای سبز

در طی روز چای سبز بنوشید. تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان موجود در چای سبز با نام اختصاری EGCG، واکنش های

آلرژیک را در بدن متوقف می کند.

خوردن میوه ها

انواع توت (غیر از توت فرنگی)، کیوی، پرتقال، فلفل تند، کلم بنفش، اسفناج، لیموترش و چغندر.

علمی

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید