» وضع فعلی ناشی از حسن ظن افراطی است

مهرگان
 
 
 

وضع فعلی ناشی از حسن ظن افراطی است

30 اردیبهشت 1392


آیت الله مکارم شیرازی،در دیدار جمعی از اساتید حوزه علمیه قم

وضع فعلی ناشی از حسن ظن افراطی است


وضع فعلی ناشی از حسن ظن افراطی است/ از آغاز نشانه‌های انحراف را در این جماعت دیدم
من در هر جا که افراط گرایی را دیده ام در مقابل ان ایستادگی کرده ام تا جایی که در همین سالهای اخیر هم برخی اشاره کردند که این اقدامات برای شما هزینه دارد ، ولی من پاسخ دادم که آبرویی از امام عصر عج گرفته ام و می خواهم آن را تقدیم محضر ایشان بکنم.
سرویس سیاسی«فردا»: حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که اساس اسلام بر اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط است و خداوند متعال نظام تکوین و تشریع را بر همین اصل اعتدال و میانه روی بنا نهاده است، گفت: ما درطول انقلاب از افراط‌گرائی و تفریط‌گرائی ضربه‌های بسیاری خورده‌ایم و در سال‌های اخیر هم این گروه‌ها از بیرون و درون تلاش کرده‌اند که حوزه را تحت تاثیر قرار دهند.

آیت الله مکارم شیرازی،در دیدار با جمعی از اساتید و نویسندگان برجسته حوزه علمیه قم افزود: البته در حوزه های علمیه اکثریت با اهل اعتدال و عقلانیت است ولی این گروه های اندک و تندرو با هیاهو و جنجال سعی می کنند که دیگران را منزوی و خاموش کنند.

وی افزود: من در هر جا که افراط گرایی را دیده ام در مقابل ان ایستادگی کرده ام تا جایی که در همین سالهای اخیر هم برخی اشاره کردند که این اقدامات برای شما هزینه دارد ، ولی من پاسخ دادم که آبرویی از امام عصر عج گرفته ام و می خواهم آن را تقدیم محضر ایشان بکنم.

آیت الله مکارم خطاب به اساتید حاضر در جلسه تاکید کرد: شما هم باید فعال تر باشید و با انسجام و دعوت از دیگر فضلای حوزه، صدای خود را بلندتر کنید تا معلوم شود که اعتدالیون حوزه در اکثریت هستند.

وی با اشاره به مشکلات سالهای اخیر کشور، اظهار داشت: همین وضعیت فعلی که ما بدان گرفتار شدیم و خسارت های اخلاقی و فرهنگی و همچنین اقتصادی و سیاسی به بار آورد، به دلیل حسن ظن های افراطی بود و متاسفانه هر چه مراجع حوزه تذکر دادند مورد توجه قرار نگرفت. من از همان آغاز، نشانه های افراط گری و انحراف را در این جماعت دیدم و به خود آنها هم توصیه کردم که افراد معتدل و متفکر و دلسوز که تعداد آنها هم کم نیستند در اطراف خودتان جمع کنید و در این فرصت به مردم و کشور خدمت کنید، ولی گوش نکردند.

این مرجع تقلید با اظهار این که متاسفانه برخی به بهانه اینکه ما از اصلاح امور مایوس هستیم، از انجام تکلیف شانه خالی می کنند، گفت :ما باید با امیدواری و جدیت و در حد توان به اصلاح امور بپردازیم و اگر چنین نکنیم افراد افراطی و پرسرو صدا بر همه امور مسلط می شوند و و اهل اعتدال و خرد را هم به حاشیه می رانند.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان ضمن بیان این که ما باید اعتراف کنیم که در برخی اوقات محافظه کاری کرده ایم و دیر به صحنه آمده ایم، تاکید کرد: من ضمن قدردانی از اقدامات شما، توصیه می کنم که با بدنه فضلا و اساتید حوزه که قاطبه حوزویان هستند ارتباط برقرار کنید و صدای اعتدال و میانه روی را که از توصیه های اکید اهل بیت (ع) است به گوش دیگران برسانید.

لازم به ذکر است در ابتدای این دیدار چند تن از اساتید حاضر با ارائه گزارشی از پیگیری های انجام شده، به بیان دیدگاه های خود در شرایط کنونی پرداختند و از حضرت آیه الله مکارم شیرازی درخواست کردند که در این شرایط حساس رهنمودهای لازم را در خصوص رسالت حوزه بیان فرمایند.

لازم به یاداوری است چندی پیش 42 تن از اساتید و نویسندگان معروف حوزه با انتشار بیانیه ای به ارائه دیدگاه های خود خطاب به رئیس جمهوری اینده پرداختند و ضمن تاکید بر رعایت اعتدال، عقلانیت و اخلاق اسلامی، به نقد شرایط موجود کشور از ابعاد اخلاقی، فرهنگی و اقتصادی پرداختند.

---

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید