» » رفع مشکل عدم اعتماد به نفس + پاسخ روانشناسی

مهرگان
 
 
 

رفع مشکل عدم اعتماد به نفس + پاسخ روانشناسی

2 مرداد 1392

سوال : با سلام و خسته نباشید
من از تهران دانشجو مجرد در خانواده ای 5 نفره با وضعیت اقتصادی نه چندان خوب البته از دست پدرم که یکی از مشکلاتی است که دوست دارم در موردش مشاوره کنم. یکی از مشکلاتی که من دارم عدم اعتماد به نفس و ترس از ضایع شدن در جمع و راحت نبودن در هنگام صحبت کردن و ترس از این که مبادا چیزی بگم که طرف مقابلم ناراحت بشه، در ارتباط بر قرار کردن دچار مشکل هستم و اعتماد به نفس لازم را در زمانی که می خواهم کاری را انجام دهم ندارم و یا اگر هم دارم بعد از مدتی از دست می دهم لطفا کمکم کنید

پاسخ : با سلام.
این تمرین ها می تواند برای افزایش اعتماد به نفس و صحبت کردن شما در جمع مفید باشد:
• این حالت را طبیعی بدانید و به جای فرار از آن، سعی کنید در آن بمانید و به آن عادت کنید. حتی اگر یک دقیقه در این حالت بمانید، بسیار ارزش مند است.
• یکی از بهترین و کوتاه ترین گام ها برای افزایش اعتماد به نفس این است که توانایی های خود را افزایش دهید؛ مثلاً توانایی های علمی، هنری، ورزشی، فنی و ... بدیهی است هر چه کاری را که انجام می دهید احتمال پیشرفت و موفقیت شما در آن بیشتر باشد، تجربه های دلپذیر و خوشایندی از خود خواهید داشت.
• سعی کنید به اندازه ی لازم نگران نظر و ارزیابی دیگران باشید نه بیشتر. یعنی اگر این هراس را داشته باشید که چنانچه نتوانم در حضور دیگران به خوبی صحبت کنم اتفاق خیلی بدی می افتد، این هراس و دلهره ی منطقی نیست و بسا که موجب تشدید مشکل شما شود. شاید بد نباشد که فکر کنیم همیشه نمی توان در همه چیز کاملاً خوب و موفق بود و اینکه در برخی موارد با دیگران تفاوت داریم؛ مانند نوشتن، گفتن، راه رفتن و ... وجود این تفاوت ها طبیعی و عادی است.
• تصور کنید که در یک جمع در حال سخنرانی هستید. سعی کنید این تصور مدتی طول بکشد. مراقب باشید آن را قطع نکنید، اگر قطع شد از اول شروع کنید.
• جلوی آینه تمرین سخنرانی کنید و به حالت های چهره ی خود توجه کنید.
• در منزل برای چند نفر از اعضاء خانواده صحبت کنید. سعی کنید از جملات کوتاه استفاده کنید.
• موقع صحبت کردن به چهره ی کسی که به شما نگاه می کند، توجه کنید و با حرکت سر از او تأیید بخواهید.
• اولین و آخرین جمله ی صحبت خود را حفظ کنید.
• تمرین شل و سفت کردن عضلات (Relaxation)، تنظیم تنفس هنگام گفتار، جایگزین کردن واژه های مترادف در مواقعی که لازم است و ... را انجام دهید.
• تلاش کنید کمتر از عبارت های «نمی توانم»، «ناراحتم»، «اعتماد به نفس ندارم» و ... استفاده کنید. اگر ناخودآگاه شما چندین بار این جملات را بشنود، حتماً آن را جزئی از خود می کند! پس مراقب باشید!
اگر این گام ها را جدی بگیرید، اجرا کنید و تکرار کنید، به احتمال زیاد نتیجه می گیرید. فقط به خاطر داشته باشید که با خواندن این متن، مهارت و توانایی شما تغییر نمی کند؛ مگر با اجرای آن. قبول دارید؟

پرسش و پاسخ

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید