» » اتصال به کامپیوتر از طریق Telnet

مهرگان
 
 
 

اتصال به کامپیوتر از طریق Telnet

3 مرداد 1392

سوال : در پی پاسخ شما به سوال من که در مورد telnet بود می خواستم به پرسم که با Telnet می توان به کامپیوتر دیگری از طریق اینترنت یا Email و یا وب سایتی که از طریق همان کامپیوتر مدیریت می شود ارتباط برقرار کرد و به ان وصل شد با تشکر لطفا به طور کامل پاسخ دهید.


پاسخ : با سلام خدمت شما

دوست عزیز با این برنامه شما می توانید از طریق پورتهایی که دو سیستم با آنها به هم وصل می شوند به سیستم دیگر وصل شوید . حال این پورتها می تواند اتصال از طریق کابل شبکه یا اینترنت باشد .

Telnet یا Telecommunication network نرم افزاری است که به افراد توانایی کنترل قسمت های مختلف یک کامپیوتر را از راه دور می دهد. تمام این توانایی ها در محیط متنی صورت می گیرد و تنها به وسیله ی یک سری دستورات است که می توانیم به اهداف خود برسیم. این دستورات جا به جا شده بین کامپیوتر میزبان و میهمان، به صورت متن منتقل می شود و بنابراین امنیت کمی خواهند داشت. اگر واقعن نگران اطلاعات جا به جا شده هستید، می توانید از SSH یا Secure Shell استفاده کنند. استفاده از Telnet:
برای استفاده از Telnet، بعد از وارد شدن به محیط Command Prompt به صورت زیر عمل کنید:

Telnet Computer name
به جای Computer name نام کامپیوتری که قصد متصل شدن به آن دارید را بنویسید. در این صورت، اگر سرویس Telnet بر روی کامپیوتر میزبان روشن باشد، شما به Command Prompt آن کامپیوتر دسترسی خواهید داشت . البته قبل از متصل شدن ممکن است از شما تقاضای نام کاربری و رمز عبور کند که باید نام و پسورد اکانت کامپیوتر میزبان را وارد کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که هنگام تایپ کلمه ی عبور، بر روی صفحه ی نمایش کلمه ای ظاهر نمی شود.
دستور Telnet شامل پارامتر های گوناگونی می باشد که هر کدام از آنها دارای کاربرد های زیادی هستند. به کمک پارامتر l- می توانید با نام کاربری مورد نظرتان، به کامپیوتر Remote متصل شوید. شکل کلی استفاده از این پارامتر به صورت زیر است:

Telnet Saeid –l administrator
که Saeid نام کامپیوتر مورد نظر Administrator هم یوزری است که با آن قصد لاگین کردن داریم. همچنین با کمک پارامتر Port می توانید با پورتی متفاوت به کامپیوتر مورد نظر متصل شوید:

Telnet Saeid 50
پورت پیش فرض برنامه Telnet، عدد 23 است. اما ممکن است این پورت توسط مدیر شبکه مسدود و پورت دیگری به این کار اختصاص داده شده باشد. اینجاست که شما باید عدد پورت را هم وارد کنید. در ادامه نحوه ی تغییر دادن پورت را هم خواهیم آموخت.
برای ساختن فایل لاگ هم پارامتری وجود دارد که به کمک آن می توانید تمام فعالیت ها را ذخیره کنید.

telnetSaeid –f d:\log.txt
با این دستور فایل لاگ در درایو D و با نام log ذخیره خواهد شد. البته برای این کار روش دیگری هم وجود دارد و آن استفاده از نرم افزار های جانبی است. یکی از برنامه های خوب در این زمینه CRT است. نسخه ی 30 روزه ی این برنامه را برایتان آپلود کردم که می توانید از این آدرس، دانلود کنید.
ضمن اینکه به کمک دستور tlntadmn می توانید اطلاعات جامعی در مورد جلسه ی در حال اجرا به دست بیاورید. هنگام پایان کار نیز، با دستور exit ارتباط خود را با کامپیوتر Remote قطع نمایید.
تغییر پورت:
برای این کار نیاز به ایجاد تغییر در رجیستری ویندوز خواهید داشت. وارد پنجره ی Run شوید و عبارت regedit را وارد کنید. سپس شاخه ی زیر را طی کنید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\TelnetServer \1.0
سپس از سمت راست مقدار TelnetPort را تغییر دهید. در این مسیر می توانید سایر تنظیمات Telnet را نیز به صورت کامل دستکاری کنید.
خطاهای رایج:
ممکن است هنگام متصل شدن به کامپیوتر مورد نظر، با پیغام زیر روبه رو شوید:

Could not open connection to the host, on port 23: Connection failed
این پیغام هنگامی ظاهر می شود که سرویس Telnet فعال نباشد. البته در شبکه های معمولی که امنیت سفت و سختی حکم فرما نیست شما به راحتی می توانید این سرویس را در کامپیوتر مورد نظر فعال کنید. برای این کار از پنجره ی Run، دستور mmc را تایپ کنید تا پنجره ی کنسول باز شود. از منوی File، گزینه ی Add/Remove snap-in را انتخاب کنید. با زدن دکمه ی Add، مشاهده خواهید کرد که می توانید به تمامی قسمت های کامپیوتر مورد نظر متصل شوید. در صفحه ی باز شده، گزینه ی Sevices را انتخاب کنید. در پنجره ی جدید با انتخاب گزینه ی Another computer، آدرس کامپیوتر مورد نظر را وارد کنید. بعد از انجام این کار، سرویس Telnet را پیدا کرده و آن را Start کنید.
البته تغییر پورت هم می تواند یکی از دلایل بروز این خطا باشد که نباید آن را فراموش کنید.

پرسش و پاسخ

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید