» » خس خس کردن هنگام نفس کشیدن نفس تنگی

مهرگان
 
 
 

خس خس کردن هنگام نفس کشیدن نفس تنگی

4 مرداد 1392

سوال : با سلام مادر من بعضی از روز ها اول صبح تقریبا تا ظهر نفس که می کشه هس هس می کنه و قفسه سینه اش حس تنگی داره و پشتش هم کمی درد می گیره مشکلش چیه و به چه پزشکی باید مراجعه کنه.
پوست صورتش خیلی خشکه مخصوصا پوست پلک بالاش و پوسته پوسته می شه.



پاسخ : با سلام
تنگی نفس می تواند منشا ریوی و یا قلبی داشته باشد . در صورتی که خس خس سینه در هنگام فعالیت دارند بیشتر مطرح کننده مشکلات ریوی خواهد بود . برای معاینه به متخصص داخلی مراجعه نمایید تا معاینه و شرح حال دقیقی از ایشان گرفته شود .
در مورد پوست خشک باید گفت که وجود بعضی علایم می تواند نشاندهنده وجود خشکی پوست باشد: روی سطح پوست ، پوسته وجود داشته باشد. حالت کشیدگی داشته باشد. خارش داشته باشد و چروکهای ظریفی روی سطح پوست باشد که با استفاده از مرطوب کننده ها از بین برود.
علت خشکی پوست آن است که لایه سطحی پوست آب خود را از دست می دهد . به طور طبیعی مقداری آب از داخل بدن ما به سطح پوست می رسد و از آنجا تبخیر می شود. میانگین این مقدار در شبانه روز در حدود یک کاسه اب است ( به جز آبی که از طریق غدد عرق خارج می شود. ) اگر پوست نتواند آب را به مدت طولانی در خود نگه دارد و آب را به زودی از دست بدهد ، دچار خشکی و علایم آن خواهد شد. اگر چربی طبیعی که در سطح پوست وجود نداشته باشد ، آب زودتر تبخیر و پوست به سرعت خشک می شود. در مناطقی که آب و هوای گرم و خشک دارند ، این مساله به فراوانی دیده می شود. در زمستان هم که در خانه ها و مکان های بسته از وسایل حرارتی استفاده می شود ، باعث خشکی هوا می شود که در نتیجه سبب افزایش تبخیر آب از سطح پوست می شود.
در سالمندان خشکی پوست بیشتر است ، چرا که پوست آنها نمی تواند به خوبی اب را در خود نگه دارد .عوامل دیگری که می توانند سبب خشکی پوست شوند شامل سوء تغذیه ، بیماریها ، تماس پوست با مواد شوینده و آسیب های جزیی مکرر به پوست است. از علل مهم خشکی پوست ، از دست رفتن چربی ان است . برداشته شدن لایه چربی روی پوست سبب می شود از دست آب از سطح پوست تا 75 برابر بیشتر شود. هرچه پوست خشک تر باشد ، در برابر عوامل محیطی مثل نور آفتاب ، گرما و سرما ، مواد شیمیایی ، باد ، عفونت ها و... آسیب پذیرتر است .
برای مراقبت از پوست خشک رعایت این نکات لازم است:
از شست و شوی زیاد بپرهیزید . در هفته بیش از 2 تا 3 بار حمام نروید. اگر به علت شغلتان و یا مسائلی مثل بوی پاها ، مجبورید مرتب حمام بروید ، سعی کنید تا آنجا که می شود فقط قسمت هایی از بدن که لازم است را بشویید.
از کیسه کشیدن در حمام خودداری کنید .برای شست و شو از لیف استفاده نکنید . بدن خود را با آب خالی بشویید و تنها یک دست صابون برای رفع آلودگی های پوست بزنید .
از یک صابون ملایم برای شست و شو استفاده کنید تا چربی پوستتان را کاملا برطرف نکند. از صابون های حمام معمولی استفاده نکنید ، زیرا خاصیت قلیایی دارند و پوست را خشک تر می کنند. می توانید از یک صابون گلیسرین و یا صابون های ملایم دیگر استفاده کنید . بهتر است صابونی که استفاده می کنید دارای PH حدود 5-6 باشد که نزدیک به PH خود پوست می باشد و پوست را زیاد تحریک نمی کند.
شست و شوی پوست صورت را نیز مانند پوست بدن محدود کنید. اگر در منطقه ای که هوای آلوده دارد زندگی می کنید ، برای برطرف شدن آلودگی پوست ، شبها پوست خود را با یک صابون ملایم بشویید.
در مناطق خوش آبّ و هوا نیازی نیست که هر روز پوست خود را با صابون بشویید و می توانید هر چند روز یکبار این کار را انجام دهید. برای این کار بهتر است از لوسیون های مخصوص برطرف کردن آرایش و یا شیرپاک کن استفاده کنید.
پس از استحمام و نیز شست و شوی صورت ، ابتدا با یک حوله تمیز ، پوستتان را خشک کنید ، البته فقط تا حدی که آب چکه نکند و هنوز رطوبت بر روی پوست باقی مانده باشد. بعد از آن بلافاصله از یک مرطوب کننده استفاده کنید. بهتر است از کرم هایی استفاده کنید که بدون لانولین و مواد عطری هستند . روزی چند بار از فراورده های مرطوب کننده بر روی دست و صورت استفاده کنید .
برای شست و شو از اب ولرم استفاده کنید و از آب داغ خودداری کنید. آب داغ چربی پوست را بیشتر برطرف می کند.
زیاد حمام نکنید ، زیرا هرچه بیشتر زیر آّب بمانید ، پوستتان بیشتر خشک می شود.
عواملی که باعث تشدید خشکی پوست می شود را برطرف کنید. در صورتی که باحلال های شیمیایی سر و کار دارید ، از دستکش استفاده کنید. از قرار گرفتن در معرض آفتاب و باد و گرما و سرمای زیاد خودداری کنید . در زمستان در محیط اتاق از یک دستگاه بخور استفاده کنید .

پرسش و پاسخ

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید