» » آمار های بالای 100 درصد یعنی چه؟

مهرگان
 
 
 

آمار های بالای 100 درصد یعنی چه؟

4 مرداد 1392

سوال : سلام .
وقتی میگن میزان پیشرفت در فلان كار ویا میزان مشاركت درفلان برنامه ویا...300%است ،به چه معناست ؟یعنی چه طور ممكنه در محدوده ی100% از 300% صحبت كنیم؟!
ممنونم.

پاسخ : با سلام
در حالت عادی زمانی که جامعه آماری به طور دقییق معین شده باشد چنین حالتی نداریم. اما بعضی اوقات نمی توان جامعه آماری را به طور دقیق معین نمود.
به طور مثال، ما به طور دقیق نمی دانیم میزان افرادی که در یک کار معین در یک محل معین شرکت می کنند چند نفر هستند. به طور قطع می دانیم که اگر فقط افراد همان محل را در نظر بگیریم مثلا 30 نفر در آن کار شرکت می کنند. اما زمانی که می خواهیم آمارگیری را انجام دهیم 5 نفر از یک محل دیگر به این محل بیایند و در کار مذکور شرکت نمایند. با فرض آنکه تمام آن 30 نفر هم شرکت کرده باشند، تعداد افراد شرکت کننده 35 نفر می شود. در حای که جامعه آماری ما 30 نفر بوده است. یعنی میزان مشارکت برابر 35 تقسیم بر 30 یا 117 درصد می شود.
این حالت مثلا در زمان رای گیری ممکن است اتفاق بیفتد. مثلا بگویند در فلان شهر تعداد افراد واجد شرایط رای دادن 10 هزار نفر هستند. اما در زمان رای گیری تعدادی افراد برای مسافرت به آنجا بروند و همانجا رای بدهند. مثلا اگر فرض کنیم 500 نفر توریست در شهار باشند و در رای گیری شرکت کنند میزان مشارکت برابر 105 درصد می شود.
موفق باشید.

پرسش و پاسخ

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید