» » اختلالی شخصیتی به نام خود شیفتگی

مهرگان
 
 
 

اختلالی شخصیتی به نام خود شیفتگی

4 مرداد 1392

سوال : با سلام. لطفا در باره این بیماری روانی با این نشانه ها اطلاعات بیشتری می خواستم:
فرد مبتلا به این بیماری خود را بهتر از دبگران می داند، عقاید و آرای دیگران را اشتباه و عقاید خود را درست می پندارد. خود را کاملتر و بی نقصتر از دیگران می داند. اعتماد به نفس بالایی هم دارد. طوری که با پررویی تمام به دیگران دروغ می دهد و حقایق را وارونه جلوه می دهد.

پاسخ : با سلام
برادر ارجمند علائم مطرح شده حاكی از اختلالی شخصیتی به نام خود شیفتگی است. ویژگی اصلی این اختلال احساس عجیب و بیگانه وار فرد نسبت به اهمیت خویشتن است. در این اختلال فرد، از طریق خیال پردازی های نامحدود درباره موفقیت، قدرت، زیبایی دچار خود مجذوبی دائمی است كه از طریق رفتارهای نمایشی و بازیگری برای مورد تحسین واقع شدن جلوه گر می شود. انتقادگرایی و بی تفاوتی نسبت به دیگران دیده می شود. احساس دائمی تهدید نسبت به عزت نفس در این افراد موجب پاسخ های اغراق آمیز به صورت خشم، تحقیر و پوچی می شود. اشتغال ذهنی آنها خودبزرگ بینی است. و این موضوع روابط بین فردی آنها را مختل می كند. خود را محق می دانند و دیگران را درك نمی كنند. در روابط در دو حد افراطی به عرش رساندن و بی ارزش ساختن در نوسان هستند.
علل آن را می توان تربیت ناصحیح والدین و ایجاد توقعات زیاد، عدم روابط همدلی با والدین دركودكی دانست كه ممكن است عزت نفس پایین و احساسات خالی بودن باعث رفتارهای جبرانی می شود.

پرسش و پاسخ

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید