» » توضیحاتی از رشته فوتونیك

مهرگان
 
 
 

توضیحاتی از رشته فوتونیك

6 مرداد 1392

ممنون میشم در این زمینه جوابتون رو بشنوم
با تشكر


پاسخ : با سلام و احترام
دوست عزیز
باید بگویم پایه و اساس رشته فوتونیک بر روی دو مبحث الکترونیک و فتو نیک بر می گردد و به استفاده مدارات فوتونی (مداراتی که به جای الکترون از فوتون استفاده می شود) در وسایل الکترونیکی مانند رادارها ، فیبرهای نوری و ... توجه دارد. فوتونیک در ایران رشته تقریبا نوپایی است.
در این علم آنچه نقش اساسی را بر عهده دارد بر هم کنش نور (فوتون) و ماده است در حالی که در علم الکترونیک نقش اصلی بر عهده ی برهم کنش الکترون و ماده است. لذا با توجه به اینکه فوتون از نظر بر هم کنش با ماده هزاران برتری نسبت به برهم کنش الکترون با ماده دارد هر روزه شاهد نشانه های این برتری در عرصه ی فناوری های نوین هستیم، به طوری که با رونق علم فوتونیک در اوایل دهه ۱۹۸۰، رفته رفته سهم علم الکترونیک در فناوری و زندگی ما کاهش می یابد. لیزر، فیبر نوری، نیمه هادی­ها و نانو فوتونیك از جمله مباحث مطرح در این رشته است.

از جمله موضوعات مطرح در این رشته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ساخت، توسعه و مطالعات بر روی لیزرهای مختلف با طول موج و توان های متفاوت
- بکارگیری لیزرهای ساخته شده و خریداری شده در طرح های مختلف.
- مطالعه و توسعه پایه ای در اپتیک کوانتومی مطالعه و توسعه فیزیک نیمه هادی در جهت مطالعه انواع لیزرهای نیمه هادی و ساخت آنها
- مطالعه برروی آشکار سازهای نیمه هادی
- مطالعه و ساخت فیبرنوری و بررسی کاربردهای فیبر در جهت رفع مشکلات مخابراتی کشور
- مطالعه و پژوهش در زمینه نانوفوتونیک به منظور رسیدن به تکنولوژی قطعات دیجیتالی فوتونی و نهایتاً پردازنده های فوتونیکی
دروس امتحانی آزمون کارشناسی ارشد این رشته زبان عمومی و تخصصی، الکترومغناطیس، مکانیک کوانتومی، الکترونیک و فیزیک مدرن هر یک با ضریب 1 می باشد. داوطلبان این رشته بیشتر دارای مدرک کارشناسی فیزیک و بعضاًَ از رشته برق می باشند. نکته جالب توجه در آزمون این رشته، درصد پایین رتبه های برتر این رشته در درس الکترونیک است که باید مورد توجه علاقه مندان این رشته قرار گیرد زیرا همانطور که می دانید نمرات بالا در دروسی که دیگران نمره پایینی دارند تاثیر زیادی در افزایش نمره کل دارد.
دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون در این رشته پذیرش نداشته است و پذیرش دانشگاه های دولتی نیز به این شرح است: دانشگاههای شهید بهشتی (20 نفر)، کرمان(3نفر)، علم و صنعت(6نفر)، گیلان(7نفر)، سمنان(5نفر) و مرکز علوم و تکنولوژی کرمان (6 نفر). از این تعداد 36 نفر در دوره های روزانه و 11 نفر نیز به صورت شبانه پذیرش می شوند.

پرسش و پاسخ

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید