» » فارسی نوشتن در اتوكد

مهرگان
 
 
 

فارسی نوشتن در اتوكد

7 مرداد 1392

برای فارسی نوشتن در اتوكد چكار باید كرد لطفا یك روش عملی شرح دهید.
متشكرم

پاسخ : با سلام خدمت شما
برای فارسی نوشتن در اتوکد نیاز به فونت فارسی مخصوص اتوکد داریم. پس از دانلود این فونت ها به پوشه Font وارد شوید و تمامی فونتهای دانلود شده را در پوشه فونت برنامه اتوکد خود کپی نمائید.
معمولا مسیر پوشه فونت اتوکد به صورت زیر است:
C:\Program Files\AutoCAD 2007\Fonts
بعد از این کار برنامه اتوکد شما قادر به خواندن و نوشتن با فونتهای فارسی می باشد ولی نوشتن فارسی در اتوکد نیاز به طی مراحل دیگری نیز دارد:

برای فارسی نویسی در برنامه اتوکد ی که فونتهای فارسی آن مانند آنچه که در بالا گفته شد نصب شده باید ابتدا یک Text Style فارسی ساخت.
وارد منوی Format در نوار ابزار بالای صفحه شده و گزینه Text Style را انتخاب می کنید. بعد از انتخاب این گزینه پنجره Text Style باز می شود.
در پنجره باز شده دکمه New را زده و در پنجره ای که باز می شود یک نام برای این Style جدید وارد نمائید. سپس یک فونت فارسی مخصوص اتوکد را از قسمت Font Name انتخاب نمائید.
فونتهای مخصوص اتوکد با یک علامت پرگار مانند در کنار آنها و همچنین با پسوند .shx از بقیه فونتها متمایز شده اند.
توجه داشته باشید فونتی را که برای Text Style خود برای فارسی نویسی انتخاب می کنید یک فونت فارسی مخصوص اتوکد باشد، از جمله این فونتها می توان به naskh.shx اشاره کرد. به هر حال شما می توانید با نگاه به پنجره Preview از فارسی بودن فونت مطلع شوید.
بعد از انتخاب فونت باید گزینه Backwards را در قسمت Effects فعال کنید، در صورت فعال نکردن این گزینه نوشته های شما به صورت بر عکس (در آئینه) نمایش داده می شوند.
بعد از طی مراحل بالا دکمه Apply را کلیک می کنیم و این صفحه را می بندیم.

حال که یک Text Style فارسی را در اولین گام تعریف کردید در گام دوم باید از یک فارسی نویس مخصوص اتوکد مانند Kateb استفاده کنیم.
(شما باید این برنامه را قبلاً دانلود کرده باشید)
برای استفاده از این فارسی نویس ها بایستی از منوی Tools گزینه Load Applications را انتخاب کنیم. با انتخاب این گزینه پنجره ای باز می شود که مسیر Applications را از ما می خواهد.
در این پنجره در قسمت Look in مسیر پوشه فارسی نویس را مشخص می کنیم و یک فارسی را از میان فارسی نویسها مثلا Kateb را انتخاب کرده و دکمه Load را کلیک می کنیم به این ترتیب پیامی مبنی بر اینکه فارسی نویس کاتب با موفقیت لود شد نمایش داده می شود.
هر بار که از برنامه اتوکد خارج شوید و دوباره به آن وارد شوید برای استفاده مجدد از آن بایستی که دوباره با طی مراحل بالا آن را Load کنید که برای پرهیز از چنین کاری می توانید با استفاده از کلید Contents در پنجره Load Applications فارسی ساز مورد نظر را در برنامه قرار داد تا هر بار که برنامه اتوکد را باز می کنید این فارسی ساز به صورت خودکار Load شود .

حال که در گام اول یک Text Style فارسی ایجاد کردیم و در گام دوم یک فارسی ساز را در برنامه Load کردیم در آخرین گام بایستی که از این فارسی ساز برای نوشتن متن فارسی استفاده کنیم. برای این کار بایستی در پنجره اصلی اتوکد در جلوی عبارت Command: که در پائین صفحه قرار دارد عبارت Kateb یا اسم هر فارسی ساز دیگری را که در قسمت Load Applications لود کردیم را تایپ کنیم و کلید Enter را در صفحه کلید فشار دهیم بعد بایستی دو نقطه بالا و پائین نشانگر نوشتن متن را در صفحه انتخاب کنیم و کلید اینتر را فشار دهیم. سپس متن خود را به طور کامل تایپ کرده و در پایان یک بار کلید Enter و یک بار هم کلید Esc را در صفحه کلید فشار می دهیم به این ترتیب متن فارسی در فضای اتوکد نوشته می شود.

آدرس دانلود فونت
http://www.iranarea.ir/Rozaneh.aspx?fid=1

پرسش و پاسخ

<
16 خرداد 1393 10:08

بهزاد

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
عالی بود . متشکر

<
6 تیر 1393 16:36

سعید

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
بسار جامع و کامل توضیح دادید ، بی نهایت ممنون .

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید