» » حذف یک وعده غذایی کار درستی است؟

مهرگان
 
 
 

حذف یک وعده غذایی کار درستی است؟

13 مرداد 1392

میخواستم بپرسم من اکثرا شام نمیخورم.میتوانم کالری مصرفی شام رابه بقیه وعده ها یامیزان مصرف بیسکوویت وتنقلات بیافزایم؟


پاسخ : با سلام
دوست محترم همانطور که گفتم حذف یک وعده غذایی صحیح نمی باشد.
بسیاری از افراد وقتی تصمیم می‌گیرند چربی‌های مضر خون‌شان را به شیوه‌ای کم کنند و کمی لاغر شوند، اولین فکری که به نظرشان می‌رسد، کمتر غذا خوردن است...
این گروه تعداد وعده‌های غذایی خود را کم می‌کنند و به طور ناخودآگاه برای ارضای غریزه گرسنگی، در هر وعده مقدار بیشتری غذا می‌خورند. این تصمیم آنها چند اشکال عمده دارد. اول اینکه چون گرسنگی‌شان خوب ارضا نمی‌شود، در وعده غذایی خود از غذاهای پرکالری و شیرین و چرب استفاده می‌کنند و با اینکه یک یا دو وعده غذایی در روز می‌خورند اما در مقدار چربی مضر هیچ تغییری دیده نمی‌شود.

مشکل بعدی که در اثر گرسنه ماندن طولانی یا عدم دریافت کالری لازم برای بدن به وجود می‌آید، آسیب سلول‌های بدن به خصوص سلول‌های عصبی است که انرژی‌شان را فقط از مواد قندی نشاسته‌ای تامین می‌کنند؛ چون کالری لازم برای فعالیت این سلول‌ها در اختیارشان قرار نمی‌گیرد و حالت‌های عصبی و بی‌حوصلگی و پرخاشگری و نیز سرگیجه و سردرد می‌تواند بروز کند.

از دیگر اشکالات کاهش تعداد وعده‌های غذایی، کاهش فعالیت دستگاه گوارش است. وقتی دستگاه گوارش ما برای هضم، جذب و متابولیسم مواد غذایی کمتر فعالیت می‌کند، از انرژی لازم برای اعمال داخلی کاسته می‌شود و شما از شر چاقی خلاص نمی‌شوید چرا که از مهم‌ترین معایب کاهش تعداد وعده‌های غذایی، همان‌طور که گفتم، ولع به دلیل گرسنگی و به دنبال آن مصرف غذاهای پرکالری و بالا رفتن LDL یا چربی مضر است. بنابراین برای کاهش چربی‌های مضر خونتان باید به نوع غذای مصرفی خود توجه کنید و حتما علاوه بر سه وعده غذایی اصلی، دو تا سه میان‌وعده برحسب میزان فعالیت و سن و دیگر فاکتورها مصرف کنید؛ مثلا اگر خیلی زود شام می‌خورید، تا زمان خواب نیاز دارید که میان‌وعده کوچکی مثل یک میوه استفاده کنید. خلاصه این که نباید برای یک مدت طولانی گرسنه بمانید چون ولع به مصرف مواد غذایی پرکالری در شما زیاد می‌شود و این خطرناک است.

پرسش و پاسخ

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید