» » مواد غذایی که فراموشی می آورد

مهرگان
 
 
 

مواد غذایی که فراموشی می آورد

14 مرداد 1392

میخواستم بدونم آیا خوراکی یا دارویی وجود داره که با خوردن اون انسان دچار فراموشی بشه و حافظه خودشو (دائم یا موقت)از دست بده یا نه؟خیلی گشتم پیدا نکردم واسه تکمیله تحقیقمه لطفا راهنمایی کنید.
با نشکر.

پاسخ : با سلام
غذای سس دار نخورید: بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی عادت غذایی بیش از ٨ هزار نفر، استفاده از این نوع سس ها و غذاهای سویا دار باعث کاهش قدرت حافظه می شود. علت آن است که یک ماده شیمیایی موجود در این نوع سس ها و سویا که گفته می شود ضد سرطان و بیماری قلبی است دقیقا عکس این خواص را با خود دارد. با این حال یک بار خوردن آن در هفته چندان مشکلی ندارد!
- تحقیقات نشان می دهد افرادی که رژیم های غذایی بسیار کم کالری در برنامه روزانه خود دارند نه تنها پروسه اطلاع رسانی را بسیار کند انجام می دهد بلکه از دیگر افراد هم سن و سال خود که این رژیم را ندارند نیز کمتر قادر به استفاده از حافظه خود می باشند. لذا به فکر خود باشید و رژیم های غیر موجه را فراموش کنید.
- آهن برای عملکرد صحیح حافظه ضروری است و نوشیدنی های کافئین دار به علت دارا بودن موادی به نام “تانن” (اسید تانیک) که ٧۵ درصد آهن موجود در بدن را از بین می برند.
- خوردن قند و شکر مصنوعی را کاهش دهید: این امر ممکن است در کاهش وزن به شما کمک کند اما نوشیدن بیش از یک یا دو نوشیدنی رژیمی در طول روز حافظه دراز مدت شما را تخریب می کند. خوشبختانه تاثیرات منفی این مسئله دائمی نیست و شما به راحتی می توانید با قطع مصرف شیرینی های مصنوعی مجددا حافظه خود را اصلاح کنید.

جلوگيري از آلزايمر با مواد غذايي
اسيدهاي چرب امگا-3

مصـرف‎ ماهي هايي‎‎ مثل‎‎ قـزل آلا و سـارديـن‎ به علت دارا بودن‎ اسيد چرب امگا 3‎ خطر ابتلا به آلزايمر را كاهش‎ مي‎دهند.

عامل اصلي ايجاد آلزايمر، راديكال هاي آزاد اكسيد كننده هستند كه با افزايش سن بيشتر توليد مي شوند.

در سيب ماده آنتي اکسيداني به نام "کورستين" وجود دارد که بيشترين مقدار آن در پوستش نهفته است. سيب قرمز در مقايسه با سيب زرد و سبز آنتي اکسيدان بيشتري دارد.

اگر مي خواهيد جلوي توليد راديکال ها را بگيريد يا توليد آن ها را به حداقل برسانيد، حداقل روزي يک عدد سيب قرمز با پوست ميل نماييد. مطمئن باشيد كه ضرر نمي كنيد.

زردچوبه‎ در درمان‎ و پيشگيـري‎ از بيماري‎ آلزايمر موثر است‎. رنگ زرد "زرد چوبه" به دليل وجود ماده اي به نام کورکومين (CURCUMIN) است.

محققان‎ دريافتند زردچوبه‎‎‎ يا رنگ‎ دانه زرد موجود در ادويـه "كاري"،‎ پروتئيني به نام‎ "بتاآميليوئيـد" را در مغـز موش ها تجزيه‎‎ کرده و از رسوب‎‎ اين‎‎ پروتئين جلوگيري‎ مي‌كند، زيرا اين پروتئين سبـب تخريب‎ بافت‎ مغز مي‎‎شود. محققان‎ معتقدند زردچوبه‎ بيش‎ از هر داروي‎ ديگري‎‎ در پيشگيري از تشكيل‎ توده‎ پروتئيني‎ موثر است‎.

در طب‎ سنتي‎ هند، زردچوبه‎ از هزاران‎ سـال‎ پيش‎ به‎‎ عنوان‎‎ يك‎ ماده ضدالتهاب‎ در درمـان بيماري هاي‎ مزمن‎‎ و ناتوان كننـده‎ كـاربـرد داشته‎ است‎.

اين‎‎‎ تحقيق‎ نشان مي‎‎دهد، مي توان از خـواص‎ ضدالتهابي‎‎ و آنتي اكسيـداني‎‎ ايـن مـاده‎ در بيماري هايي‎ ماننـد سـرطان‎، آلـزايمـر و بيماري هاي‎ قلبي‎ بهره‎ برد.

گردو را به نام "غذاي مغز" نيز مي شناسند و اين فقط به خاطر شباهت آن به مغز نيست، بلکه به خاطر وجود امگا 3 فراوان آن مي باشد. براي درست عمل کردن مغز، به امگا 3 نياز داريم. آنتي اکسيدان گردو در بين آجيل ها از همه بيشتر است. پس مصرف گردو نيز مي تواند از آلزايمر پيشگيري کند.

بادام نيز آنتي اکسيدان است. در پوست بادام ويتامين E وجود دارد. اين ويتامين، يکي از انواع آنتي اکسيدان ها مي باشد.

روغن زيتون از بروز فراموشي و آلزايمر در افراد مسن جلوگيري مي‌ کند، ولي مکانيسم عمل آن ناشناخته است. به نظر مي ‌رسد اسيدهاي چرب غيراشباع موجود در روغن زيتون مي‌ تواند باعث حفظ ساختار غشاي سلول‌هاي مغزي شوند.

منابع غذايي اسيد فوليک
متيونين اسيد آمينه ضروري است که بدن از آن براي ساختن اسيد آمينه غير ضروري هموسيستئين استفاده مي کند. اگر مقدار هر يک از سه ويتامين B12 ، اسيد فوليک يا پيريدوکسين ( B6 ) کم باشد، متيونين به ترکيب سمي هموسيستئين تبديل مي شود که اين ماده سمي به رگ ها آسيب مي رساند و منجر به بروز آلزايمر مي شود. گوشت يکي از منابع غني متيونين مي باشد. سبزيجات برگي شکل و غلات کامل، منابع غني اسيد فوليک هستند که مانع تبديل متيونين به هموسيستئين مي شوند. همچنين کاهش دريافت گوشت قرمز و مرغ باعث کاهش مقدار متيونين در خون شما مي شود.

طي تحقيقاتي مشخص شد ميزان اسيد فوليک در خون افراد مبتلا به آلزايمر پايين است و در تحقيق ديگري مشاهده شد مصرف کم سبزيجات سبز رنگ موجب افت اسيد فوليک خون و بروز لخته هاي خوني در مويرگ هاي مغز و آسيب به بافت مغز مي شود که فراموشي را در پي دارد.


سازمان بهداشت جهاني(WHO) سويا را "سلطان لسيتين" معرفي كرده است. زيرا كيفيت لسيتين گرفته شده از سويا از ساير تركيبات بهتر و بالاتر مي باشد. لسيتين يك لغت يوناني و به معناي زرده تخم مرغ است و علت نام گذاري آن، وجود ميزان فراوان لسيتين در زرده تخم مرغ و همچنين كشف اين ماده براي اولين بار در زرده تخم مرغ بوده است.

تمامي اعضاء و اندام هاي بدن براي انجام اعمال خود به انرژي نياز دارند. مغز نيز از اين مسئله مستثنا نيست. مغز براي انجام فعاليت هاي طبيعي خود به استيل كولين نياز دارد كه منشأ آن از لسيتين مي باشد. وقتي لسيتين ازطريق غذا دريافت مي شود طي مراحل جذب وهضم به كبد وارد شده ، شكسته و كولين كه جزئي از ساختمان لسيتين است از آن جدا مي شود كه از اين كولين آزاد شده بسياري از مواد حياتي و ضروري بدن ساخته خواهد شد.

يكي از نقش هاي مهم كولين در ساختن استيل كولين است. استيل كولين اهميت بسياري براي فعاليت مغز و مركز حافظه دارد و با بودن استيل كولين، مغز و مركز حافظه توانايي ضبط و نگهداري صحبت ها، نوشته ها و ديده ها را خواهند داشت و تا زماني كه اين ماده حياتي يعني استيل كولين ساخته شده از لسيتين به اندازه كافي به مغز برسد ما دچار فراموشي نمي شويم و برعكس در اثر كاهش مقدار استيل كولين به دنبال كمبود لسيتين ، حتي به مدت كوتاه، قدرت حافظه كاهش يافته و فرد قدرت حفظ طولاني صحبت ها و ديده ها را از دست خواهد داد و يا مطالب و مسائل جديد را به سختي به خاطر مي سپارد.

فراموشي يا به علت نرسيدن مواد لازم و مغذي به مغز يعني "لسيتين" و يا به علت وجود امراض و حوادث خاص درانسان ايجاد مي شود. در سنين بالا، افزايش سن، انسان را به سمت كاهش حافظه پيش مي برد، ولي بايد توجه داشت كه اگر در دوران جواني ذخيره كافي از لسيتين براي خود فراهم كرده باشيم، بسيار كمتر ازديگران دچار معضل كاهش حافظه خواهيم شد. پس بيائيد از همين حالا به فكر ذخيره سازي و فراهم كردن توشه ي مغز براي زمان پيري باشيم.

پرسش و پاسخ

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید