» » فوت فروشنده و فسخ وکالت بلا عزل

مهرگان
 
 
 

فوت فروشنده و فسخ وکالت بلا عزل

17 مرداد 1392

با سلام منزلی را با وکالت بلا عزل خریدم ایا فروشنده ان میتواند با همان وکالت به فرد دیگری بفروشد وسوال دیگر اینکه اگر فروشنده منزل بمیرد در صورتی که هنوز سند بنام خریدار زده نشده است ایا فرزندان فروشنده از منزل سهمی دارند؟


پاسخ : با سلام و عرض ادب
کاربر گرلمی اولا باید خدمتتان عرض کنم که وکالت یک عقد جایز است به این معنا که با فوت یکی از طرفین عقد فسخ می شود بنابراین تا آنجایی که ممکن است وکالتی خرید و فروش انجام ندهید چون ممکن است مشکلات زیادی را برای شما ایجا کند مثلا فرد فوت کند و وراث وی راضی نشود آن مال را به شما بدهند و یا فروشنده ممکن است آن مال را به فرد دیگری هم بفروشد .
در صورت فوت فروشنده چون وکالت نامه فسخ می شود فرزندان می توانند سهم خود را از اموال متوفی بخواهند.

پی نوشت:

1 - وکالت، عقدی است جایز یعنی عقدی است که با مرگ هر یک از طرفین یا استعفای وکیل یا عزل وکیل توسط موکل یا با جنون وکیل و یا موکل پایان می‌یابد. برای مثال اگر کسی به دیگری وکالت دهد که اتومبیلی برای او خریداری کند به کسی که وکالت می‌دهد، موکل و به کسی که عمل خرید اتومبیل را باید انجام دهد وکیل می‌گویند. حال اگر وکیل قبل از خرید اتومبیل دیوانه شود یا فوت کند یا از انجام آن عمل استعفا دهد یا موکل او را عزل کند دیگر اجازه انجام معامله اتومبیل را نخواهد داشت.

2 - برابر قانون عقد وکالت با مرگ یا جنون وکیل یا موکل از بین می‌رود و از این حیث فرقی میان عقد وکالت بلاعزل یا عقد وکالت ساده نیست پس اگر شخصی آپارتمانی را با آقای (‌ب) با سند عادی قولنامه کند و در قولنامه قید شود که خریدار از جانب آقای فروشنده وکیل است که پس از انجام تشریفات محضری و اداری به دفترخانه مراجعه و رسما آپارتمان را به نام خود منتقل کند و به‌اصطلاح خریدار وکالت بلاعزل از فروشنده داشته باشد اما در این حین فروشنده فوت کند جهت انتقال رسمی آپارتمان، دیگر آن وکالت فاقد اثر است و این ورثه فروشنده هستند که باید آپارتمان را منتقل کنند و اگر از انجام این عمل خودداری کنند آن موقع خریدار ناگزیر به طرح دعوی علیه آنان و مراجعه به دادگستری است. لذا اگر عقد وکالت در ضمن عقد بیع یا هر عقد لازم دیگری مانند عقد ازدواج و... به‌صورت شرط قید شود بقای این وکالت تا وقتی است که طرفین مبتلا به جنون نشده یا فوت نکرده باشند.

3 - برابر قانون موکل هر وقت که بخواهد می‌تواند وکیل خود را عزل کند اما طرفین می‌توانند بلاعزل بودن وکیل را در قرارداد شرط کنند. حال این سؤال پیش می‌آید که آیا موکل می‌تواند خودش عمل وکالت را انجام دهد یا اینکه این حق فقط منحصر به وکیل است که در پاسخ باید گفت که بلاعزل بودن وکیل مانع انجام عمل مورد وکالت توسط موکل نخواهد بود.

پرسش و پاسخ

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید