» » وظایف و نکات مهم کارت گرافیک کامپیوتر

مهرگان
 
 
 

وظایف و نکات مهم کارت گرافیک کامپیوتر

18 مرداد 1392

سلام لطفا درباره کارت گرافیک یه توضیحی بدین و یک کارت گرافیک مناسب با قیمت زیر 100000 تومان معرفی کنید ممنون

پاسخ : با سلام خدمت شما
دوست عزیز کارت گرافیک یکی ازعناصر مهم در کامپیوتر است که با توجه به نوع استفاده و نیاز کاربران، دارای مدل های متفاوت با پتانسیل های مختلف می باشد. کاربران با توجه به امکانات کارت گرافیک قادر به استفاده از بازی های کامپیوتری پیشرفته ، مشاهده فیلم و انجام عملیات حرفه ای نظیر ضبط و ویرایش فیلم ، می باشند.
در زمان استفاده از تصاویر گرافیکی حجیم و یا برخی بازی های کامپیوتری، ممکن است تصاویر بصورت منقطع نمایش داده شوند، در چنین مواردی استفاده از یک کارت گرافیک مطلوب و با سرعت مناسب ، علاوه بر افزایش کارآئی سیستم ، امکان پردازش تصاویر دو بعدی و یا تصاویر سه بعدی استفاده شده در بازی های کامپیوتری را با سرعت بیشتر فراهم می نماید .
برخی از کارت های گرافیک دارای امکانات متنوعی نظیر پورت های ورودی و خروجی برای اتصال به دوربین های دیجیتال و تلویزیون بوده و در برخی از مدل های دیگر امکان اتصال بیش از یک نمایشگر به کامپیوتر ، وجود دارد. کارت های گرافیک در مقایسه با گذشته دارای امکانات بیشتر، کیفیت بهتر و توانائی مطلوب بمنظور بازخوانی تصاویر می باشند.

چگونه یک کارت گرافیک مناسب انتخاب کنیم؟

به گزارش شگفت انگیز در اين گزارش مي خواهيم با شما عزيزان درباره يکي ديگر از قطعات سخت افزاري رايانه که بايد درباره آن اطلاعات مختصري داشته باشيد، صحبت کنيم. کارت گرافيک از جمله قطعاتي است که به طور معمول سه گروه طيفي را در ميان کاربران ايجاد مي کند. گروه اول کاربراني هستند که به هيچ عنوان نيازي به انجام کارهاي گرافيکي سنگين ندارند و به همين دليل برايشان اهميت چنداني ندارد که اين قطعه سخت افزاري داراي چه مشخصاتي باشد. معمولا در اين حالت به کاربران پيشنهاد مي شود از مادربوردهايي که داراي کارت گرافيک Onboard هستند، استفاده کنند تا در هزينه نيز صرفه جويي کرده باشند.

گروه دوم کاربراني هستند که کارت گرافيک برايشان بي اهميت نيست اما نوع کاربري آن ها به گونه اي است که مي توان با نصب کارت گرافيک معمولي نيازشان را برطرف کرد اما گروه سوم کاربراني هستند که بالا بودن ظرفيت گرافيکي بيش از اندازه برايشان اهميت دارد. معمولا اين کاربران در گروه علاقه مندان بازي قرار مي گيرند که براي داشتن توان حداکثري سيستم در اجراي بازي هاي رايانه اي جديد، نيازمند استفاده از با کيفيت ترين کارت هاي گرافيکي هستند.

نکات قابل توجه در خريد:

با توجه به مطالبي که در ابتداي مطلب عنوان شد، اولين نکته اي که بايد براي خريد يک کارت گرافيک مورد توجه قرار بگيرد اين است که بدانيد نوع کاربري سيستم شما چيست. از جمله نکات ديگري که در خريد يک کارت گرافيک مورد بررسي قرار مي گيرد سرعت پردازش آن است. در کارت هاي گرافيکي بخشي با نام GPU (Graphic Process Unit) وجود دارد که واحد پردازنده گرافيکي ناميده مي شود. در واقع GPU قطعه اي مشابه CPU است با اين تفاوت که وظيفه پردازش سريع تصاوير و گرافيک در رايانه را بر عهده دارد. بدون ترديد بالاتر بودن سرعت پردازش در اين قطعه، راندمان کارت گرافيکي شما را نيز افزايش مي دهد. يکي ديگر از نکات مهم در خريد کارت گرافيک حافظه داخلي آن است. به عنوان مثال کارت هاي گرافيکي با عباراتي مانند 512 مگابايت يا يک گيگابايت معرفي مي شود که در اين زمينه نيز بالاتر بودن ميزان حافظه داخلي راندمان گرافيکي سيستم را بالاتر مي برد اما بايد به اين نکته توجه داشت که اين حافظه در صورتي کارآمدي خود را دارد که سرعت پردازش در واحد پردازش گرافيکي (GPU) کافي باشد. نکته قابل توجه ديگر درباره کارت گرافيک، سيستم خنک کننده آن است. معمولا يکي از مشکلاتي که در استفاده از کارت هاي گرافيکي به وجود مي آيد و به هنگ کردن سيستم منجر مي شود، داغ شدن بيش از اندازه کارت گرافيکي است. اين موضوع به ويژه در انجام بازي هاي رايانه اي که ميزان پردازش در اين قطعه سخت افزاري بالاتر مي رود از اهميت بيشتري برخوردار است. بنابراين کارت هاي گرافيکي که داراي سيستم خنک کننده قوي تري هستند براي کاربراني که قصد دارند بيشترين توان کارت گرافيک را به کار بگيرند قابل اهميت است.

اگر بخواهيم از معتبرترين شرکت هاي توليدکننده کارت گرافيک نيز نام ببريم بدون شک نام دو شرکت NVidia و AMD به زبان خواهد آمد. سال هاست که اين دو شرکت سيطره توليد کارت هاي گرافيکي را در دست گرفته اند و در رقابتي سرسختانه با يکديگر تلاش کرده اند سهم خود را از اين بازار افزايش دهند.

مشاهده مشخصات کارت گرافيک:

نکته ديگري که در اين مطلب به آن اشاره مي کنيم نحوه مشاهده اطلاعات کارت گرافيک رايانه است. اگر هم اکنون مقابل رايانه خود نشسته ايد مي توانيد به سادگي و با مراجعه به بخش Device Manager مشخصات کارت گرافيک رايانه خود را مشاهده کنيد. براي انجام اين کار بايد روي My Computer راست کليک کرده و در منوي باز شده، گزينه Properties را انتخاب کنيد. حال با انتخاب گزينـه Device Manager پنجره اي که حاوي اطلاعات سخت افزاري سيستـم است، نمايش داده مي شود. در اين قسمت بخشي که مربوط به مشخصات کارت گرافيک رايانه شماست با نام Display Adaptors قابل مشاهده است. کليک روي آن اطلاعات مربوط به کارت گرافيک را به شما نمايش خواهد داد.

اما راه ديگري نيز وجود دارد که به شما امکان مي دهد اطلاعات بيشتري را درباره کارت گرافيکي رايانه خود کسب کنيد. براي انجام اين کار ابتدا بايد پنجره Run ويندوز را باز کنيد که اين کار علاوه بر مراجعه به منوي Start با فشردن هم زمان کليدهاي ويندوز و R نيز امکان پذير است. حال بايد عبارت dxdiag را در اين پنجره تايپ کنيد. با تاييد کردن اطلاعات ورودي در آن، پنجره اي باز خواهد شد که مشخصات سيستم شما را به نمايش مي گذارد. اين پنجره DirectX Diagnostic Tool نام دارد. بخش مورد نظر ما در اين ابزار قسمتي که با نام Display مشخص شده و اطلاعات مربوط به کارت گرافيکي شما را نمايش مي دهد. در اين قسمت مي توانيد اطلاعات کامل کارت گرافيک رايانه خود را مشاهده کنيد.

پرسش و پاسخ

<
1 مرداد 1393 13:22

علیرضا

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
سلام
خیلی ممنون و تشکر

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید