» » بزرگی مثانه چیست و راه درمان آن

مهرگان
 
 
 

بزرگی مثانه چیست و راه درمان آن

18 مرداد 1392

بزرگی مثانه چیست؟ و می شود آن را کوچک کرد و علت بزرگ شدن مثانه چیست ؟ خوش حال می شوم که به این سه سوال پاسخ دهید

پاسخ : با سلام
ماهیچه های مثانه و عضلات اسفنكتر دارای عملكرد ارادی هستند. مغزبا ارسال پیامهائی ماهیچه های اسفنكترومثانه را جهت تخلیه مثانه بطوركامل هماهنگ می كند.درشرایط طبیعی پیام های مذكوربه وسیله ی اعصاب نزدیك به انتهای نخاع (سطح خاجی نخاع)ارسال می شوند.امابعدازآسیب نخاعی، پیام های مذكور دیگر نمی توانندازطریق نخاع منتقل گردند. درنتیجه افرادمبتلا به ضایعه نخاعی، پرشدن ادرار و احساس دفع ادراررانمی تواننددرك كنند.ازطرفی كنترل ارادی قابل توجهی نیز برروی ماهیچه های مثانه واسفنكتر نخواهندداشت.
بعدازآسیب نخاعی ، معمولا"مثانه به یكی ازدو شكل زیرمبتلا می شود:
o مثانه اسپاستیك (انعكاسی): این حالت وقتی به وجودمی آیدكه مثانه باادرارپرمی شودو واكنشهای انعكاسی مربوط به تخلیه ادرار بطور خودكار فعال می شوند.یكی ازمشكلات بزرگ این حالت این است كه باوجودپرشدن مثانه و انجام واكنشهای خودكاردفع ادرار، فردمتوجه زمان تخلیه و یاانجام آن نمی شود.
o مثانه شل (غیرانعكاسی):این حالت موقعی ایجادمی شودكه واكنش ماهیچه های مثانه كندویا ازبین می روند.بنابراین وقتی كه فردنتواندپرشدن مثانه رااحساس كند و دفع هم صورت نگیرد،منجربه اتساع بیش ازحدمثانه ویاكشیدگی آن می گردد.درچنین وضعیتی ادرارازطریق میزنای هابه داخل كلیه ها برگشت می كند.ازسوی دیگراین حالت برروی كشیدگی طبیعی ماهیچه های مثانه نیزتاثیرمی گذارد.
آسیب مستقیم به رشته های عصبی مثانه و یا در ناحیه ساکروم ( S2-4 ) سبب ایجاد مثانه شل می شود . تروما و ضربه ، تومور ، تابس دورسالیس ، و آنومالیهای مادرزادی مانند اسپاینا بیفیدا و مننگومیلوسل از عللی است که می تواند سبب ایجاد مثانه شل شود .
در درمان این نوع اختلال مثانه آموزش و مراقبت از مثانه ( ادرار کردن منظم هر 2 ساعت ) ، کاتتر گذاری متناوب ، جراحی و داروهای سمپاتومیمتیک کاربرد دارد.

مَثانه (آبدان، پیشابدان، میزه‌دان) یکی از اعضای دستگاه ادراری است. این عضو مانند کیسه‌ای برای جمع شدن ادرار حاصل از فعالیت کلیه است و جدار آن از ماهیچه و بافت پیوندی ارتجاعی است. مثانه انسان می‌تواند حداکثر یک لیتر ادرار در خود نگه دارد. لوله باریکی که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه می‌برد میزنای نام دارد.

مثانه نیز ادرار را از طریق لوله دیگری به نام میزراه (پیشاب‌راه) تخلیه می‌کند. میزراه در زنان کوتاه است اما در مردان این مجرا طویل‌تر بوده و از میان غده پروستات و آلت تناسلی گذر می‌کند.

پرسش و پاسخ

<
10 اسفند 1392 10:37

مهربان

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
باسلام وخسته نباشید
اینجانب درخصوص مثانه وبزرگ شدن وعلت اصلی درخصوص این بیماری به صورت کوتاه وباجزییات کامل گفته شود باتشکرفراوان.

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید