» » سنگ فیروزه وعقیق چگونه تشکیل میشود

مهرگان
 
 
 

سنگ فیروزه وعقیق چگونه تشکیل میشود

19 مرداد 1392

سنگ فیروزه وعقیق چگونه تشکیل میشود و ازچه موادی ساخته شده آیامرغوب وغیر مرغوب دارد وراه تشخیص چیست؟باتشکر


پاسخ : فیروزه (turquoise) ، فسفات آلومین آبدار می باشد که مقداری مس در ترکیب خود دارد. فرمول شیمیایی فیروزه به صورت CuAl6[PO4(OH)2]4.4H2O است. بنابراین در ساختار فیروزه آب وجود دارد که در ساختمان مولکولی آن وارد شده اما آب اثری بر آن ندارد.

فیروزه
فیروزه، جواهر آبی رنگی است كه در سالهای دور به عنوان زینت روی تاج فرعون ها ، پادشاهان و امپراتوری های باستان نصب می شده و احتمالا" یكی از قدیمی ترین سنگهای شناخته شده می باشد. رنگ آبی فیروزه، آن را از سیر سنگها متمیز و به آن ارزش بخشیده است و منجر شد تا به عنوان یك جواهر استفاده شود.
فیروزه از حدود 200 سال قبل از میلاد، توسط آمریكایی های بومی جنوب غربی یالات متحده و توسط تعداد زیادی از قبیل هندی در مكزیك بطور وسیعی استفاده می شده است.
اخیرا" فیروزه بطور وسیعی بین مردم در تمام شغلها و از طرف تعداد زیادی از گروه های نژادی مختلف پذیرفته شده است. اسم فیروزه (Turquoise) ممكن است از لغت تركیهدر زبان فرانسه (Turquie)، به معنی كشور تركیه(Turkey) گرفته شده باشد . زیرا قدیمی ها اعتقاد داشتند كه ماده معدنی متعلق به آن كشور بود.
یا احتمالا"متعلق به كوه آلمرسای در ایران یا شبیه جزیره سینیی در مصر، دو تا از قدیمی ترین نواحی معدن فیروزه شناخته شده در جهان باشد. مكان دیگر می تواند اسمی متعلق به توصیف فرانسه از (Pierre turquin) یعنی سنگ آبی تیره باشد.

چندین احتمال در مورد بوجود آمدن فیروزه وجود دارد كه ما به جند مورد از آنها اشاره می كنیم:

به طور شیمیایی، یعنی هیدرات فسفات، مس و آلومینیوم.

توسط برخورد شهاب سنگ به زمین

در آبهای زیر زمینی از میان سنگ آلمینیوم در حضور مس شكل گرفته است.

فیروزه در بیشتر اوقات در رسوبات مس در محیط های بیر و نسبتا كم آب یافت شده است، به همین دلیل اغلب رسوبات مس را به عنوان ماده معدنی فرعی می شناسند.
برای هزاران سال، مرغوبترین فیروزه آبی سیر در ایران كشف شده است و همیشه (فیروزه ایرانی ، با عنوان (دارای مرغوبترین كیفیت فیروزه) همراه بوده است. اواخر قرن 1800 و اویل قرن1900 زمانیكه معدنچیان معادن فیروزه ای با كیفیت بالا در غرب و جنوب غربی یالات متحده كشف كردند ادامه داشت.

امروزه بیشترین مقدار فیروزه از معادن ایالات متحده استخراج می شود اما لازم به ذكر است هر چند هم تولید ایالات متحده نسبت به ایران بیشتر باشد باز هم بالاترین كیفیت فیروزه در جهان متعلق به ایران است.

سنگ فيروزه به عوارض عملكرد هاى نادرست كبد و غدد كمك مى كند.
سنگ فيروزه بر عليه بيماريهاى چشم و اصلاح گردش خون موثر است.
سنگ فيروزه برای همه بيماريهايى كه بر اثر كمبود مواد غذايى و تغذيه بد ايجاد ميشوند بكار ميرود.
سنگ فيروزه اعتمادبه نفس را افزايش ميدهد و شخص را در برابر خواب هاى آشفته و كابوسها حمايت ميكند.
سنگ فيروزه نه تنها ارتعاشات منفى را از ما دور ميكند بلكه ميتواند جذب كننده نيروهاى مثبت هم باشد.
اين سنگ مختص نشان ماهى (اسفند) است.

مروارید و عقیق جزء سلها هستند. سلها جامدهای پراکنده در مایعات یا در جامدات دیگر هستند. ژله ها و رنگهای ساختمانی در زمره سلها قرار می گیرند. مروارید و عقیق از سلهای جامد هستند.

دوست عزیز من شنیده ام که روش خاصب برای شناختن عقیق وجود ندارد مگر اینکه با دیدن عقیق های فراوان با آن آشنا باشید. چند نوع عقیق را می توانید در سایت زیر ببینید:

http://www.iranianjewels.com/products/agate01.html

در اثر آزمایش با فوتك فیروزه پوسته پوسته قهوه ای می شود ولی كریزوكلا تغییر نمی كند. جواهر فروشان برای تشخیص فیروزه از فوتك استفاده می كنند بدین صورت كه سطح پشتی فیروزه را تحت تاثیر شعله قرار می دهند، سپس با ذره بین های چشمی محل حرارت داده شده را مشاهده می كنند. ذر صورت پوسته پوسته قهو ه ای شدن فیروزه است.

پرسش و پاسخ

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید