» » ناباروری بعد از بیماری اوریون

مهرگان
 
 
 

ناباروری بعد از بیماری اوریون

22 مرداد 1392

سلام من در کودکی(حدود پنج-شش سالم بود)دچار بیماری اوریون شدم -شنیدم میگن هر کی اوریون میگیره ناباربر میشه (اسپرم تولید نمیکنه )درسته؟چگونه میشه تشخیص داد؟ لطفا یه توضیح بدید

پاسخ : با سلام
یكی از عوارض بیماری اوریون كه در مورد آن عقاید ضد و نقیضی وجود دارد، درگیری بیضه ها در حین و یا پس از بیماری و عقیم شدن است. حقیقت این است كه درگیری بیضه ها یا اوركیت در ۱۵ تا ۳۵ درصد نوجوانان یا بزرگسالان مبتلا به اوریون رخ می دهد و در سنین قبل از بلوغ به ندرت چنین عارضه ای پیش می آید. حركت كردن و راه رفتن با احتمال بروز اوركیت ارتباط واضحی ندارد. این عارضه در انتهای هفته اول بیماری رخ می دهد و علائم آن تورم و درد بیضه ها هستند. عقیم شدن در اثر اوركیت ناشی از اوریون نادر است.
با توجه به این که شما در دوران کودکی به این بیماری مبتلا شده اید و از طرفی علایم ناشی از درگیری بیضه ها هم بروز نداشته است ، بنابراین به نظر نمیرسد مشکلی در این زمینه برای شما ایجاد شده باشد.

پی نوشت:

اريون يك بيماري ويروسي است كه معمولا در فصل بهار و زمستان در بچه هاي 5 تا 10 سال ديده ميشود. ويروس از طريق بزاق يا ترشحات حلق فرد آلوده، وارد حلق فرد سالم شده، خود را به غده بزاقي بناگوشي (پاروتيد) رسانده و در آنجا تكثير پيدا ميكند.از زمان وارد شدن ويروس به بدن تا ظهور علائم باليني حدود 17 روز طول ميكشد. نكته حائز اهميت اينكه ويروس اوريون از چند روز قبل از تورم بناگوش تا 2 هفته بعد از ان در بزاق فرد مبتلا وجود دارد لذا قبل از بروز تورم نيز فرد ميتواند افراد سالم را مبتلا كند.

در يك سوم موارد ،تظاهرات بيماري به شكل خيلي خفيف و در حد يك سرماخوردگي جزئي است . در دوسوم موارد،بیماری معمولا با بزرگي و تورم ناحيۀ بناگوشي يك طرف شروع ميشود كه بعد از حدود 24 ساعت علايم ديگري مثل تب سردرد بيقراري بي اشتهايي و گوش درد نيز اضافه ميشوند. تورم ناحیۀ بناگوش تا سه روز ادامه پيدا ميكند تا به حداكثر خود برسد وبعد در عرض 7 روز به تدريج كاهش مييابد .در مواردي كه تورم دو طرفه است معمولا يك طرف چند روز بعد ازتورم طرف مقابل متورم ميشود.

صرفنظر از اينكه تورم ناحيه بناگوشي وجود داشته باشد ويا خير در مواردي اين ويروس ممكن است باعث تورم پانكراس( پانكراتيت) يا مننژيت و يا تورم و التهاب بيضة(اوركيت) گردد.

يك چهارم بيماران مذكر بالغ مبتلا به اوريون دچار اوركيت ميشوند كه در موارد بسيار اندكي هر دو بيضه گرفتار ميشوند .در صورتیکه اوریون منجر به گرفتاری هر دو بیضه گردد ، در موارد نادري ممكن است منجر به عقيمي گردد.

مننژيت ناشي از اوريون در ده درصد كل مبتلايان به اوريون ديده ميشود كه معمولا 3 تا 10 روز بعد از تورم ناحيه بناگوشي ديده ميشود و سير آن خوب است و مشكلي را بر جاي نميگذارد.

از دست دادن دائمي شنوائي ،عارضه خطرناك ولي نادر اوريون است كه معمولا فقط يك گوش را درگير ميكند .اين كاهش شنوائي به طور ناگهاني شروع شده و با سرگيجه، وزوزگوش ،عدم تعادل و استفراغ همراه است .

تشخيص اوريون عمدتا بر مبناي معاينه بيمار است.

درمان اوريون علامتي است .یعنی اینکه داروهایی که برای بیمار تجویز میشوند نمیتوانند ویروس را از بین ببرند بلکه هدف از تجویز این داروها تسکین دادن درد و تب بیمار است . استفاده از استامینوفن در این زمینه کمک کننده است .استراحت کردن باعث میشود که بیمار سریعتر بهبودی خود را باز یابد.

اجتناب از فعالیتهای فیزیکی بویژه برای مبتلایان به ارکیت بسیار ضروری است تا از احتمال عقیمی آنها کاسته شود .در صورتيكه فرد يه اركيت گرفتار شده باشد ممكن است براي كم كردن فشار بيضه نياز به عمل جراحي باشد.

ابتلاء فرد به اوريون باعث مصونيت وي در برابر اين ويروس ميگردد و براي پيشگيري از اوريون، واكسن نیز وجود دارد. واكسن اریون حاوي ويروس زنده ضعيف شده است.

پرسش و پاسخ

<
4 دی 1392 15:26

محمدی زاده

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
سلام با تشکر از سایت خوبتون یه سوال در مورد اوریون دارم
شوهر من قبلا اوریون گرفته و من از لحاظ تاثیر این بیماری بر روی باروری شوهرم نگرانم میخواستم بدونم که از روی شکل ظاهری بیضه ها در بزرگسالی میشه فهمید که بیماری اوریونی که مرد در بچگی گرفته باعث ناباروری شده یا نه ؟ یعنی شکل ظاهری بیضه در این افراد با افراد سالم تفاوت هایی داره یا نه ؟

<
22 آذر 1395 13:40

راضیه

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
بله بیضه کوچک می شود. و برای تشخیص کامل باید به دکتر مراجعه کنید.

<
19 تیر 1396 00:42

حسین قاسمی

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
برای تشخیص ناباروی مرد باید آزمایش اسپرم بدهد

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید