» » ورزش های مناسب برای افزایش قد

مهرگان
 
 
 

ورزش های مناسب برای افزایش قد

22 مرداد 1392

برای افزایش قدم چه ورزش هایی خوبه و لازمه؟

پاسخ : با سلام
نقاط خاصی در استخوانهای بدن هست به اسم صفحه های رشد. این نقاط در واقع مناطقی هستند که با تولید بافت استخوانی باعث افزایش طول استخوانها و بلند تر شدن قد می شوند. با بالاتر رفتن سن انسان و شروع بلوغ این صفحه های رشد بسته می شوند و دیگر طول استخوانهای بلند زیاد نمی شود و بعد از آن رشد قد متوقف می شود. حداکثر سرعت قد در حدو سنین بلوغ خواهد بود و تا 18 سالگی میتواند ادامه داشته باشد. البته در پسران می تواند تا 24 سالگی ادامه داشته باشد ولی این تغییر خیلی زیاد نخواهد بود .
در بدن هورمون رشد سبب افزایش قد می شود ، ولی عملکرد آن در افزایش قد فقط قبل از بسته شدن صفحه های رشد است و پس از آن چون شکل دیگری از استخوان سازی را تقویت می کند، به جای افزایش قد باعث درشت شدن استخوانهای چهره، دستها و پاها بدون افزایش قد میشود. به همین دلیل این هورمون فقط در فردی که هنوز به سن بلوغ نرسیده اثر افزایش قد دارد.
علل مختلفی می تواند بر اندازه قد تاثیر داشته باشد که قطعا مهمترین فاکتور در این مورد وراثت و ژنتیک می باشد ، ولی متاسفانه در این مورد دانش فعلی بشری هیچ دخالتی نمی تواند داشته باشد.
عواملی مانند تغذیه ، استراحت کافی و ورزش نیز در سنین رشد می تواند بر اندازه نهایی قد تاثیر داشته باشد .
برای راهنمایی در خصوص راهکارهای تغذیه ای و ورزشی با کارشناسان تغذیه سایت مشاوره نمایید .

پی نوشت:

کارشناسان می گویند افراد می‌توانند تا سن ۲۰ سالگی که رشد تقریبا در این سن متوقف می‌شود، با ورزش کردن قد بلند شوند. برای بلند شدن قد، باید بیشتر به ورزش‌هایی پرداخت که حالت کششی دارد. در کنار ورزش کردن، نوع تغذیه نیز در روند بلند شدن قد اثر‌گذار است.

افراد برای بلند شدن قد خود باید به صورت مرتب ورزش‌های کششی انجام دهند و با این هدف باید به ورزش‌هایی بپردازند که حالت کششی به سمت بالا داشته باشند که در این میان، ژیمناستیک که به ویژه برای کودکان مناسب است، پیشنهاد می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دانشیار دانشکده تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: برای بلند شدن قد، باید بیشتر به ورزش‌هایی پرداخت که حالت کششی دارد. البته در کنار ورزش کردن، نوع تغذیه نیز در روند بلند شدن قد اثر‌گذار است. افراد باید از موادی که بیشتر حاوی کلسیم و پروتئین است، استفاده کنند.

مهدی ضرغامی افزود: ورزش والیبال هم برای بلند شدن قد بسیار مناسب است. در ژاپن این نوع ورزش برای بلندشدن قد افراد استفاده شد و با توجه به اینکه در این کشور افراد از نظر نژادی کوتاه قد هستند، برای بلند شدن قدشان به والیبال روی آوردند که پس از یکی، دو نسل صاحب افراد قد بلند شدند.

وی افزود: البته ورزش شنا هم برای بلند شدن قد افراد به ویژه خانم‌ ها پیشنهاد می‌ شود، چرا که در شنا، بدن حالت کششی پیدا می‌کند و طول عضله بیشتر می‌ شود. در ورزش، وقتی عضله در دو سر مفصل کش می‌ آید، بسیار اهمیت دارد. در کل والیبال، شنا و ژیمناستیک با توجه به اثرگذاری در به وجود آمدن این حالت، برای بلند شدن قد مناسب است.

ضرغامی گفت: در این زمینه، ورزش بسکتبال هم خوب است، اما برخی‌ها معتقدند در این ورزش به علت اینکه فرد به سمت بالا پرش می‌ کند و سپس به سمت پایین می‌ آید، ضربه‌ های وارد شده، ممکن است در بلند شدن خیلی تاثیر‌گذار نباشد.

وی بیان‌ کرد: افراد تا سن 20 سالگی که رشد تقریبا متوقف می‌ شود، زمان دارند که برای افزایش قد خود اقدام به فعالیت‌های ورزشی مناسب کنند. دختران و پسرانی که قصد دارند با ورزش‌های مناسب قدبلند شوند، باید این موضوع را مد نظر داشته باشند که آنها تا این سن در روند رشد هستند و می‌توانند قدبلند شوند.

معاون پژوهشی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان‌کرد: افراد در حالت عادی برای بلند شدن قد خود باید از کفش‌های مناسب نیز استفاده کرده تا انعطاف بدن‌ آن‌ها بیشتر شود. این افراد در هنگام ورزش کردن نیز باید روی زمین‌هایی فعالیت کنند که نیروی جاذبه زمین را دفع کند؛ به طور مثال باید روی چمن ورزش کرده و نباید روی آسفالت که سخت است، ورزش کنند.


وی تاکید کرد: همچنین حداقل باید سه روز در هفته را به ورزش کردن اختصاص داد؛ به ویژه کسانی‌ که مبتدی بوده و به تازگی قصد ورزش کردن را دارند. فعالیت ورزشی باید به گونه‌ای باشد که روی سلول‌های بدن فشار وارد نکند و در ادامه، تمرینات را به تدریج با افزایش تعداد روزهای ورزش کردن، بیشتر کرد.

ضرغامی افزود: از نظر فیزیولوژیکی، میزان انعطاف‌پذیری خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر است؛ بنابراین نوع ورزش‌هایی که انجام می‌دهند نیز متفاوت است. همچنین نوع ورزش در کودکان به دلیل این‌که در حال رشد هستند و بدن‌ها انعطاف بیشتری دارد، با افراد دیگر رده‌های سنی متفاوت است. در کل می‌توان گفت پس از 18 سالگی به بالا، محورهای حرکتی‌ افراد کندتر می‌شود.

وی همچنین گفت: کم‌ تحرکی و نداشتن تحرکی کافی سبب تغییر سوخت و ساز بدن می‌شود که به تبع، ترشح هورمون‌های بدن را با نقص رو به رو کرده و مانع از حداکثر شدن رشد می‌شود. عوامل رشد در افراد نیز شامل عوامل وراثتی، تغذیه مناسب، فعالیت ورزشی و خواب مناسب است.

پرسش و پاسخ

<
13 مهر 1392 20:26

ارمین

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
ایا والیبال واسه قد خوبه

<
10 خرداد 1394 20:56

somayyeh

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
سلام.ایا طب سوزنی بر افزایش قد تاثیر داره؟اویزان شدن از میله بارفیکس میتونه ماثر باشه ..اگه ماثر هست پس من که یه ماهی میشه بیشتر وقت ها اویزون میشم چرا حداقل یک سانتی بلندتر نمیشم؟خواهشا میشه جوابو به ایملیم بفرستید..خواهشا جواب بدین

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید