» » روش مطالعه ی دروس ریاضی و فیزیک

مهرگان
 
 
 

روش مطالعه ی دروس ریاضی و فیزیک

27 مرداد 1392

من دانش اموز سال دوم دبیرستان رشته ی تجربی هستم و علاقه ای هم به درسهای ریاضی و فیزیک ندارم و در دو سال دبیرستان این دو درس رو تجدید میشم و مشکلم اینه که هیچی از این دو درس نمیفهمم! اگه ممکنه راهنماییم کنید واسه ی اینکه این دو تا درس رو بفهمم یا یه روش مطالعه ی خوب که زیاد وقت گیر نباشه رو بهم بگین

پاسخ : با سلام
راستش من روش مطالعه ای که زیاد وقت گیر نباشه سراغ ندارم. در دروس ریاضی و فیزیک عاملی که سبب موفقیت می شود، علاوه بر علاقه پشتکار و جدیت است. شما باید در حل مسائل دقت کافی داشته باشید. مسائل را با صبر و حوصله حل کنید. و برای گرفتن نتیجه مطلوب انواع مختلف مسائل را حل و تجزیه تحلیلل کنید.
امیدوارم بتوانید با راهکارهایی که اشاره کردم در این درس موفق شوید.

پی نوشت:

براي مطالعه درس فيزيک نخست هرفصل را دقيق بخوانيد و سپس وارد «مثال ها و تمرين هاي متن و پايان فصل مربوطه» شويد و در «مرحله اول» يک به يک مثال ها و تمرين ها را با جواب تشريحي آنها «بخوانيد و ياد بگيريد» و در صورتي که اشکال و يا ايرادي داشتيد به متن درس مراجعه نموده، تا اشکال و ايراد شما بر طرف شود و در «مرحله دوم»، دو مرتبه به مثال ها و تمرين ها برگرديد و بدون اين که به جواب ها نگاه کنيد، «سئوال ها را براي خودتان حل کنيد» و در پاسخ گويي در هر قسمتي از جواب شما که ابهامي وجود داشت، به جواب آن قسمت نگاه کرده و سپس دوباره خودتان به حل سئوال بپردازيد و اين کار را تا پايان تمرين هاي پايان هر فصل ادامه دهيد و پس از اين که به تمام مثال ها و تمرين ها «مسلّط شديد»، در «مرحله سوم» وارد «تست هاي کنکورهاي سراسري فصل مربوطه» شويد و تست ها را يک به يک «بخوانيد و به حل آنها بپردازيد» و سپس به پاسخ نامه مراجعه نموده و راه حل خودتان را با جواب تشريحي تست «مقايسه نماييد»؛ اين روش مطالعه، روشي «اساسي و بنيادين» است و در مدت زمان خيلي کوتاه و اندکي «سرعت تست زني» شما را «بالا» خواهد برد.

فيزيک در رشته رياضي فيزيک

تعداد سوالات اين درس در کنکوررشته رياضي 45 و مدت زمان پاسخگويي 55 دقيقه مي باشد.

61 تا 65 درصد سوالات کنکور اين درس از دروس پايه و 37 تا 39 درصد از دروس پيش دانشگاهي است.

درس فيزيک با ضريب 9 در کنکور رشته ي علوم رياضي پس از درس رياضيات داراي بالاترين ضريب مي باشد. اگر قصد قبولي در يک رشته ي مهندسي و در يک دانشگاه خوب را داريد، به اين درس توجه زيادي داشته باشيد و خود را براي درصد بالايي در اين درس آماده کنيد.

درس فيزيک برعکس ظاهر سختي که دارد، اگر با آن همراه شويد و در هنگام مطالعه به مفاهيم آن توجه کنيد، براي شما جزو دروس شيرين و به يادماندني خواهد شد.

يک توصيه ي مهم: در درس فيزيک به جاي مطالعه به ترتيب فيزيک 1- 2- 3 و پيش دانشگاهي 1- 2 مباحث را موضوعي مطالعه کنيد مثلاً وقتي مي خواهيد بحث مکانيک را بخوانيد ابتدا به سراغ فيزيک (2) برويد و مبحث مکانيک را در آنجا بخوانيد و مسائل مربوط به آن را حل کنيد و سپس مبحث مکانيک را در فيزيک پيش دانشگاهي1 مطالعه کنيد. با اين کار هم در زمان صرفه جويي کرده ايد و هم به علت اينکه مباحث پايه اي را خوانده ايد در بحث جديد نيز يادگيري بيشتري خواهيد داشت .

اساس کار خود را در مطالعه ي درس فيزيک بر روي کتاب درسي و موضوعات مطرح شده درآن بگذاريد و سپس در صورت لزوم به جزوات ديگر مراجعه کنيد.

در حال حاضر پرسش هاي اين درس به سمت مفهومي شدن پيش مي رود. قبلاً براي تسلط بر فصل حرکت شناسي در مبحث مکانيک يک دانش آموز مي بايستي حداقل 30 تا40 نکته ي کنکوري که اغلب هم خارج از کتاب درسي بودند، حفظ مي کرد؛ ولي اکنون احاطه بر مطلب درسي به اضافه چند نکته ي اساسي ، راه گشا مي باشد. البته منظور اين نيست که نکات و فرمول هاي تستي را ياد نگيريد، بلکه شما بايد ابتدا مطالب را به صورت مفهومي ياد گرفته و سپس نکات تستي را استفاده کنيد. علاوه بر اين اگر نگاهي گذرا به پرسش هاي فيزيک در سال هاي گذشته داشته باشيد، خواهيد ديد که اکثر پرسش هاي اين درس تکراري هستند، يعني چيزي حدود 70 الي80 درصد اين پرسش ها مشابه پرسش هاي کنکور سال هاي قبل مي باشد. پس حتماً بررسي تست هاي کنکور سال هاي قبل را در اين درس در برنامه ي خود بگنجانيد.

نکته ي ديگر توجه به مبحث مکانيک است که اين بحث 20 الي 25 درصد پرسش ها را به خود اختصاص داده است . در مکانيک براي يادگيري بهتر، تا مي توانيد تست هاي متنوع و مسائل مختلف را که در سطح کتاب درسي است ، حل کنيد.

* به اين نکته نيز در حل تست ها در کنکور دقت داشته باشيد که واحدها در سيستم SI مي باشد، پس بهتر است قبل از شروع مبحث فشار و مکانيک، موضوع فيزيک و اندازه گيري را کاملاً ياد بگيريد. مثلاً تقريباً هر دو سال يک بار يک تست از چگالي مي آيد که منظور از طرح اين تست در کنکور تبديل واحدها در آن مي باشد. در اين درس نيز مرور را فراموش نکنيد و هر چند وقت يک بار (طبق برنامه ي مرورها) به مباحثي که قبلاً خوانده ايد، باز گرديد و آن ها را مرور کنيد تا مطالب يادآوري شوند.

بنابراين در خواندن درس فيزيک به 3 نکته ي زير توجه داشته باشيد:

1- از درک عميق و مفهومي فيزيک غافل نشويد و هرگز يک مفهوم فيزيک را با ژرفايي که دارد، در حد يک تعريف خشک پايين نياوريد.

2- پس از مطالعه ي هر بخش از کتاب به صورتي که در بالا آمد، ابتدا مسائل و تمرين هاي مربوط به آن را حل کنيد و وقتي به آن ها احاطه کافي يافتيد، به سراغ تست برويد. بنابراين در دروس رياضي و فيزيک توجه داشته باشيد:

مطالعه ي مفهومي و دقيق افزايش توانايي در حل مسائل و تمرين ها مرور

3- پس از هر بار خواندن از نکات و فرمول هاي مهم يادداشت برداري کنيد و براي مرور از اين يادداشت ها استفاده کنيد.

فيزيک در رشته علوم تجربي

تعداد سوالات اين درس در کنکوررشته تجربي 30 و مدت زمان پاسخگويي 37دقيقه مي باشد.

55 تا 57 درصد سوالات کنکور اين درس از دروس پايه و 45 تا 47 درصد از دروس پيش دانشگاهي است.

در اين درس دانش آموزان رشته ي تجربي داراي ميانگين درصدي پايين تر از زيست شناسي و شيمي مي باشند. اين درس نيز با ضريب 6 در رشته ي تجربي از اهميت خاصي برخودار است و کسب يک درصد بالا مي تواند بسيار حائز اهميت باشد.

، تسلط بر مفاهيم ، حل مسائل ، حل تست ها از جمله تست هاي آزمونهاي سراسري و همچنين مرور، بسيار مهم است . حتي اگر دانش آموز متوسطي در اين درس هستيد، حتماً سعي کنيد که اين درس را در برنامه ي درسي خود بگنجانيد يا حداقل مباحثي را که راحت تر ياد مي گيريد، حتماً بخوانيد. چنان چه احساس مي کنيد به تمامي مباحث به يک اندازه تسلط داريد، بهتر است که مطالب ر ابه ترتيب زير مطالعه کنيد: 1- نور 2- فشار 3- گرما و ترموديناميک 4- مکانيک 5- الکتريسته 6- مو

پرسش و پاسخ

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید