» متن سوگندنامه دولت تدبیر: پرهیز از دروغ و فریب، احترام به شعور عمومی

مهرگان
 
 
 

متن سوگندنامه دولت تدبیر: پرهیز از دروغ و فریب، احترام به شعور عمومی

28 مرداد 1392

متن «منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید» در اولین جلسه هیات دولت یازدهم به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، قرائت شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری متن این منشور به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید

1- خداوند را در همه حالات ناظر بر اعمال و رفتار خویش و مسئولیت را امانتی الهی بدانم.

2- همه آحاد مردم ایران را از همه اقوام و مذاهب الهی و بدون توجه به تفاوت های فردی، جنسیتی و گروهی، محترم بشمارم و از حقوق، حریم خصوصی، حیثیت و شرافت آنان پاسداری کنم و در استفاده از تمام سرمایه های انسانی کشور بکوشم.

3- هدف اول من تامین مصالح پایدار نظام جمهوری اسلامی ایران باشد و در صورتی که بین منافع فردی حزبی، سازمانی، قومی و حرفه ای من با مصالح ملی تضادی باشد، از منافع خود بگذرم و مصالح ملی را مبنای تصمیم قرار دهم؛ در تمام تصمیمات و اقدامات خود، سیاست های کلی نظام (ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری)، برنامه های توسعه، قوانین و اولویت های اعلام شده از طرف رییس جمهور را مد نظر قرار دهم.

4- اندیشه ام در مدار اعتدال، تصمیماتم بر مبنای تدبیر و رفتارم در چارچوب قانون باشد و از تندروی، شتاب زدگی و خودسری بپرهیزم.

5- همواره از دروغ بپرهیزم؛ به شعور و افکار عمومی احترام بگذارم؛ از دست کاری در اطلاعات و یا ارایه اطلاعات به گونه ای که موجب فریب دیگران به ویژه مسئولان عالی نظام شود به شدت پرهیز کنم؛ به عنوان امین نظام جمهوری اسلامی، اطلاعات و اسرار نظام را حفظ نمایم؛ چه در زمان مسئولیت و چه بعد از آن رازدار باشم.

6- در تمام تصمیمات و اقدامات خود جویا و پذیرای نقد و نظر دیگران باشم، مسئولیت خطاهای خود را بپذیرم؛ برای دیدگاه مخالف و انتقاد، ارزش قائل باشم و خود را مقید به گزارش دهی منظم به رییس جمهور و مردم بدانم.

7- نگاه و هدف خود را به سازمان تحت مدیریت خود محدود نکنم، بلکه تعاملات بین سازمانی و هم افزایی های فراسازمانی را مدنظر قرار دهم. در این راه به ویژه با وزارت خانه های هم گروه، فراتر از منافع سازمانی و با هدف دستیابی به اهداف ملی همکاری مؤثر داشته باشم.

8- مبنای واگذاری مناصب را شایستگی، راستگویی و درستکاری قرار دهم و نزدیکان سببی و نسبی من در انتصابات از هیچ امتیاز و تقدمی برخوردار نباشند.

9- مدیران زیردست خود را برای پذیرش مسئولیت های بزرگتر و بلند رتبه تر آماده کنم و کارکنان خود را به مثابه سرمایه ای بپندارم که بهره وری و بالندگی آن ها بر عهده من است.

10- نظرات تخصصی مدیران قبلی، کارمندان، منتقدان و مشاوران مستقل خود را جویا شوم و به آن توجه ویژه کنم.

11- حق مردم در دسترسی به اطلاعات را پاس دارم، شفافیت اطلاعاتی را مبنای عمل قرار دهم؛ در ارایه اطلاعات به آنان و تعامل با رسانه ها فعالانه و با رویکرد مثبت عمل کنم و در این مسیر با نظام اطلاع رسانی دولت هماهنگ عمل کنم.

12- سرمایه های هستی چون انرژی، محیط زیست و نیروی انسانی را سرمایه های تمام بشر دانسته، در حفظ، کاربرد درست و بهسازی آنها کوشش کنم و این سرمایه را همچون میراثی بپندارم که از گذشتگان به ما رسیده است و چون امانتی بپندارم که باید به آیندگان برسانیم.

13- هر گاه به این جمع بندی برسم که توان لازم برای انجام مسئولیت را از دست داده ام مراتب را به رییس جمهور اعلام کنم و زمانی که می خواهم سازمان تحت مدیریت خود را تحویل مسئول بعدی دهم، تمام اطلاعات و تجربیات خویش را به جانشین خود منتقل کنم.

من در پیشگاه قرآن کریم و در برابر رییس جمهوری اسلامی ایران به خداوند قادر متعال سوگند می خورم که همواره در دوران مسئولیت خود به منشور اخلاقی دولت «تدبیر و امید» متعهد باشم و همه توان خود را در راه ایفای وظیفه ام بکار گیرم.

---

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید