» فسادهای مالی کلان در دولتی که می خواست با فساد مبارزه کند

مهرگان
 
 
 

فسادهای مالی کلان در دولتی که می خواست با فساد مبارزه کند

30 مرداد 1392

سرویس اقتصادی «فردا»: پوستین دوز
رسیدگی وزارت اطلاعات و قوه قضاییه به یک پرونده کلان اقتصادی
چرا مدیر عامل شرکت مس بازداشت شد؟
پورابراهیمی نماینده مردم کرمان : شخصا در مجلس بارها در این خصوص تذکر دادم و چندین بار در مجمع نمایندگان استان تا پای استیضاح وزیر رفتیم. میلیاردها تومان اموال شرکت مس در خارج از کشور است و ما نگران آینده‌ی کارگران و بازنشسته‌های صنعت مس هستیم که مبادا به ورشکسته‌ترین شرکت تبدیل شود. بر اساس بررسی‌های انجام شده مشخص شد که پوستین دوز، اقدام به خروج مقدار زیادی پول آن هم به صورت غیرقانونی به خارج از کشور کرده‌ است.
زمزمه های رسانه ای مبنی بر تخلفات کلان در شرکت ملی مس ایران با بازداشت مدیرعامل این شرکت که از یاران نزدیک احمدی نژاد و مشایی بود رنگ واقعیت به خود گرفته است. شنیده ها حاکی از آن است که وی در آخرین روزهای کاری دولت دهم قصد مسافرت به ارمنستان را داشته است که در فرودگاه متوجه می‌شود ممنوع الخروج است. ظاهرا علت ممنوع الخروج بودن این مدیر، موضوع جابه جایی وجوه نقدی زیاد بوده و پوستین دوز به دلیل عدم ارائه نکردن مستندات مناسب در این زمینه هفته گذشته راهی زندان شده است.

وی که پیش از این مدیرعاملی شرکت سایپا را بر عهده داشت همواره انبوهی از شایعات را با خود یدک می کشید و بعد از برکناری از سمت خود در سایپا بلافاصله به مدیرعاملی شرکت ملی مس انتخاب شد.

در این خصوص اما نماینده مردم کرمان اخبار مهمی از روند رسیدگی به این پرونده بیان کرده است .وی ضمن اعلام ورود وزارت اطلاعات و قوه قضائیه به تخلف مالی شرکت مس برای بازگرداندن مبلغی که در یک حساب شخصی در خارج از کشور از سوی این شرکت واریز شده بود از در دستور کار قرار گرفتن طرح تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس در روز یکشنبه هفته آینده در صحن علنی مجلس خبر داد.

پیش از این پورابراهیمی در نشست علنی مجلس مورخ چهارشنبه 16 مرداد در تذکری شفاهی ضمن اینکه خواستار تسریع در بررسی طرح تحقیق و تفحص از شرکت مس از سوی هیئت رئیسه مجلس شد، گفت: اتفاقی که در شرکت ملی مس افتاده است ظرف یک ماه گذشته خبرها حاکی از این است که با تصویب هیات مدیره این شرکت، شرکتی به نام «ای پی »در خارج از کشور تاسیس شده و گزارش وزارت اطلاعات نیز حاکی از آن دارد که بالغ بر هزار میلیارد تومان به حساب شخصی واریز شده و متاسفانه منافع شرکت در حال از بین رفتن است.

در این خصوص محمدرضا پور ابراهیمی در گفتگویی با ارگان مجلس می گوید: سرانجام بعد از مدت ها پیگیری تحقیق و تفحص از شرکت مس یکشنبه هفته آینده در صحن علنی مجلس مطرح می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به آخرین وضعیت مبالغی که نزد حساب شخصی در خارج از کشور از سوی شرکت ملی مس واریز شده است، گفت: وزارت اطلاعات و قوه قضائیه به این موضوع ورود کردند که بخشی از این منابع به کشور بازگردانده شده است و تلاش های دستگاه های امنیتی در رابطه با بازگشت مابقی این پول به کشور ادامه دارد.

پور ابراهیمی درباره اینکه بعد از دستگیری چه کسی درحال حاضر سرپرستی شرکت مس را بر عهده دارد؟ گفت: شنیده های حاکی از آن دارد که در حال حاضر علی محمد قائم مقام شرکت مس در غیاب پوستین دوز وظایف وی را انجام می دهد تا سرپرست و مدیرعامل جدید این شرکت تعیین شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه ما نسبت به عواقب حضور برخی از اشخاص در شرکت مس با توجه به سوابقشان در سایپا هشدار داده‌بودیم، ادامه داد: بنده شخصا در مجلس بارها در این خصوص تذکر دادم و چندین بار در مجمع نمایندگان استان تا پای استیضاح وزیر رفتیم.

وی تصریح کرد: میلیاردها تومان اموال شرکت مس در خارج از کشور است و ما نگران آینده‌ی کارگران و بازنشسته‌های صنعت مس هستیم که مبادا به ورشکسته‌ترین شرکت تبدیل شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه از دستگاه‌های امنیتی خواسته‌ایم گزارش دهند گفت: با تمام وجود از منافع مردم کرمان دفاع می‌کنم.

پیگیری های قوه قضاییه

محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضا در پنجاهمین نشست خبری خود به تخلفات شرکت ملی مس اشاره کرد و گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده مشخص شد که آقای پ، معاونش و همدستاتش اقدام به خروج مقدار زیادی پول آن هم به صورت غیرقانونی به خارج از کشور کرده‌اند.

وی همچنین گفت: اگر دستگاه قضایی در این پرونده ورود پیدا نمی‌کرد چه بسا امکان بازگرداندن مبالغ خارج شده از کشور فراهم نمی‌شد و این سرمایه‌ها تلف می‌شد.

---

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید