» » سخنان مهم هاشمس رفسنجانی در مورد مسائل روز

مهرگان
 
 
 

سخنان مهم هاشمس رفسنجانی در مورد مسائل روز

8 شهریور 1392

سخنان مهم هاشمس رفسنجانی در مورد مسائل روز

به گزارش ایسنا، هاشمی‌رفسنجانی در دیدار با شرکت‌کنندگان در همایش میثاق با حضرت امام (ره) که در حسینیه جماران برگزار شد، با اشاره به اینکه جمله مقام معظم رهبری در صبح انتخابات مبنی بر اینکه رای مردم حق‌الناس است، بسیار تاثیرگذار بود، خاطرنشان کرد: باید این صحبت مقام معظم رهبری رعایت شود، چراکه همه بچه مسلمان‌ها می‌دانند که خدا هم نمی‌تواند از حق‌الناس بگذرد، پس اگر حق‌الناس را خودمان ادا نکنیم، خداوند از ما نمی‌گذرد و در هر زمانی که باشد، حق را به صاحب حق می‌دهد.

وی با بیان اینکه جمله مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «رای مردم حق‌الناس است»، جمله‌ای استراتژیک و ماندنی است که باید حفظ شود، گفت: باید به این بحث در محافل سیاسی بیشتر پرداخته شود و توجه داشته باشیم که انتخابات تنها به روز انتخابات خلاصه نمی‌شود.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه همه ما امروز میهمان امام هستیم، اظهار کرد: جسم ایشان امروز حضور ندارد، ولی عاشقان خود را در حسینیه خود می‌بیند و برایشان دعا می‌کند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پس از گذشت سال‌ها، وقتی در حرم امام و حسینیه جماران حضور پیدا می‌کنم، حالت حزن و اندوه روزهای رحلت امام برایم تجدید می‌شود، افزود: امام در زمانی که حضور داشتند، جان ما را تسخیر کرده‌اند و اسلام، تشیع و ایران را حیات جدید دادند، در حالی که سال‌ها تلاش می‌شد که امام را کمرنگ کنند.

وی با بیان اینکه در سایه امام می‌توانیم رشد کنیم، تصریح کرد: امام یک فرد معمولی نبود بلکه خدا امام را ذخیره کرده بود برای تجدید حیات اسلام ناب و معرفی تشیع و کسانی که بعد از مدت‌ها خواستند عصر امام را کهنه کنند و یاران امام را تار و مار کردند، ظلم کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه شما امروز از من اسم می‌برید، اما اتفاقی که رخ داده، کار مردم و ملت بوده است، خاطرنشان کرد: مدت‌ها بود که امثال شما به دفتر من می‌آمدند و تاکید بر حضور من داشتند.

در این لحظه، یکی از حاضرین گفت: شما امید را در دل مردم زنده کرده‌اید که هاشمی در پاسخ به او گفت: مردم ما را زنده کرده‌اند.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: بسیاری از آقایان از جمله نخبگان اصفهان به دفترم می‌آمدند و از من می‌خواستند در انتخابات حاضر شوم و من نمی‌توانستم به آنها جوابی بدهم چون وضع را می‌دانستم اما نمی‌توانستم آنچه را که می‌دانم بگویم.

وی همچنین با اشاره به اینکه روزی دانشجویان تحمل‌شان تمام شد و به حضور من آمدند، خطاب به دانشجویان گفت: گفتم من نمی‌گویم که نمی‌آیم پس چرا ناراحتی می‌کنید. اما وقتی همین حرف به گوش افراطی‌ها رسید، مثل اسپند روی آتش به حرکت درآمدند. پس تاکید می‌کنم این خواست مردم بود و بعد از نام‌نویسی من هم مردم بودند که حماسه را خلق کردند و از روستاها، شهرها و همچنین از سوی ایرانی‌های خارج از کشور، حرکت جدیدی آغاز شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مطمئن باشید کسانی هستند که نمی‌خواهند عصر امام تکرار شود و امام بار دیگر سرلوحه برنامه‌ها قرار گیرد، اظهار کرد: مردم حماسه آفریدند اما کار سخت‌تر ادامه و حفظ حماسه است، مثل انقلاب که ما آن را آسان‌تر انجام دادیم اما آنچه که در حفاظت از انقلاب تحمل کردیم، بسیار سخت‌تر بود.

وی به برخی از مصائب دوره‌های اخیر اشاره کرد و گفت: بسیاری از کسانی که به انقلاب خدمت کرده‌اند دچار مشکلات شده‌اند و شما با شنیدن اسم‌شان به هیجان می‌آیید پس باید این مشکلات را ان‌شاءالله به تدریج حل کرد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه کار بزرگی که در انتخابات رخ داد، باعث شد عده‌ای غافلگیر شوند، تصریح کرد: تا چند روز قبل از انتخابات، این عده آمارهایی می‌دادند که برای خودشان هم اغوا کننده بود، اما بعد از انتخابات غافلگیر شدند و این کار خدا بود که دل‌های ده‌ها میلیون مردم ایران را متوجه یک نقطه کرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به اینکه امروز ملت ما آرامش یافته و یکپارچه‌تر شده است، گفت: کسانی هستند که به راه دیگری می‌روند و ما نباید آنها را محکوم کنیم، چون حق‌شان است که بر طبق سلیقه خود عمل کنند و سعی کنند تفکر خود را به کرسی بنشانند پس ما نباید حالت انحصاری به خود بگیریم، حتی اگر اکثریت باشیم، چون فضا باید فضای عمومی باشد تا وحدت نسبی محفوظ بماند.

وی با تاکید بر اینکه اختلاف سلیقه‌ها باید محفوظ بماند، تصریح کرد: باید در عملکردمان منطق و اعتدال و آرامش داشته و عدالت را در نظر داشته باشیم تا به جامعه نمونه‌ای در دنیا تبدیل شویم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه اوایل انقلاب تحلیل‌های عجیبی از اسلام می‌شد و امروز هم صحبت‌هایی می‌شود که چطور مردم ایران علی‌رغم وضعیتی که داشتند به هم رسیده‌اند، گفت: این لطف خدا بود که می‌خواست ملت ما آرام بگیرد، پس شما هم وقتی احساس می‌کنید، موفق شده‌اید، حرکت انحصارگرایانه و تند و تیز انجام ندهید، چون در این صورت فرقی با دیگران نمی‌کنید، پس تاکید می‌کنم منطق و عدالت و اعتدال باید سرلوحه کار باشد چون در دوره‌ای که مردم به اخبار دسترسی دارند و اگر رسانه ملی حرفی را نزند، در رسانه‌های دیگر گفته خواهد شد و دیوار بتنی بین مردم و حقایق کوتاه شده است، مردم به خوبی می‌توانند حقیقت را متوجه شوند.

هاشمی رفسنجانی به شرایط کشورهای پاکستان، افغانستان، یمن، بحرین، عراق، سوریه، لبنان، مصر و تونس و... اشاره کرد و گفت: امروز آرام‌ترین کشور منطقه ایران است که انتخابات خود را با آرامش و بدون اینکه ذره‌ای خون از دماغ کسی بیرون بیاید، انجام داد که این اتفاق در دنیای امروز بسیار با ارزش است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امروز منطقه دچار خطر واقعی است، خاطرنشان کرد: مصر به مدت دو سال و نیم است که مردمش در جهاد و مبارزه به سر می‌برند و ما در همین راستا گاهی از بیداری اسلامی و گاهی از بهار عربی صحبت می‌کنیم اما الان شاهدیم که هم عرب و هم مسلمان پایمال می‌شود و کسانی که محاکمه شده‌اند، به خانه‌هایشان بازمی‌گردند و مبارزان به زندان رفته‌اند و این اتفاقات عجیب در مدت کوتاهی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه وضعیت مصر درس خوبی برای کشورهاست افزود: در مصر کسانی که پیروز شدند، 25 درصد آرا را بیشتر نداشتند اما به جان مردم افتادند و آدم‌ها را کشتند و اخلاق را آتش زدند، پس مردم مصر امروز بین دو لبه قیچی استبداد و افراط قرار گرفته‌اند و در ادامه نیز شاهد شنیدن اخبارهای روزانه از سوریه هستیم.

هاشمی با بیان اینکه بمباران شیمیایی مردم شوخی نیست، گفت: چهره صدام با این کار برای دنیا روشن شد و به همین دلایل مورد تهاجم بود که سایه این موضوع امروز بر سر سوریه افتاده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه عده‌ای می‌خواهند قدرت‌شان را حفظ کنند و افراد افراطی به هر کاری دست می‌زنند، تصریح کرد: سوریه دو سال است که هر روز قربانی زیادی می‌دهد و ما باید راهی را به مسلمانان نشان دهیم که بدانند در سایه آرامش و اعتدال، عقلانیت و فضای باز امنیت ایجاد می‌شود، چون برای همه دنیا ثابت شده است که با زور بستن زبان‌ها و شکستن قلم‌ها و البته ترساندن مردم، امنیت گورستانی ایجاد می‌شود، در حالی که ما به دنبال امنیت برای زنده‌ها هستیم.

هاشمی با قرائتی از آیه قرآن کریم به معنی آن اشاره کرد و گفت: معنی این آیه چنین است که کسانی که ایمان داشته باشند، نباید ایمان‌شان را به ظلم آلوده کنند. این آیه باید بر سر در نهادهای امنیتی نوشته شود چون گاهی شاهدیم خیلی‌ها که خود را حزب‌اللهی می‌دانند، ظلم می‌کنند ولی تصور خودشان این است که از نظام دفاع می‌کنند، اما باید بدانند این اقدامات سکوت می‌آورد اما امنیت نمی‌آورد.

هاشمی با بیان اینکه اگر دل‌های مردم آرام باشد و بدانند که قلم قاضی جز به حق نمی‌نویسد، جامعه امن و امان خواهد بود، تصریح کرد: در این صورت است که بازار پررونق، کسب و کار به راه، کشاورزی با رونق و امنیت شیرین است.

در این مراسم، تعدادی از نمایندگان ادوار مجلس شورای، علی افراشته معاون اجرایی رییس مجلس، همسر و دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام علیخانی، 50 نفر از ورزشکاران باستانی و کشتی‌گیران از استان اصفهان، تعدادی از برادران اهل تسنن و تعدادی از مردم اصفهان، بوشهر، اهواز و کاشان حضور داشتند.

براساس این گزارش، در این مراسم، قبل از صحبت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، چند تن از نمایندگان استان‌های اصفهان، بوشهر، اهواز و کاشان پیرامون ضرورت حضور زنان در عرصه فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی، حضور نمایندگان از تمام استان‌های کشور در دولت، توجه به موضوع وحدت ملی، بازگشت به اندیشه‌های امام، توجه به استان‌های جنوبی در موضوع انتصاب‌ها، دخالت آیت‌الله هاشمی در حل مساله سوریه، جلوگیری از کارهای سیاسی نهادهای امنیتی و البته کارهای امنیتی نهادهای سیاسی و همچنین حضور مجدد آیت‌الله هاشمی در خطبه‌های نماز جمعه صحبت کردند.

سیاسی

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید