» تازه ترین انتقادها از «آمارهای دروغین احمدی نژادی»

مهرگان
 
 
 

تازه ترین انتقادها از «آمارهای دروغین احمدی نژادی»

31 شهریور 1392

هشت صبح: آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید روز پنج شنبه به انتقاد شدید از آمارهایی پرداخت که در دولت احمدی نژاد ارائه می شدند. این اولین باری است که یکی از مراجع تقلید اینگونه به انتقاد از آمارسازی های دولت پیش می پردازد. پیش از این برخی کارشناسان به آمارهای نادرست دولت پیش اعتراضاتی داشتند که همواره با واکنش شدید دولت احمدی نژاد مواجه می شد.
تازه ترین انتقادها از «آمارهای دروغین  احمدی نژادی»

احمدی نژاد منتقدان آمارهایش را به ارتباط با کانون های فساد و قدرت و تلاش برای کارشکنی در کار دولتش متهم می کرد.

آیت الله مکارم شیرازی روز پنج شنبه گفته است:«ضربه ای که آمارهای غلط در این سال‌ها زده‌اند، زیاد بوده است و برخی آمارهای غلط و غیر واقع، ضررهایی زده‌اند که باید با برنامه ریزی دقیق براساس آمار درست، به رفع مشکلات پرداخت».

برخی آمارهای ارائه شده از سوی دولت احمدی نژاد در همان برهه نیز از سوی مراکزی چون مرکز آمار یا بانک مرکزی رد می شد.

به عنوان مثال در حالی که احمدی‌نژاد در فروردین ماه سال 91 در خبری "خوشحال‌کننده" خبر از تایید قطعی یک میلیون و 600 هزار شغل جدید در سال 90 داده بود، گزارش جدید مركز آمار ایران نشان می‌دهد كه در سال 90 تنها 400 هزار شغل جدید ایجاد شده است! محمود احمدی‌نژاد در فروردین ماه سال جاری در جمع مردم بندرعباس خبر از تحقق ایجاد قطعی یک میلیون و 600 هزار شغل جدید در سال 90 داد و این آمار را خوشحال‌کننده دانست. اما با وجود ارائه چنین آماری از سوی رئیس‌جمهور، مرکز آمار ایران با ارائه گزارشی، نرخ بیكاری در سال 90 را ۱۲.۳درصد اعلام کرد.


نتایج گزارش‌های ارائه شده از سوی مركز آمار ایران نشان می‌دهد كه تعداد بیكاران در كشور صرفا از ۳.۲ میلیون نفر در سال ۸۹ به ۲.۸ میلیون نفر در سال ۹۰ تقلیل یافته است. بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، دولت در سال 90 صرفا موفق به ایجاد 400 هزار شغل جدید شده و در این آمار خبری از تحقق 2.5 میلیون شغل وعده داده شده که به گفته آقای احمدی نژاد بیش از یک میلیون و 600 هزار شغل آن هم تایید شده، نیست.

یکی از آخرین آمارهایی که توسط محمود احمدی نژاد ارائه شد، در دیدار کارگزاران نظام با رهبر انقلاب در آخرین ماه دولت احمدی نژاد بود که با واکنش شدید برخی نمایندگان مواجه شد و کار تا آنجا پیش رفت که برخی نمایندگان از هیات رییسه خواستند تا گروهی از مرکز پژوهش‌ها یا نمایندگان مجلس را مامور رسیدگی به این آمارهای خلاف واقع کند. محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس نیز به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ماموریت داد تا این موضوع را بررسی و گزارش کنند.

دیوان محاسبات کشور نیز به عنوان بازوی نظارتی مجلس در سال‌های گذشته گزارش‌های بلند بالایی را از تخلفات دولت در اجرای بودجه سالانه و مغایرت آمارهای دولت با واقعیت ارائه کرده است. آمارهای «اشتغال»، «نرخ رشد اقتصادی»، «رقم صادرات غیر‌نفتی» و «شاخص رفاه» از مهم‌ترین آمارهایی بوده است که همواره مجلس و دولت بر سر «عدد واقعی» آن اختلاف نظر داشته اند.

«آمارهای احمدی نژادی» یکی از یادگارهای هشت سال دولت احمدی نژاد است که در تاریخ به نام وی ثبت شد. آمارهایی که منتقدانش بسیار بیشتر از اندک مدافعانش هستند.

---

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید