» » چه کساني و چرا با ظريف مخالفت مي کنند؟

مهرگان
 
 
 

چه کساني و چرا با ظريف مخالفت مي کنند؟

27 مهر 1392

گفتگوي آريا با صادق زيبا کلام درباره بازخوردهاي داخلي مذاکرات ژنو ؛
چه کساني و چرا با ظريف مخالفت مي کنند؟

خبرگزاري آريا-تيم مذاکره قبلي تمام هدفش اين بود که طوري رفتار کنند که در ايران همه بگويند چه خوب بر دهان آمريکا زد و از آنها تعريف و تمجيد کنند.
صادق زيباکلام،استاد دانشگاه تهران و تحليلگر مسائل سياسي در گفتگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري آريا گفت:بخشي از مخالفت ها و دشمني ها با تيم مذاکره کننده آقاي ظريف در ايران احساس شکستي است که تيم مذاکره کننده قبلي دارند .
وي افزود:بايد توجه داشت غرب ،کاترين اشتون ،اوباما و 1+5عوض نشده اند بنابراين اگر ما موافقتي با اين مجموعه داشته باشيم دو گزينه مطرح مي شود اول اينکه ما از مواضع خودمان عدول کرديم و پرچم سفيد دستمان گرفته ايم .دومين گزينه اين است که ما از مواضعمان عقب نشيني نکرده ايم .مواضع ما کم و بيش همچون گذشته است اما آنچه اتفاق افتاده بهتر صحبت کردن ،مذاکره کردن و پخته تر بحث کردن است.
اين استاد دانشگاه تاکيد کرد:بنده معتقدم تيم مذاکره کننده ايراني چيزي را واگذار نکرده در واقع آنها مي دانند در مذاکرات ژنو نمي توانند وعده بي خود و بي پايه و اساس بدهند. زيرا مجلس شوراي اسلامي،رييس جمهور ،مجمع تشخيص مصلحت نظام و بالاتر از همه مقام معظم رهبري هستند که به هيچ وجه اجازه عدول و عقب نشيني از منافع و خط قرمزها را نمي دهند.پس اتفاقي که در ژنو افتاده اين است که آقاي ظريف و تيم وي درست و با احترام صحبت کرده اند وتسلطشان به زبان انگليسي کار را جلو برده است همچنين آنها تلاش کردند آن حلقه مفقوده که ظرف 8سال گذشته بر سياست خارجي ما سايه افکنده بود را پر کنند که به عقيده بنده آن حلقه مفقوده اعتماد بوده است.
وي خاطرنشان کرد:نگاه آقاي سعيد جليلي ،دکتر احمدي نژاد و تفکري که ظرف 8سال گذشته بر سياست خارجي ما سايه افکنده بوده به غرب روي بي اعتمادي ،ناباوري و اينکه غرب دروغ مي گويد بوده است پس طبيعتا در مذاکرات ما به گونه اي عمل مي کرديم که نتوانند سرمان کلاه بگذارند . به قول آقاي ولايتي که در مناظره هاي انتخاباتي گفتند "در مذاکرات بيشتر تيم مذاکره کننده سعي مي کرد از موضع اخلاقي،انقلابي و جهان سومي به طرف غربي نگاه کند "و علي رغم اينکه ساعت ها و روزهاي زيادي به مذاکره مي گذشت اما دور يک دايره حرکت مي کرديم بدون آنکه گامي به جلو برداريم بنابراين بخشي از مخالفت هاي که امروز با تيم ظريف مي شود به اين دليل است که نشان دهند مذاکره کنندگان قبلي مشکل نداشته اند .
زيباکلام اظهار داشت:مخالفان براي توجيه خود مي خواهند بگويند ظريف و تيم وي نيز در مذاکرات موفق نشدند و در حالي که همه از جمله غرب و روسيه معتقدند فضاي مذاکرات فرق کرده اما روزنامه رسانه هاي وابسته به تيم مذاکره کننده قبلي که هزاران کيلومتر از ژنو و فضاي مذاکره فاصله داشتند مي گويند پيشرفتي حاصل نشده است.بنده معتقدم بهتر است اينها بپذيرند که خوب عمل نمي کردند.احمدي نژاد و سعيد جليلي تلاش کردند در مذاکرات از موضع انقلابي حرکت کنند تا در تهران گفته نشود آنها از مواضع راديکالي و تند عقب نشيني کرده اند و متاسفانه با اين روش اصل پيشرفت را خدشه دار مي کردند.
وي تاکيد کرد:براي آقايان روحاني و ظريف مساله اساسي اين نيست که در تهران چه قضاوتي درباره ما فراهم مي شود .براي آنها مهم آن است که منافع ملي جمهوري اسلامي به خاطر مصالح ايدئولوژيک و خطي بيش از اين صدمه نبيند.براي آقاي جليلي مهم اين بود که همه بگويند ايشان چطور بر دهان غرب زد و انقلابي عمل کرد نه اينکه چطور حرکت کنند که به نفع نظام ، مملکت و 5سال آينده ايران تمام شد.آقاي روحاني و ظريف آينده و مصالح و منافع بلند مدت نظام را در نظر مي گيرند اما متاسفانه تيم مذاکره قبلي تمام هدفش اين بود که طوري رفتار کنند که در ايران همه بگويند چه خوب بر دهان آمريکا زد و از آنها تعريف و تمجيد کنند.

سیاسی

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید