» ابعاد تازه از حیف و میل بیت المال توسط شمقدری

مهرگان
 
 
 

ابعاد تازه از حیف و میل بیت المال توسط شمقدری

20 آبان 1392


چکیده :وی گفت: شمقدری پیشتر قراردادهایی را برای ساخت مستندهایی همچون «اعدام برای آزادی» با قرارداد 18 میلیون تومان داشته که این اثر را تحویل داده است. همچنین مبلغ 80 میلیون به روح ا... شمقدری در قالب صورتجلسه پرداخت شده است....

پس از افشای حاتم بخشی جواد شمقدری به برادرش و موسسه مرآت هنر، مشخص نبودن صورت های مالی پروژه هایی همانند لاله، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و چندین مورد مالی دیگر، دیروز هم ماجرای پرداخت نیم میلیارد تومانی شمقدری به سایت «سینما پرس»، طبق آنچه ایرنا نوشته، از سوی سازمان سینمایی تایید شد. سایتی که این روزها حملات تندی به مدیران سینمایی دولت یازدهم می کند و رسانه نزدیک به جواد شمقدری محسوب می شود. در حال حاضر مدیریت این سایت را سعید الهی برادر محمود گبرلو مجری برنامه سینمایی «هفت» بر عهده دارد. از سوی دیگر خبرگزاری ایرنا قرارداد ۱۸۹ میلیونی با روح ا… شمقدری برای تولید مستندهایی خبر داده که هرگز ساخته نشد.
شمقدری کسی است که پس از مناظره انتخاباتی احمدی نژاد در سال 88 و هنگام خروج وی از محل مناظره پرید و پای او را سفت بوسید و بعدا" به معاونت سینمایی وزارت ارشاد منصوی شد.
ابعاد پرونده های مالی دوره مدیریت رییس سابق سازمان سینمایی روز به روز درحال فاش شدن بوده تا جایی که دیروز در گفت و گوی ایرنا ازدست اندرکاران سازمان سینمایی مشخص شد که وی از منابع وزارت ارشاد ۵۰۰ میلیون تومان به سایت «سینماپرس» پرداخت کرده است.

سایت سینما پرس به عنوان رسانه رییس سازمان سینمایی در دولت دهم راه اندازی شد. این سایت که از آن به عنوان یکی از رسانه های تازه تاسیس در سینما یاد می شود با بودجه سازمان سینمایی راه اندازی و با هدف حمایت و نشر عملکرد مدیریت وقت این سازمان شروع به کار کرد. با نزدیک شدن به دوره پایانی مدیریت شمقدری در سینما، اتفاقات دیگری برای این سایت رخ داد.

شمقدری در واپسین ماههای تصدی مدیریتی، این سایت را به نزدیکانش واگذار کرد تا سینماپرس از مدیریت سازمان سینمایی درآمده و سینماپرس به عنوان تریبون وی پس از پایان ریاستش نیز به فعالیت ادامه دهد.

به گفته بسیاری از کارکنان فعلی و سابق سایت یادشده، اختلافات رویکردی در سینماپرس زیاد بوده و دو مجوز برای فعالیت سایت مزبور دریافت شده که آخرین مجوز آن به استناد اخبار رسمی و به نقل از دست اندرکاران سایت مزبور در رسانه ها به نام جمال شورجه ثبت شده است.

درآیتم معرفی این سایت و در بخش درباره ما آمده است: شبکه خبری سینمای ایران (سینماپرس) به عنوان اولین خبرگزاری تخصصی خبری و تحلیلی در حوزه سینما از بهمن ماه سال ۱۳۸۸ شماره ثبت ۹۲/۴۸۷۲ در اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد و از مهر ماه ۱۳۹۲ (۱۵روز بعد از مراسم تودیع شمقدری از سازمان سینمایی) به مدیر مسوولی سعید الهی و با شعار اخلاق، عدالت، قانون دور جدیدی از فعالیت های خود را از سر گرفته است.

در این بخش آمده است که این شبکه خبری اخبار سینمای ایران را در بخش های تولید و نمایش، مستند و کوتاه، جشنواره ها، هنرمندان سینمایی و سینمای جهان پوشش می دهد. در همین جهت و با توجه به جامعیت هنر سینما در شاخه های موسیقی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و … اخبار مرتبط با این بخش ها نیز در بخش هفت هنر منعکس می شود.

صاحبنظران تاکید دارند که سینماپرس اکنون به تربیونی برای تخریب مسوولان فرهنگی و سینمایی کشور و دفاع از عملکرد مدیریت سابق سازمان سینمایی تبدیل شده است . شمقدری با ایجاد تغییرات سوری در سایت سینما پرس اهداف دیگری در گستره اطلاع رسانی سینمای کشور را دنبال می کند. گویا سازمان سینمایی نشان می دهد که ۵۰۰ میلیون تومان از بودجه سازمان سینمایی به حساب سایت یاد شده واریز شده است. این هزینه از منابع مالی موسسه رسانه های تصویری و مرکز گسترش سینمای مستند تامین شده که اسناد آن در سازمان سینمایی موجود است.

بر اساس اطلاع ایرنا از سازمان سینمایی،کارشناسان این سازمان در حال بررسی چگونگی پرداخت مبلغ یاد شده به سایت سینماپرس هستند. این سایت امروز داعیه خصوصی بودن دارد اما در عین حال بودجه عملکرد آن از منابع سینمایی کشور پیشتر پرداخت شده است.

پیگیری های ایرنا نشانگر این است که موارد دیگر مالی در سازمان سینمایی در دوره مدیریت شمقدری وجود دارد و ۵۰۰ میلیون پرداختی به سایت یاد شده در مقایسه با مبالغ عنوان شده اندک نشان می دهد. همچنین به تازگی سازمان سینمایی تایید کرد که شمقدری در دوران مدیریت خود در این سازمان یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان به برادرش روح ا… شمقدری در قالب موسسه مرات هنر پرداخت کرده که ساز و کار و نحوه پرداخت این پول مشخص نبوده و کارشناسان حقوقی در حال بررسی نحوه مبادله این مبلغ هستند.

پروژه میلیاردی سینمایی «لاله» نیز از دیگر موارد ابهام برانگیز مالی در دوره یادشده به شمار می رود که پیگیری حقوقی آن در دستور کار مدیریت جدید قرار دارد.

یکی از دست اندرکاران مرکز سینمای مستند و تجربی گفت که روح ا… شمقدری برای ساخت یک مجموعه مستند که هرگز ساخته نشد قراردادی ۱۸۹ میلیون تومانی با مدیریت سابق این مرکز منعقد کرده بود. این مقام مسوول در مرکز گسترش سینمای مستند در این باره توضیح داد: بخش اعظم مسایل مالی مربوط به روح ا… شمقدری مربوط به بنیاد سینمایی فارابی است و مبلغ یک میلیارد و ۶۷۰ میلیونی را باید در فارابی جست و جو کرد. وی یادآور شد: شمقدری قراردادی را با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منعقد کرده که ارزش آن ۱۸۹ میلیون تومان است. این مقام مسوول در مرکز سینمای مستند و تجربی تاکید کرد: قرارداد یاد شده برای ساخت مجموعه ای مستند منعقد شده اما این مستندها هرگز به مرکز گسترش تحویل داده نشد. وی ادامه داد: پس از بررسی ها در دوره مدیریت سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، شمقدری درخواست تسویه حساب برای قرارداد ۱۸۹ میلیون تومانی می دهد و در نهایت او با ارایه دو فیلمنامه با رویکرد فتنه ۸۸ مبلغ ۸۰ میلیون از مرکز گسترش سینمای مستند دریافت و به اصطلاح تسویه حساب می کند.

این دست اندرکار مرکز سینمای مستند و تجربی تاکید کرد: فیلمنامه های یادشده بر اساس نظر کارشناسان تنها ۱۰ میلیون تومان ارزش مالی داشته است.

وی گفت: شمقدری پیشتر قراردادهایی را برای ساخت مستندهایی همچون «اعدام برای آزادی» با قرارداد ۱۸ میلیون تومان داشته که این اثر را تحویل داده است. همچنین مبلغ ۸۰ میلیون به روح ا… شمقدری در قالب صورتجلسه پرداخت شده است.

بر اساس اعلام سازمان سینمایی، بررسی پرونده های مالی مربوط به پرداخت ۱۶۷۰ میلیونی به روح ا… شمقدری در دوره مدیریت سابق سازمان سینمایی،۵۰۰ میلیون به سایت سینما پرس و پروژه میلیاردی«لاله» در دستور کار کارشناسان مالی – حقوقی این سازمان قرار دارد.

به نظر می رسد هنگان آن رسیده که علاوه بر سازمان سینمایی، مراجع قانونی چون بازرسی کل کشور و قوه ی قضائیه وارد عمل شوند و ملاحظات را کنار گذاشته و اقدامات قانونی لازم را برای دست اندازان به بیت المال مردم انجام دهند.

---

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید