» هادی غفاری: پرخاش به دنیا، فروختن منافع ملی است

مهرگان
 
 
 

هادی غفاری: پرخاش به دنیا، فروختن منافع ملی است

2 آذر 1392

چرا به یکباره مواضع شخصی به نام‌هادی غفاری با آن رویکردهای تند و تیز در این چند ساله متحول شد؟
اول سخن بگویم که اگر سال ۵۷ باشد باز هم همانگونه عمل می‌کنم ولی قرار نیست که در حال حاضر نیز مانند آن سال‌ها عمل کنیم. انسان در زمان و مکان تحول پیدا می‌کند.
با توجه به تغییر و تحولی که در دیدگاه شما رخ‌داده است رویکرد دولت در قبال بحث مذاکره با آمریکا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
امسال سال ۱۳۹۲ است و با ۵۸ فرق دارد و شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور هم فرق کرده است. ولی متاسفانه افرادی هستند که نان آن‌ها در دعوا و شعار دادن است و اگر دعوا نباشد کاسبی ندارند و سعی دارند برای زندگی مردم پیچ‌و‌خم ایجاد کنند تا بگویند ما هستیم.
ما دو سخن بیشتر با دنیا نداریم و به آن‌ها می‌گوییم اگر عزت خوب است برای همه خوب است و دوم اینکه فتواهای علمای ما نشانگر آن است که امروز ما دنبال بمب اتم نیستیم. البته ما نیز برای اینکه ثابت کنیم در این مسئله راستگو هستیم نباید ترسی و ممانعتی از نظارت سر زده مسئولان هسته‌ای دنیا داشته باشیم.
ایران بارها صداقت خود را ثابت کرده است،حال نوبت آمریکا و غرب است، این کشور‌ها چگونه باید عمل کنند...
آمریکا باید سر عقل بیاید و راه گذشته را تکرار نکند. مردم ایران دارای عقبه 6 هزار ساله قدرت و تمدن هستند و آمریکا باید نظام اسلامی‌ما را بپذیرد.
علت عهد شکنی‌های آمریکا را چه می‌دانید؟
آمریکا می‌خواهد قدرت و حضور خود را در جهان حفظ کند ولی یک مزاحم بر سر راه ظلم وی در منطقه به نام ایران پیدا شده است. ما می‌توانیم با عزت و افتخار و بدون اینکه اصحاب خودمان را درو کنیم، همسایگان را حفظ کنیم ولی به شرط اینکه دست خودمان را قطع نکنیم و با دنیا با زبان کینه صحبت نکنیم. نمی‌توان با دنیا با قهر و خشم صحبت کرد. اگر از برخی کلمات ما فاکتور بگیرید، بیشتر سخنان ما با دنیا تند و خشن است.
با این تفاسیر راهکار شما برای مبارزه با دشمن چیست؟
زمانی در کشور منافقین و چریک‌های مسلح حضور داشتند که از معاندان نظام اسلامی‌بودند و ما باید در برابر مسلح، سلاح می‌کشیدیم ولی الان دشمن ما مسلح نیست و نباید با آن با سلاح برخورد کنیم. امروزه جناح راست افراطی نمی‌توانند با زبان ادب و آرامش با دنیا تعامل کنند و ما باید با دنیا از موضع عزت ولی مهربان صحبت کنیم و به دنیا بگوییم که ایران نه ظلم می‌کند و نه ظلم را می‌پذیرد.
با توجه به صحبت‌ها چرا برخی کاری می‌کنند که به مذاکرات و دیپلماسی که رهبر انقلاب نیز از آن حمایت کرده‌اند ضربه وارد شود؟
این افراد حیثیتشان به دعواست و از آرامش احساس شخصیت نمی‌کنند و همیشه دنبال جنجال هستند.
زمان احمدی‌نژاد نیز همین گونه بود و همین افراد حضور داشتند مواضع در آن زمان چگونه بود؟
ما در دوره آقای احمدی‌نژاد مرتب تذکر دادیم و آقایان نیز مرتب به ما حمله کردند و حتی ما را فتنه گر نامیدند که من هم در سخنرانی خود به کسانی که مارا فتنه گر نامیدند، گفتم خودتان فتنه گر هستید نه ما.این آقایان در حال حاضر مرتب به احمدی‌نژاد حمله می‌کنند و برای انتقاد به رئیس جمهور سابق به مسابقه افتاده اند.حال سوالی پیش می‌آید، احمدی‌نژاد که‌‌ همان آدم است و عوض نشده است چرا مواضع شما تا این حد نسبت به وی و اقداماتش عوض شده است؟سال ۸۸ ما تذکر دادیم و گفتیم این راه به عزت ختم نمی‌شود ولی کسی گوش نکرد. بنده به مسائل اقتصادی کاری ندارم ولی حیثیت جهانی ما بر باد رفت و باید پرسید چرا آن زمانی که ما هشدار دادیم به جای حمایت از ما، مزاحم ما شدند.
مزاحم شما نیز شدند؟
برای بنده که کسی جرات ندارد مزاحمت ایجاد کند و من متکبرانه می‌گویم کسی عقبه بنده را در جمهوری اسلامی ندارد. بار‌ها در زمان طاغوت شکنجه شدم ولی خم به ابرو نیاوردم و در حال حاضرکه ۳۴ سال از انقلاب می‌گذرد، من با رسانه‌های معاند نظام اسلامی مانند «بی‌بی سی» و «صدای آمریکا» با وجود حجم بالای درخواست که از بنده داشتند یک مصاحبه نکردم ولی به روزنامه «قانون» بدون وقفه و منت پاسخ دادم و دلیلش این است که نمی‌خواهم برای دشمنان نظام اسلامی که به دنبال حرفی هستند تا بهره‌ای از ما ببرند خدمتی کنم و خود را از این معاندان بری می‌دانم ولی این به آن معنا نیست که با چوب در تعقیب مردم باشیم.
این اقدام شما یعنی توجه به منافع ملی ولی چرا برای برخی افراد این واژه بی‌معناست؟
بسیاری از افراد که به نماز جمعه می‌آیند از متدینین هستند ولی ایران ۷۵ میلیون نفری همه مخاطبان شما نیستند، بیشتر مردم هم به نماز جمعه نمی‌آیند ولی ایرانی و مومن هستند و اگر این ۷۵ میلیون را قبول دارید باید رای آن‌ها برای شما آموزه داشته باشد و انتخابات امسال پیام داشت ولی باید پرسید چرا پیام را نمی‌گیرند. راست افراطی و تمامیت خواه می‌خواهد روحانی را از عقبه اصلاح طلبی خود جدا کند ولی ایشان به عقبه اقتدار خودش پشت نخواهد کرد.
به نظر شما شعار«مرگ بر آمریکا» با مذاکره با این کشوردر تضاد است؟
من نمی‌گویم درود بر آمریکا، ولی نمی‌شود از یک سو به آمریکا بگوییم با هم مذاکره کنیم از سمت دیگر در راهپیمایی و نماز جمعه مرگ بر او را بخواهیم. آن چیز که در نماز جمعه بیان می‌شود با نوشته‌های یک روزنامه‌نگار و رسانه تفاوت دارد و نماز جمعه مواضع رهبر انقلاب محسوب می‌شود و نمی‌توان پارادوکسی تصمیم گرفت و به دولت اجازه مذاکره داد و از سوی دیگر آن را درون تنگنا قرار دهیم.
یعنی شما می‌گویید نباید شعار مرگ بر آمریکا سر داده شود؟
من می‌گویم نباید در برابر آمریکا کوتاه بیاییم واین یعنی منافع ملی خودمان را نفروشیم. ولی پرخاش به دنیا، فروختن منافع ملی محسوب می‌شود. مردم با رای آوردن آقای روحانی و اتفاقاتی که در سیاست خارجی کشور رخ داده است به آینده و زندگی امیدوار شده‌اند و در دانشگاه‌ها اوج حمله به نظام تبدیل به دفاع از نظام شده است.
نظرامروز شما درباره برخی اقدامات سال‌های اول انقلاب مانند تسخیر سفارت آمریکا چیست؟
این اقدام خارج از عرف نبود و ایران قدرت خود را به جهان نشان داد. آمریکا در داخل کشور ما جاسوسی می‌کرد و گروه‌های سیاسی را به جان هم و افراد مسلح را به جان نظام می‌انداخت باید در مراسم‌هایی مانند سیزده آبان عقبه آمریکا را تذکر دهیم و بگوییم ما می‌توانیم ببخشیم ولی فراموشکار نیستیم و اگر ما ببخشیم آمریکا نیز باید از گذشته‌اش معذرت بخواهد.
حرف شما درست ولی مگر شوروی از کار‌هایی که ضد مردم ایران کرده بود معذرت خواهی کرد؟
شوروی دست از حمایت حزب توده برداشت و فهمید که منافعش از طریق دخالت در ایران محقق نمی‌شود و از سوی دیگر مسکو در مجامع بین‌المللی به ما حمله نمی‌کند، مانند آمریکا از طرفی با ایران مذاکره نمی‌کند و از سوی دیگر بگوید حمله نظامی روی میز است! باید به آمریکا گفت چرا با زبان خشن حرف می‌زنید؟ مگر ما از ویتنام کمتریم که آمریکا را به زانو درآورد. آمریکایی‌ها تاریخ ایران را مطالعه کنند تا بفهمند برخورد کلنگی با ایرانیان فایده ندارد و نمی‌توانند از یک سو با ایران لاس سیاسی بزنند و از سوی دیگر تهدید کنند. اوباما شخصیت، اقتدار و هویت ندارد چرا که آدم عاقل از یک سو نمی‌گوید با یکدیگر صحبت کنیم و از سوی دیگر فحاشی کند.
به نظر شما این اقدام سبب سوء استفاده افراطی‌های داخل و مخالفان آقای روحانی نشد؟
بله همینطور است و آن‌ها می‌خواستند ما را از داخل بپاشانند و جناح افراطی به اهداف آمریکا کمک می‌کنند و کسانی که در نماز جمعه شعار افراطی می‌دهند ندانسته به آمریکا کمک می‌کنند. برخی‌ها در داخل کشورمان حضور دارند که فهم کمی از مسائل دارند و مانند مرغ می‌مانند.غرب بداند تهدید به ایران کارگر نیست و تمام فشنگ‌هایی که داشتند زدند و ما را در جهان فشل کردند ولی خودمان را نگه داشتیم. آمریکا باید خودش رااز چنگ صهیونیست‌ها‌‌ رها کند. باید بگوییم در این روزگار شکر خدا اسرائیل به غربت کم نظیری در جهان دچار شده است. اسرائیلی‌ها با وجود اینکه صهیونیست هستند ولی در میان آن‌ها روشنفکرهایی حضور دارند که امنیت ملی خود را با این اقدامات دولت خود بر باد رفته می‌بینند.ما هشدار می‌دهیم اگر امنیت در منطقه به‌هم بخورد اولین جایی‌که امنیتش به هم می‌ریزد اسرائیل است .
جریان راست افراطی هم با همین ادبیات با دنیا صحبت می کند،چه تفاوتی میان شما و آن‌ها وجود دارد؟
آن‌ها چهره‌های خشن دارند. مابا غرب مسئله جدی داریم و به آن‌ها می‌گوییم که اگر منافع شما تامین باشد باید منافع ما نیز تامین شود. باید به آن‌ها گوشزد کرد ما با خرابکاری چیزی گیرمان نمی‌آید و شما نیز نباید علیه ایران اقدام کنید. ما نمی‌خواهیم منافع آمریکا را در جهان تهدید کنیم ولی در صورتی‌که منافع ما به خطر نیفتد. منافع همه دنیا مشترک است و باید بگوییم یا امنیت برای همه یا برای هیچ کس.
افزون بر این صحبت‌ها، مطلبی دارید که مخاطبان ما از آن استفاده کنند؟
به اصلاح طلب‌ها می‌گویم دنبال سهم گرفتن نباشند واختلاف نداشته باشند و باید در برابر ارتجاع درون و دنیا مقاومت کنند. نکته دیگر اینکه باید از شخص بیرون بیاییم و به فکر سعادت مردم باشیم.

---

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید