» سخنان متفاوت روحانی در جمع کارکنان صنعت نفت

مهرگان
 
 
 

سخنان متفاوت روحانی در جمع کارکنان صنعت نفت

26 دی 1392


برخی نمی‌خواهند تحریم لغو شود/آماج تیرها را می‌بینم اما نترسید!/ خطوط قرمز را رعایت کردیم


در بحث مذاکره با 6 قدرت دنیا دیدیدم چه مسائلی وجود دارد خیلی حرف دارم اما موقع گفتن آن، اینجا نیست؛ به موقع به مردم خواهم گفت که یک عده نمی‌خواهند تحریم برداشته شود و یک عده از عادی شدن شرایط کشور با دنیا به خاطر منافع شخصی و گروهی مخالف هستند.
سروییس سیاسی «فردا»: رئیس‌جمهور با بیان اینکه به موقع به مردم خواهم گفت که یک عده نمی‌خواهند تحریم برداشته شود، گفت: یک عده از عادی شدن شرایط کشور با دنیا به خاطر منافع شخصی و گروهی مخالف هستند.


حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در سومین روز از سفر به استان خوزستان در دیدار با مدیران و کارکنان صنعتی منطقه نفتی دارخوین با بیان اینکه اگر می‌خواهیم با دنیا از منافع ملی سخن بگوییم باید قدرت ملی خود را افزایش دهیم و بدون افزایش قدرت ملی یعنی شعار خالی، گفت: شما کارکنان و مدیران صنعت باید خود را توانمند کنید و نفت خود را افزایش دهید و اگر این کار را کردید دنیا خود می‌فهمد که چقدر قدرت داریم و نیاز به داد و فریاد نیست.

وی خطاب به مدیران صنعتی و منطقه نفتی دارخوین گفت: تولید گاز و نفت را بالا ببرید و صادر کنید هر مقدار صادرات ما بیشتر شود قدرت ملی ما بیشتر شده است. بنابراین نفت تنها مسئله انرژی و اقتصادی نیست بلکه یک سرمایه استراتژیک تاثیرگذار برای کشور است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ما حتی اگر در آینده بتوانیم گاز اروپا را تامین کنیم آنها پی به قدرت ما می‌برند و نمی‌توانند دیگر بازی در بیاورند و تحریم درست کنند. باید مقاومت کنیم و بایستیم البته اگر نفت و گاز هم نداشته باشیم می‌ایستیم.

روحانی افزود: باید با هزینه کمتر در دنیا بایستیم. ما در انتخاب وزیر و رای به وزیر دیدیدم که در دنیا چه خبر است. لمس کردیم و فهمیدیم چه حرف‌ها و چه بحث‌هایی شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مذاکره ایران با 1+5 اشاره کرد و گفت: در بحث مذاکره با 6 قدرت دنیا دیدیدم چه مسائلی وجود دارد خیلی حرف دارم اما موقع گفتن آن، اینجا نیست؛ به موقع به مردم خواهم گفت که یک عده نمی‌خواهند تحریم برداشته شود و یک عده از عادی شدن شرایط کشور با دنیا به خاطر منافع شخصی و گروهی مخالف هستند.

"ما باید به فکر ملت باشیم و خود را فدای ملت کنیم. ما این راه را با هم شروع کردیم و مردم در 24 خرداد هم دست به دست هم دادند و پیام خود را به گوش همه رساندند. این خادم به تمام عهدش با هر قیمتی که باشد وفادار خواهد ماند و ما باید با هم این راه را ادامه دهیم. مردم باید در صحنه حاضر باشند اگر با هم بودیم راه را تا پایان ادامه وی طی خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما وحدت، انسجام، مشارکت همه مردم را می‌خواهیم، گفت: ما حمایت مقام معظم رهبری را می‌خواهیم که همین‌جا از ایشان سپاسگزاری می‌کنم که دولت قدم به قدم از حمایت ایشان برخوردار بود اما علی‌رغم تمام این مشکلات در اینکه ما در این راه پیروز و موفق باشیم، تردید ندارم.

روحانی گفت: باید کاری کنیم که نفت را ارزان‌تر تولید کنیم، از هیچ تهمتی نترستید؛ همه را من برعهده می‌گیرم اگر یک شرکتی کاری را برای این ملت یک ریال ارزان‌تر تمام کند؛ حق با اوست ما از فشار این و آن نمی‌ترسیم.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های مشترک ما باید سریعتر نفت‌مان را تولید کنیم و اولویت‌مان حوزه‌های مشترک است اما باید در حوزه‌های غیر مشترک نیز بدون عجله کار کنیم، خطاب به زنگنه وزیر نفت گفت: من به آقای زنگنه اعلام می‌کنم که دولت با تمام توان حمایت خواهد کرد. رئیس جمهور با تمام توان حمایت خواهد کرد، شما بهترین شرکت‌ها، توانمندترین شرکت‌ها را با فناوری بهتر برگزینید.

" ما قوم و خویش با کسی نیستیم، ما با هیچ کشور، شرکت و فردی نه در داخل و نه در خارج عقد اخوت نبسته‌ایم، هر کس بهتر و ارزان‌تر برای سرمایه ملی ما کار کند، ما دست به سوی او دراز می‌کنیم."

رئیس جمهور اضافه کرد: دولت از تهمت، اتهام و صدای کسانی که تریبون پیدا می‌کنند، نمی‌هراسد و من می‌گویم غصه نخورید و فکر هم نکنید، کار بزرگی را شروع کرده‌اید. می‌دانم حرف‌هایی که می‌زنم بارش سنگین است. می‌دانم در میدان‌هایی قرار می‌گیریم و من آماج تیرها را می‌بینم اما نترسید، اتکا به خداوند داشته باشد و بدانید در مسیر حق گام بردارید، خداوند شما را یاری خواهد کرد. ملت پشت سر ما و در کنار ما و پیش روی ما خواهند بود و رهبری خواهند کرد و کارها را پیش می‌بریم.

وی با بیان اینکه مخازن و منابع مشترک اولویت اول برای دولت است، گفت: هر برنامه‌ای که وزارت نفت دارد و می‌تواند یک ساعت و یا یک دقیقه و یا یک روز زودتر انجام دهد، وظیفه ما است که انجام دهیم. علی‌رغم مشکلات، منابع هم تامین خواهد شد.

روحانی تصریح کرد: فضای سیاسی هم با اجرایی شدن اولین قدم در توافق ایران با 1+5 فضای جدیدی ایجاد می‌شود، ما طناب‌هایی که دست و پای اقتصاد ما را بسته بودند که همان تحریم بود البته نه اینکه از تحریم بترسیم ولی با این طناب که نمی‌شود کار کرد. بنابراین اراده دولت این بود که این طناب‌ها را یکی یکی ببرد و قطع کند و اولین آن چند روز دیگر انجام می‌شود. در پتروشیمی، کشتیرانی، بیمه، صنعت خودرو و بخشی از امور بانکی تحریم‌ها برداشته می‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: می‌گویند ساختمان تحریم‌ها هنوز باقی می‌ماند، بله درست است باقی می‌ماند اما ما یکی دو پایه آن را پایین آورده‌ایم. البته توطئه دشمنان را یک روزه نمی‌توان بر هم زد و باید قدم به قدم انجام شود که این کار کار بسیار سختی است.

وی در ادامه با اشاره به لزوم انتقاد سازنده در فضای سیاسی جامعه خاطر نشان کرد: بعضی از نقدها قشنگ است اما بعضی از نقدها مثل ایرادهایی است که نعوذبالله ایراد به خلقت خداوند می‌گیرند. حال آنچه خلقت خداست، عده‌ای ایراد می‌گیرند طبیعتا خلق بشر از ایراد بی‌نصیب نخواهد بود.

روحانی خطاب به حاضرین در مراسم گفت: بدانید در توافق با دنیا، ما با فلان کشور ضعیف در گوشه‌ای از دنیا مذاکره نمی‌کنیم. روبروی ما 6 قدرت بزرگ هستند که با ما حرف می‌زنند، پس مسلم است که باید به دنبال توافق برد - برد بود و شعار ما هم همین بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید در مذاکره حداکثر هنرمندی‌ها را داشته باشیم، گفت: آن مقدار که من از سیاست خارجی ایران مطلع هستم و در طول مدت 20 سال گذشته به طور مستمر ممارست داشته‌ام می‌گویم افرادی را که برای مسئولیت دیپلماسی انتخاب کرده‌ام، از قویترین افراد هستند و من آنها را می‌شناسم. افرادی توانمند و صاحب‌نظر هستند که البته طرف ما هم توانمند است، به هر حال، میدان مسابقه یا به تعبیری میدان کشتی است، هر دو طرف قوی هستند.

وی افزود: اما برای ما خط‌های قرمز مهم است که مربوط به منافع ملی و امنیت ملی می‌شود، ما آن خطوط را مراعات کرده و مراعات می‌کنیم و بر همین اساس اولین قدم‌ها برداشته شده و سایر قدم‌ها را نیز برمی‌داریم.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه فناوری برای ما به خصوص در حوزه صنعت بسیار مهم است، افزود: بیش از صدسال است که ما با این صنعت نفت کار می‌کنیم اما باید خود را با کشورهایی پیشرفته مقایسه کنیم و در زمینه استفاده از نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان، قدم‌های موثری برداشته‌ایم و ساختار آن را فعال‌تر و چابک‌تر کرده‌ایم.

به گفته رئیس جمهور، همه دستگاه‌ها امروز باید در کنار یکدیگر تلاش کنند و از توان داخلی به نحو مناسبی استفاده کنند که بخش اعظمی از فناوری‌ها مربوط به حوزه گاز و پتروشیمی است.

رئیس جمهور با اشاره به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر فاصله گرفتن از خام‌فروشی در نفت خاطر نشان کرد: رهبری همیشه تاکید کرده‌اند که از خام‌فروشی فاصله بگیریم البته این کار تدریجی است اما باید قدم به قدم آن را شروع کنیم و به ثمر برسانیم.

وی در ادامه سخنانش به موضوع اختصاص یافتن بخشی از درآمدهای نفت به استان خوزستان اشاره کرد و گفت: مردم بومی منطقه باید این احساس را کنند که این ذخایر که وجود دارد، مال همه ملت است و آنها کنار ذخایر زندگی می‌کنند اما تبعاتی هم دارد و از لحاظ زیست محیطی مشکل درست می‌کنند و باید بنشینیم و بررسی کنیم و این معضل را حل کنیم.

روحانی گفت: اینکه بخواهیم مردم این منطقه را خوشحال کنیم تا درصدی از درآمدهای نفتی به این استان اختصاص یابد، باید مورد بررسی قرار دهیم. دأب من این نیست و نمی‌خواهم فوری قول دهم و بعدا کارشناسی کنم، من مختصص در هیچ رشته‌ای نیستیم البته خداوند به بعضی‌ها استعداد داده و در همه رشته‌های عالم، متخصص هستند اما من از آنها نیستم. (خنده حاضرین). من تا مشورت نکنم و گروهی را تشکیل ندهم و کارشناسان را نیاورم و خود نیز در آن شرکت نکنم تا به نتیجه خاصی نرسیم، انجام نمی‌دهم و نه قادر به تصمیم‌گیری هستم و نه شرعاً آن را مجاز می‌دانم.

رئیس جمهور ادامه داد: آنکه پیغمر و رحمت خداوند بود و به تعبیری عقل کل و اشرف مخلوفات بود، اهل مشورت بود؛ خداوند یاد داده است که هیچ کاری را بدون مشورت و کارشناسی اتخاذ نشود.

وی در خصوص اختصاص درصدی از درآمدهای نفتی به استان خوزستان گفت: اینکه مردم منطقه در همه صنعت‌ها اگر با افراد دیگری که می‌خواهیم استخدام کنیم در شرایط مساوی بودند، حق با نیروهای بومی است و از آنها بیشتر باید استفاده کنیم.

روحانی با بیان اینکه در رابطه با اینکه درصدی را به مردم خوزستان اختصاص دهیم، گفت: در دولت بحث و بررسی می‌کنیم و اگر مورد قبول دولت قرار گرفت، آن را در لایحه‌ای تقدیم مجلس می‌کنیم. امیدواریم به آنچه خیر و صلاح مردم است، برسیم. مردم خوزستان حق بزرگی بر همه ما دارند، کار بزرگی در دفاع مقدس انجام دادند و هر چه به آنها خدمات کنیم، کم است. امیدوارم شما کارکنان نفت ایران بتوانید قدم‌های بلندتری را برای کشور و سرزمینتان بردارید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روحانی در سخنان ابتداییش با اشاره به مسئله نفت در ایران و سراسر نفت گفت‌: از دهه‌ها پیش نقش نفت از نقش اقتصادی به مراتب فراتر بوده است و نفت نقشه استراتژیک و تاثیرگذار در روابط منطقه‌ای و جهان بوده و است.

وی افزود: اگر گفته می‌شود که جنگ‌های خلیج فارس برای نفت بوده، خیلی از واقعیت دور نبوده است البته این معنایش این نیست که نفت چیز بدی است بلکه نفت سرمایه ارزشمند و تاثیرگذاری است.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر بخواهیم بررسی کنیم، می‌فهمیم که بزرگترین حرکت ایران در برابر استثمار، از صنعت نفت شروع شد و نهضت ملی صنعت نفت اولین حرکت علیه استثمار خارجی بود که در ایران آغاز شد. حتی اگر تعبیر کنیم که پیروزی انقلاب اسلامی ضربه آخر به رژیم شاه را کارکنان صنعت نفت زدند، دور از واقعیت نیست.

روحانی با بیان اینکه منابع انرژی و نفت و گاز از پایگاه‌های اصلی قدرت اقتصاد هستند، بر لزوم افزایش تولید نفت تاکید کرد و گفت: اینکه نفت را چقدر تولید می‌کنیم و آن را افزایش دهیم، مرتبط با قدرت ملی کشور است و اینکه ما بتوانیم به میزان قابل توجهی نفت را استخراج و از تولیدمان صیانت کنیم قدرت ملی و فناوری و مدیریت کشور را افزایش داده‌ایم.

---

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید