» آیت الله العظمی سیستانی: حاکمان مسلمان وظایفی را که امام علی (ع) تشریح کرده اند اجرا کنند

مهرگان
 
 
 

آیت الله العظمی سیستانی: حاکمان مسلمان وظایفی را که امام علی (ع) تشریح کرده اند اجرا کنند

27 بهمن 1392

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران - تهران
آیت الله العظمی سیستانی: حاکمان مسلمان وظایفی را که امام علی (ع) تشریح کرده اند اجرا کنند


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جماران به نقل از شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – حضرت آیت الله العظمی سیستانی در پاسخی مهم به پرسشی درباره کتاب شریف نهج البلاغه یادآور شدند: شایسته است حاکمان مسلمان وظایفی را که آن حضرت برای امثال آنان تشریح کرده اند اجرا کنند و از دستورات ایشان پیروی کرده وکوشش کنند در رفتار و اعمالشان پای در جای پای ایشان بگذارند. حاکمان مسلمان باید خود را به مثابه ی فرمانداران و کارفرمایان آن حضرت قرار دهند تا میزان پایبندی و تأسّی آنان به امام (ع) نمایان شود.


متن این پرسش مومنان و پاسخ ایشان که برای نخستین بار از عربی به فارسی ترجمه شده و از سوی شفقنا منتشر می شود ، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سیستانی دام ظله العالی
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
استدعا دارم لطف فرموده و چند جمله ای پیرامون کتاب شریف «نهج البلاغه» جهت رهنمود ایراد فرمایید.
پیوسته برای اسلام و مسلمین محفوظ باشید.

بسم الله الرحمن الرحیم
أنچه دراین کتاب از سخنان مولا امیرالمومنین(ع) به ثبت رسیده بی شک - پس از کلام خداوند متعال و پیامبر برگزیده وی(ص)- در اوج و قله ی کلام قرار دارد. چرا که در آن روش فطری تفکر و تامل در جهان هستی و واقعیت های آن بیان گردیده است و همچنین اصول دین اسلام و معارف آن و حکمت های زندگی و سنت هایی که برپایه های آن زندگانی بشر بنا شده است تبیین گشته است و نیز راه های تزکیه ی نفس و پرورش آن واهداف شریعت و احکامی که برپایه آنها بنیان گذاشته شده توضیح داده شده است، و همچنین آداب حکومتداری و شرایط و شایستگی های مربوط به آن و آموزش روش حمد و ثنای خداوند و دعا و راز و نیاز در برابر وی و معارف بسیار دیگری بیان گردیده است.
این کتاب ارزشمند از سویی دیگر، آیینه ی راستین تاریخ اسلام و رخدادهای پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) به ویژه دوران خلافت امام علی(ع) می باشد و بخش مهمی از سیره، اخلاق، ویژگی های رفتاری، علم و فقه ایشان را در بر می گیرد.
شایسته است عموم مسلمانان از این کتاب در امور دینی خود برای آموزش و تزکیه ی نفس استفاده کنند. و به همگان-به ویژه جوانان- توصیه می کنم که اهتمام خاصی به مطالعه و تدبر در آن داشته باشند و قسمتی از آن را حفظ نموده و به خاطر بسپارند. و همچنین کسانی که ادعای محبت به امام را دارند و آرزو می کنند که ای کاش در روزگار وی می زیستند تا پندهای ایشان را می شنیدند و از هدایتش بهره مند می شدند و در مسیر وی حرکت می کردند، شایسته است با استفاده از آنچه در این کتاب آمده آرزوی خود را برآورده سازند.
مولا علی (ع) در جنگ جمل فرمودند: کسانی در این جنگ مرا همراهی می کنند که هنوز در صلب پدران و رحم مادرانشان هستند. و مقصود ایشان کسانی هستند که خداوند از راستین بودن نیت آنان مبنی بر آرزوی حضور در زمان امام(ع) و اقتدا به دستورات ایشان آگاه است. اینان کسانی هستند که- در روز قیامت وقتی هر قومی با پیشوای خود(چه خیر و چه شر) محشور می شوند- با اولیاء خداوند برانگیخته خواهند شد. این بدان خاطر است که آنان به آموزه های بر حق مولا(ع)- بدون آنکه شبهه ای وارد کنند و بهانه ای بیاورند و دلبستگی خود به ایشان را تنها با آروزهایشان بیان کنند- عمل کرده اند.
و شایسته است حاکمان مسلمان وظایفی را که آن حضرت برای امثال آنان تشریح کرده اند اجرا کنند و از دستورات ایشان پیروی کرده وکوشش کنند در رفتار و اعمالشان پای در جای پای ایشان بگذارند. حاکمان مسلمان باید خود را به مثابه ی فرمانداران و کارفرمایان آن حضرت قرار دهند تا میزان پایبندی و تأسّی آنان به امام (ع) نمایان شود.
از خداوند متعال مسئلت داریم تا دست همه ی ما را بگیرد و به مسیر هدایت رهنمون گرداند و از هواهای نفس دور دارد، چرا که موفقیت و پیروزی تنها به دستان پروردگار می باشد.
علی الحسینی السیستانی
26/رجب/1433 هـ

---

<
9 اسفند 1392 14:45

مواظب باش

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
akhe martike u khodaram malum ni ghabul dashte bashi hala ba esme eslam o sistani o sanei miai jolo ? khodai kari nakon ip banet konam adamesham daram ip ro az ru update sitet gir biaran ! kam cherto pert balghoor kon

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید