» افشاگري مشاور روحاني عليه ضرغامي

مهرگان
 
 
 

افشاگري مشاور روحاني عليه ضرغامي

7 اسفند 1392

حسام الدين آشنا: ضرغامي درخواست بودجه‌يي از روحاني كرده كه برابر با بودجه سازمان صدا و سيماست


انتقادها به عملكرد صدا و سيما تمامي ندارد و نه عزت‌الله ضرغامي عقب مي‌نشيند نه نماينده دولت در شوراي نظارت بر اين سازمان از حقوق دولت و مردم كوتاه مي‌آيد. اين بار حسام‌الدين آشنا در كنار محمد هاشمي، رييس سابق صدا و سيما در رونمايي از كتابي درباره ضرورت وجود تلويزيون‌هاي خصوصي شانه به شانه هم بر نقاط ضعف و كاستي‌هاي مديريتي رسانه ملي خرده گرفتند.

آشنا گفت رسانه ملي مردم را مي‌پيچاند و ضرغامي توجهي به قانون و وظايفش در برابر مردم ندارد. او در ريشه‌يابي مخالفت رياست سازمان صدا و سيما با انتشار درست اخبار دولت گفت كه ضرغامي درخواست بودجه‌يي از روحاني كرده است كه برابر با بودجه سازمان صدا و سيماست، محمد هاشمي هم گفت كه اين صدا و سيماي مد نظر امام نيست. پس از تاخير 90 دقيقه در پخش گفت‌وگوي تلويزيوني رييس‌جمهوري با مردم به خاطر اصرار عزت‌الله ضرغامي بر انتخاب مجريان برنامه توسط صدا و سيما و بي‌توجهي حسن روحاني به اين امر روزبه‌روز شيب انتقادات نماينده دولت در هيات نظارت بر اين سازمان تند‌تر مي‌شود. انگار كه دولت ديگر قصد كوتاه آمدن براي رسيدن به تعامل با صدا و سيما را ندارد و مي‌خواهد بي‌توجهي‌هاي ضرغامي به حقوق قانوني قوه مجريه را بي‌پاسخ نگذارد، شايد دليل اين امر پايان عمر رياست يك دهه‌يي ضرغامي بر صداو سيما باشد و شايد مقاومت ضرغامي براي اجراي تمام و كامل حقوق دولت در رسانه ملي. ماجرا هرچه هست فعلا دو طرف قصد كوتاه آمدن ندارند. به همين دليل هم مراسم رونمايي از كتاب «پايان تك‌صدايي» با سخنان داغ و انتقاداتي به صدا و سيما همراه شد. در اين مراسم كه يكشنبه‌شب گذشته در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد. محمد هاشمي‌رفسنجاني، رييس سابق سازمان صدا وسيما و حسام‌الدين آشنا، نماينده دولت در هيات نظارت بر صداو سيما سخنراني كردند.وي با اشاره به پژوهش انجام شده در اين كتاب گفت:

تعدادي از استادان، پژوهشگران و فعالان عرصه ارتباطات و رسانه متوجه مشكل جدي در رسانه ملي و برنامه‌سازي در سطح كشور شده بودند و حتي بخشي از اين مشكلات براي بنده هم محرز بود؛ اما زماني اين مشكل را تا مغز استخوان دريافتم كه از طرف رييس‌جمهور به عنوان عضو ناظر در شوراي نظارت انتخاب شدم. مشكل بسيار ساده بود، جاده پيچيده بود اما ما نمي‌خواستيم بپيچيم، نمي‌خواستيم پيچ را ببينيم، و نمي‌خواستيم ديگران پيچيدن جاده و نپيچيدن مارا ببينند، در نتيجه همه‌چيز را پيچانديم، و موضوع پيچاندن مردم يك مساله اساسي در رسانه ملي ما شد. وي افزود: پس از سفر موفقيت‌آميز رييس‌جمهور به اجلاس داووس كه منجر به گشايش در فضاي اقتصادي كشور شد، يك جريان خاص تصميم به حاشيه‌سازي و تخريب اين سفر گرفت و سايتي مامور و معذور در اين راستا مطلبي منتشر كرد كه در آن پيرامون پوشش يكي از اساتيد برجسته دانشگاه در حوزه روابط بين‌الملل كه در اين اجلاس شركت كرده بود، جنجال ايجاد كرد.

درخواست بودجه كلان ضرغامي از روحاني
مشاور رييس‌جمهوري با اشاره به گزارش اخير صدا و سيما عليه محمود سريع‌القلم افزود: اين مطلب سايت مامور و معذور، به عنوان يك مطلب توليدي از صداسيما پخش شد و وقتي در پاسخ آن به صورت يك نامه رسمي بيان شد كه مطابق پروتكل رسمي، دادن عناوين به منصوبان رييس‌جمهور، تنها از طريق سايت رسمي رييس‌جمهور مجاز است، صدا و سيما پس از يك هفته با تكرار برنامه قبل خود، بازهم روايت سايت مامور و معذور را به عنوان پاسخ دولت پخش كرد.

مسائل صدا و سيما با دولت چيست؟
نماينده رييس‌جمهور در شوراي نظارت بر صدا و سيما تصريح كرد: تاكنون تنها دو مورد از سوي رييس سازمان صدا و سيما به شوراي نظارت ارجاع شده است. مورد اول درخواست مبلغ سنگيني از سوي رييس سازمان صدا و سيما از رييس‌جمهور علاوه بر بودجه رسمي اين سازمان بوده كه با توجه به آنكه مبلغ مذكور معادل بودجه يك سال صدا و سيما و علاوه بر آن بوده و براي تامين آن فرصتي دوماهه به دولت داده شده است، رييس‌جمهور اين درخواست را براي بررسي به معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي و شوراي نظارت بر صدا و سيما ارجاع داده است.

وي مورد دوم را مساله ايجاد وقفه 90 دقيقه‌يي در مصاحبه زنده رييس‌جمهور دانست و توضيح داد: اين اقدام توسط شخص رييس سازمان صدا و سيما و با مديريت مستقيم وي انجام شده است كه شبانه موضوع را به شوراي نظارت بر اين سازمان ارجاع داده تا از ايشان دفاع شود. از نگاه رييس سازمان صدا و سيما شوراي نظارت براين سازمان جلسه‌يي تشريفاتي است كه هر دو هفته يك‌بار براي گپ زدن و گعده كردن تشكيل مي‌شود. انگار اين شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيما نيست، شوراي نظارت صدا و سيما بر رييس‌جمهور است. آشنا تاكيد كرد كه سازمان صدا و سيما هم بايد به يك سازمان رگولاتوري بسيار كوچك و تخصصي و حرفه‌يي تبديل شود و بر عملكرد اين افراد نظارت كند.

تمسخر دولت در برنامه درگوشي
نماينده قوه مجريه در شوراي نظارت بر صداوسيما با اشاره به نامه خود به صداوسيما به دليل اشاعه اكاذيب در اين سازمان گفت: جوابيه صدا و سيما در برنامه درگوشي جمعه گذشته، چيزي جز تمسخر مجدد دولت نبود. «حسام الدين آشنا» در گفت‌وگو با ايرنا در پاسخ به اين سوال كه آيا صداوسيما پاسخ نامه‌يي را كه براي اين سازمان فرستاده‌ايد، داده يا خير، گفت: صداوسيما روز جمعه گذشته در برنامه درگوشي به نامه من پاسخ گفت. وي ادامه داد: جواب صدا وسيما چيزي جز تمسخر مجدد نبود.

محمد هاشمي: اين صدا و سيماي مدنظر آيت الله خميني نيست
در ادامه مراسم محمد هاشمي، رييس اسبق صدا و سيما ضمن بيان خاطراتي از دوران رياست بر اين سازمان تاكيد كرد: صدا و سيما اكنون از مسيري كه امام خميني براي آن ترسيم كرد، فاصله گرفته است. هاشمي با اشاره به لزوم مردمي بودن صدا و سيما گفت: امام معتقد بود صدا و سيما و تلويزيون متعلق به مردم است و شركت سهامي نيست كه چند درصد از سهمش براي دولت يا مجلس باشد بلكه صدا و سيما تنها براي مردم است و بايد صداي اسلام باشد. وي ادامه داد: آيت الله خميني به ما مي‌گفتند كه بايد صدا و سيما از نظر پوشش منطقه‌يي و همچنين برنامه‌هاي جذاب كاري كند كه مردم در جلوي تلويزيون بنشينند و حتي زندگي خود را در تلويزيون ببينند و تاكيد شديد داشتند كه تلويزيون هرگز داوري نكند يا در اختيار جناح‌ها نباشد. رييس اسبق سازمان صدا و سيما افزود: در شرايط فعلي صدا و سيما از چارچوب‌هاي محوري كه امام تعريف كردند در بخشي از برنامه‌ها خارج شده است. وي ادامه داد: در صدا و سيما زحمت‌هاي زيادي كشيده مي‌شود اما در كنار آن گاهي كارهايي مي‌شود و اشتباهاتي صورت مي‌گيرد كه كل زحمات را زير سوال مي‌برد.

با توجه به نقدهاي تند و تيز آشنا از ضرغامي و چاشني شدن بايد‌ها و نبايد‌هاي رسانه ملي از ديدگاه امام توسط محمد هاشمي بعيد به نظر مي‌رسد كه ضرغامي در مقابل اين انتقادات سكوت كند و همين روزهاست كه با گزارش‌هايي غيررسمي در بخش خبرهاي ويژه‌اش كه به حاشيه امور قوا مي‌پردازد گزارشي عليه دولت روحاني منتشر نكند.

ارسال به بالاترین | | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول
Copyright: gooya.com 2013

---

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید