» ۳۷۰۰ مورد بورسیه‌ غیرقانونی در دولت احمدی‌نژاد

مهرگان
 
 
 

۳۷۰۰ مورد بورسیه‌ غیرقانونی در دولت احمدی‌نژاد

7 مرداد 1393

رییس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی، حکم بورسیه سه هزار و ۷۰۰ نفر در دولت سابق را باطل و غیرقانونی و عضویت این افراد در هیات علمی دانشگاه‌ها را برای کشور خطرآفرین خواند.
آمار این نماینده مجلس در حالی است که پیش‌تر رسانه‌ها از صدور سه هزار حکم بورسیه غیرقانونی در دولت محمود احمدی‌نژاد خبر داده بودند.
جواد هروی روز دوشنبه، ششم مرداد به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «از نظر بنده و بر اساس بررسی‌هایی که طی هفته‌های اخیر صورت گرفته است حکم بورسیه ۳۷۰۰ نفر چه بورس داخل و خارج باطل و غیرقانونی است».
به گفته آقای هروی، «براساس مستندات مشخص شده است که این افراد از هیچ مجرای علمی و قانونی عبور نکرده‌اند و مصاحبه‌ای نداشته‌اند».
موضوع «بورسیه‌های غیرقانونی» در دولت محموداحمدی‌نژاد در ماه‌های گذشته بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشته است.

مجتبی صدیقی، رییس سازمان امور دانشجویان ایران، دی ماه پارسال گفته بود که از سال ۱۳۸۹ تا ۹۲ ۱۳ حدود سه هزار تن بدون آزمون به دانشگاه‌ها معرفی شدند و برخی از آنان حتی کف معدلی آیین‌نامه‌ها را نیز نداشتند.

برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها خبر داده‌اند که نام تعدادی از نمایندگان مجلس و فرزندان آنان از جمله نام فرزند و مسئول دفتر محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد و رییس کمیسیون آموزش مجلس نهم نیز در لیست «بورسیه‌های غیرقانونی» به چشم می‌خورد.

جواد هروی نیز ۲۹ تیر ماه خبر داده بود که ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس نهم و ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس هشتم از این «بورسیه‌های غیرقانونی» استفاده کرده‌اند.

آقای هروی گفته بود که در برخی موارد نمایندگان مجلس به همراه ۷ یا ۸ نفر از خانواده و بستگان خود توانسته‌اند از این دست بورسیه‌ها دریافت کنند.

حامد قادرمرزی، نایب‌رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس، نیز ۲۵ تیر ماه خبر گفته بود که نام ۱۰ نماینده مجلس در میان فهرست سه‌هزار «بورسیه‌های غیرقانونی» است.

غلامعلی حداد عادل، نماینده تهران، در‌‌ همان تاریخ ادعای حضور نمایندگان در این لیست را شایعه و فضاسازی دانسته و گفته بود: «فرض کنید فرزند نماینده مجلس در لیست دانشجویان بورسیه آن هم به صورت قانونی باشد اینکه اشکالی ندارد».

رییس کمیته آموزش عالی مجلس عضویت بورسیه‌های غیر قانونی در هیات‌های علمی را یک فاجعه خوانده است.

همزمان با طرح مباحث مربوط به «بورسیه‌های غیرقانونی» موضوع استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر علوم، در مجلس ایران در جریان است و کمیته منتخب استیضاح کنندگان روز دوشنبه جلسه‌ای را با وزیر علوم برگزار کرده‌اند.

روزنامه ایران ۱۱ تیر ماه با انتشار گزارشی، استیضاح وزیر علوم را تاوان افشای «بورسیه‌های غیرقانونی» خوانده بود.

به گزارش این روزنامه، روح الله حسینیان از چهره‌های شاخص جبهه پایداری و امضا کنندگان استیضاح فرجی دانا، «برخی انتصابات و همچنین بحث لغو بورسیه‌هایی در دولت گذشته که او قانونی می‌خواند» را از مهم‌ترین محورهای این استیضاح دانسته بود.

کامران دانشجو، وزیر علوم دولت دهم، ۱۹ خرداد ماه ادعای بورسیه سه هزار نفر به صورت غیرقانونی در دولت گذشته را یک فضاسازی برای درگیر کردن اذهان مردم خوانده بود.

سارا دانشجو، دختر کامران دانشجو، در روزهای پایانی وزارت آقای دانشجو از دانشگاه تربیت مدرس بورسیه دکترا دریافت کرد.

سایت فرارو ۲۶ شهریور پارسال متن نامه‌ای را منتشر کرد که براساس آن محمود ملاباشی، معاون آموزشی وزیر علوم، بیستم مرداد همان سال و طی شش روز با درخواست بورسیه شدن سارا دانشجو موافقت کرده بود.

---

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید