» سیف: مردان 50 میلیارد دلاری ناگهان ناپدید می‌شوند

مهرگان
 
 
 

سیف: مردان 50 میلیارد دلاری ناگهان ناپدید می‌شوند

3 شهریور 1393

سیف: مردان 50 میلیارد دلاری ناگهان ناپدید می‌شوند / بابک زنجانی به تنهایی نمی توانسته تا این حد پیچیده عمل کند

فرارو : رئیس کل بانک مرکزی، اقدام این بانک در دولت گذشته در برداشت شبانه از حساب بانک‌ها بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی را "عجیب" توصیف کرد و گفت: در بسته سیاست‌های بانک مرکزی این کار بانک مرکزی در قبال بانک‌ها را جبران می‌کنیم.

ولی الله سیف دیشب در برنامه زنده پایش از شبکه یک سیما حضور یافت و به بیان عملکرد یکساله بانک مرکزی پرداخت.


گزیده سخنان سیف را در ادامه می خوانید:

این اقدام از کارهای عجیب بانک مرکزی در دولت گذشته بود که این بانک تصمیم گرفت به صورت شبانه و در آخرین روز سال دست در جیب بانکها کند. اکنون مانده‌ایم که با این اقدام چه کنیم؟ یا آن را جزء بدهکاری دولت قرار دهیم که تبعات خود را دارد.

یکی ار راه‌ها این است که برای برگرداندن این پول باید این بدهی را به حساب دولت بگذاریم و به هر حال در بسته سیاست‌های بانک مرکزی این برداشت شبانه جبران خواهد شد اما این به معنای آن نیست که بانک‌ها خلافی در این ارتباط با مابه التفاوت ارزی انجام نداده اند.

حجم نقدینگی؛ 615 هزار میلیارد تومان

حجم نقدینگی کشور 615 هزار میلیارد تومان و مانده تسهیلات نظام بانکی 485 هزار میلیارد است.

در حال حاضر همکاری خوبی در تیم دولت وجود دارد و انضباط در فعالیت‌های پولی و مالی تنها توسط بانک مرکزی حاصل نمی‌شود.

در بسته سیاستی پیش بینی شده که بانک‌هایی که خارج از نُرم هستند، لازم است که سهام خود را واگذار کنند که اصطلاحاً به آن «برون رفت از بنگاه داری بانکها» گفته می‌شود که بانک مرکزی سه سال زمان برای آن در نظر گرفته است که بانک‌ها هر سال بتوانند یک سوم مازاد سهام و شرایط بنگاه داری خود را عرضه کنند.

هیچ سهامدار و سرمایه گذاری نمی‌تواند به دلیل نیاز خود بانک تاسیس کند، زیرا سپرده گذاران باید مطمئن باشند که مدیریت بانک براساس اصول و قواعد عمل می‌کند. یکی از مباحث مهم بانک مرکزی دقت در آمارها و تحلیل‌ها است؛ بدین ترتیب که بانک مرکزی از حسابرسان مستقل می‌خواهد تسهیلات بانکها به شرکت‌های تابعه را به درستی ثبت کنند و گزارش حسابرسان مستقل مبنا قرار می گیرد. به زودی شرایط را به نحوی تغییر خواهیم داد که عدول از ضوابط و پوشاندن خلاف بانکها در این ارتباط امان پذیر نباشد.

مردان 50 میلیارد دلاری ناگهان ناپدید می‌شوند

از مردم می خواهم با همت جمعی از فساد رشوه جلوگیری کنند. سایت بانک مرکزی و بخش نظارت بانک مرکزی با جدیت این موضوع را دنبال می کند و اطمینان می‌دهیم که در صورت گزارش مورد توسط مردم، مشکلی برای گزارش دهنده پیش نخواهد آمد. بارها افرادی به من مراجعه می‌کنند و می‌گویند مبالغی بالایی مانند 50 میلیارد دلار دارند که می‌خواهند وارد کشور کنند و وقتی می‌گویم حواله کنید، ناپدید می‌شوند. این موضوعات و پیشنهادهای وامی، دام هایی است که برای افزار ساده لوح پهن می شود.

یکی از دلایل ایجاد مطالبات معوق برای بانک پارسیان این بود که در اوایل تاسیس و ایجاد این بانک پرداخت وام به برخی پرونده ها به صورت تکلیفی صورت گرفت به طوری که لیست اسامی برخی از افراد مشکوک الوصول دارای مطالبات معوق در این بانک جزو 575 پرونده بانک پارسیان که بانک مرکزی به قوه قضائیه ارایه کرده است می باشد و همچنین می توان گفت که سوء جریان هایی در برخی پروند ها وجود دارد. این دیدگاه که هر پرونده ای که دچار مطالبات معوق شده فسادی در پشت آن وجود دارد باید اصلح شود.

حسابرسان مستقل باید مانع بزک کردن صورت‌های مالی بانکها شوند،اگر بانکی صورت سازی کند، جریمه خواهد شد.

بانک‌های دولتی که زیان ده هستند

بانک ملی از بانک هایی است که تحت فشار است و تسهیلات تکلیفی سنگین و مطالبات لاوصول بسیاری دارد. بر این اساس با طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی برای احیای جدی چند بانک به ویژه در صورت های مالی آنها و ساماندهی این بانک های دولتی صحبت کرده ام. در حال حاضر 4 بانک ملی، صنعت و معدن، کشاورزی و سپه زیان‌ده هستند.

بانک‌ها در بازار ارز آزاد فعال نیستند

بانکها در بازار ارز آزاد فعال نیستند. اخیراً نیز در مورد سرمایه صرافی ها تجدیدنظر صورت گرفته است به طوری که در شهرهای کوچک 5 میلیارد تومان و در شهرهای بزرگ 20 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

بازار ارز در حال حاضر در ثبات به سر می برد اما یکی از پیش نیازهای اجرایی ارز تک نرخی اطمینان از ارتباطات بین المللی به دلیل محدودیت بانکی و کارگزاری ها است، بنابراین این موضوع مانعی می‌شود برای این که به سمت ارز تک نرخی برویم اما در صورتی که این موضع حل شود می توانیم در فاصله 5 الی 6 ماه ارز تک نرخی را اجرایی کنیم. مهم این است که در شرایط با ثبات اقتصادی بتوان به آن عمل کرد. عرضه و تقاضا قیمت ارز را در بازار تعیین می‌کند و قیمت در بازار قابل پیش بینی نیست اما به هر حال تعادل و ثبات برای بانک مرکزی مهم است.

بدترین روش های تامین مالی مربوط به مسکن مهر است. پول پرقدرت که منجر به افزایش پایه پولی می‌شود، در مسکن مهر به شدت ایجاد شد به طوری که تورم 40 درصدی نقطه به نقطه تیرماه پارسال مربوط به مسکن مهر بود. بر این اساس با وزیر راه و شهرسازی تصمیم گرفتیم که با بهترین روش مسکن مهر را تامین مالی کنیم تا آثار زیان‌بار آن از بین برود و قرار شد که از درون خود آن تامین مالی صورت گیرد.

در حال حاضر بخش مسکن در کشور راکد است و تولیدی در آن انجام نمی‌شود، نیاز داریم که طبقه متوسط بتواند برنامه ریزی برای تامین مسکن خود انجام دهد؛ بنابراین ایجاد صندوق پس انداز مسکن تشویقی برای این گونه افراد است. بدین ترتیب باید یک تحرک اساسی در بخش مسکن کشور انجام شود.

گفته می‌شود 25 درصد از حجم فعالیت های پولی در کشور در این بازار انجام می‌شود که البته بانک مرکزی بخشی از این فعالیت ها و بازار را ساماندهی کرد به طوری که بر اساس بررسی ها حدود 3.2 درصد از رشد نقدینگی 29.1 درصدی سال 92 مربوط به موسسات مالی که در این بازار فعالیت می‌کنند که البته به لیست موسسات تحت نظارت بانک مرکزی اضافه شده است.

بابک زنجانی به تنهایی نمی توانسته تا این حد پیچیده عمل کند

از هموطنان استدعا دارم که با فساد به صورت جمعی مبارزه کنند، این موضوع مخرب است و اقتصاد را موریانه وار می‌خورد. البته بخش نظارتی بانک مرکزی این گونه قضایا را به صورت جدی پیگیری می‌کند. بنابراین از مردم درخواست می کنم که این گونه موارد را به بانک مرکزی اطلاع رسانی کنند و این اخبار برای ما مفید خواهد بود و مطمئن باشند که شیوه اقدام ما، مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد کرد.

معتقدم که بابک زنجانی به تنهایی نمی توانسته تا این حد پیچیده عمل کند تا جایی که به اندازه 2 میلیارد و 600 میلیون دلار به این فرد اعتماد شود. وی اکنون چنین پولی را برای بازگرداندن ندارد. شنیده هایی نیز مطرح شده که راننده آقای نوربخش بوده که هیچ یک از مدارک از جمله سوابق کارگزینی این حرف ها را تایید نمی کند و نمی دانم با چه هدفی این حرف ها را اعلام کرده است.

محمود رضا خاوری همکار سابق من در مسیر غلطی گام برداشت و بدتر اینکه رفت. اما فکر می کنم حتما زمانی باید در محاکم قضایی ایران پاسخگو باشد.

---

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید