» سندرم نفروتیك

مهرگان
 
 
 

سندرم نفروتیك

30 آبان 1393

پرسش
پسرم 10 سن دارد سال87 دفع پروتئین پیدا كرد بعد از استفاده از دارو ودستور پزشك رفع شد و تا خرداد 92 مشكلی نداشت اما از ان به بعد شروع شد و با توجه به اینكه تا تابستان 93 5 بار عود كرد دكتر دستور نمونه گیری از كلیه داد البته طبق نمونه گیری مشكلی كلیه نداشت اما دوباره در ابان دفع شروع شد كه ضمن تجویز دارو پردنیزولون قرار شده كپسول ساندیمن مصرف كند یك روز درمیان ا- خواهشمند است در این خصوص اینجانب راهنمایی كنید.2-تا چه مدت درمان این بیماری طول می كشد 3-اما داروی تجویزی برای بیمار دفع پروتئینی دراز مدت مشكلی ندارد ایا با تغذیه مناسب عوارض دارو ازبین میرود .4- ایا خود بیماری كه با دارو كنترول میشود مشكلی برای كلیه ایجاد نمی كندبا تشكر
پاسخ
سلام علیکم
در سندرم نفروتیك ابتدا خوراكی در دو نوبت مصرف می شود. در صورت عدم پاسخ كافی بعد از 3 ماه، درمان باید قطع شود. مقدار نگهدارنده باید بر اساس تأثیر(با اندازه گیری دفع پروتئین در ادرار) و عوارض جانبی تعدیل می شود، ولی نباید از mg/kg/day5 تجاوز كند.البته لازم به ذکر است مدت درمان طبق تشخیص پزشک معالج تعیین می شود.
این دارو از آنجا که جز داروهای سرکوب ایمنی محسوب می شود به نسبت عوارض زیادی دارد و توجهات خاصی در طی درمان نیاز دارد.
ازآنجا که این دارو پتاسیم را نگه می دارد باید از موادی که پتاسیم زیاد دارند کمتر مصرف شود. مایعات فراوان مصرف شود. زیاد در معرض نور آفتاب نباشد. و از ضد آفتاب استفاده شود.
توصیه می شود کودک حتما زیر نظر متخصص اطفال نفرولوژیست(فوق تخصص کلیه) باشد.

---

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید