» بیت کوین کلاهبرداری بزرگ قرن

مهرگان
 
 
 

بیت کوین کلاهبرداری بزرگ قرن

3 بهمن 1396

محمود جاپلقی
در ماههای اخیر بحث ارزهای دیجیتال و معاملات آن رونق سرسام آوری پیدا نموده و بسیاری برای ورود به آن تعجیل مینمایند. از طرفی تبلیغات کاذبی که توسط دلالان و سودجویان صورت می گیرد جمع قابل توجهی از مردم مشتاق سرمایه گذاری در این بازار مجازی و کاذب شده اند .
با عنایت به رشد حبابی قیمت بیت کوین که مشهورترین آنهاست طی سال گذشته میلادی که تا بیست هزار دلار هم رسید باعث شد افراد زیادی سرمایه ها و وجوه نقدی خود را به بیت کوین تبدیل نموده و در انتظار بدست آوردن سودهای کلان با خوشبینی به تبلیغ آن بپردازند از چهتی که این موضوع همانند سیستم شرکتهای هرمی عمل میکند لذا هرچه مشتریان این فضا بیشتر شوند قیمت آن رشد و دارندگان این پولها به سود بیشتر خواهند رسید و هرگاه به هر علتی مشتری جذب نشود و رشد نکند عموماً فروشنده خواهند شد و آنموقع زمان سقوط قیمتها و نابودی سرمایه های دارندگان خواهد رسید .

با توجه به اینکه در بسیاری از کشورها از قبیل چین و روسیه و موسسات بزرگ پولی غربی خرید و فروش پولهای مجازی خصوصاٌ بیت کوین ممنوع بوده و به مردم هشدارهای لازم داده شده متاسفانه مقامات دولتی ایران واکنش مناسبی نشان نداده و حتی بعضاً با مصاحبه های چند پهلو سبب سردرگمی مردم را فراهم نموده اند تا آنجاییکه حتی در 30 دیماه خبری توسط ایرنا مخابره شد مبنی بر اینکه دولت ایران در حال آماده سازی زیرساختهای لازم برای تجارت و معاملات بیت کوین میباشد و همین مصاحبه سبب افزایش قیمت بیت کوین گردید .
بطور خلاصه موضوعات مهم و قابل توجه در خصوص پولهای دیجیتالی و بیت کوین در ادامه تقدیم و مشروح و مستندات به پیوست به استحضار میرسد .
قطعاً هرچه دیرتر به این موضوع توجه شود سبب میگردد عده بیشتری به دام کلاهبرداران افتاده و سرمایه های خود را در این شبه قمار ببازند .
موضوعات مهم و قابل توجه بشرح ذیل ایفاد میگردد.
1- پدید آورنده بیت کوین نامشخص بوده و هیچگونه پشتوانه و ضمانتی نداشته و نخواهد داشت .
2- هیچ دولتی در جهان، آن را تایید نکرده و بعضَا بطور رسمی ممنوع نموده اند.
3- بیت کوین بعنوان یک پول مجازی بدون پشتوانه و بدون تضمین بوده و در صورتی که رایانه شخص دارنده این پولها مفقود شود یا مالک ، رمز و پسورد خود را گم کرده یا فراموش کند کل مایملک خود را از دست داده و قابل پیگیری و عودت نخواهد بود .
4- با توجه به عدم وجود قوانین بانکی و قضایی در این زمینه ، و در صورت وقوع جرم از قبیل هک و سرقت و کلاهبرداری و هرگونه اختلاف فیمابین معامله گران، رسیدگی قضایی بسیار سخت و شاید بتوان گفت امکان پذیر نخواهد بود .
5- بیت کوین یک نوع کلاهبرداری هرمی است یعنی تا مادامیکه خریدار و متقاضی جذب شود ، قیمت آن افزایش پیدا نموده و هرگاه افراد جذب نشوند سیر نزولی و حتی سقوط خواهد کرد .
6- آنچه به اين شک و ترديدها دامن مي زند اين است که بيت کوين زمينه بسيار مساعدي براي فرار مالياتي، پولشويي و تامين مالي تروريسم فراهم مياورد، ماليات بر آن تعلق نمي گيرد و به واسطه آن که قابل کنترل نيست و پرداخت کننده و دريافت کننده آن مشخص نيست، مورد استفاده خلافکاران در عمليات تبهکارانه و تروريستي، پولشويي و هر گونه اقدام مخفيانه بدون اطلاع دولتها قرار ميگيرد.
7- نگهداری این پولها صرفاً در شبکه های مجازی است بنابر این هکرهای بین المللی قادر خواهند بود براحتی با هک کیف پول افراد تمام سرمایه و اندوخته دارنده را به یغما ببرند.
8- با عنایت به شایعات مطروحه در بین جامعه هدف مبنی بر اینکه قرار است از این روش برای دور زدن تحرمها استفاده شود قطعاً در صورت صحت با مخالفت و مقابله امریکائیها مواجه خواهد شد .
9- انتقالات بيت کوين بازگشت ناپذير است، هنوز هيچ کشوري قوانين مربوط به بيت کوين را وضع نکرده و اين يعني ابهام در قانوني بودن آن.
10- سایت http://thehill.com/opinion/finance مقاله مفصلی در خصوص بیت کوین منتشر نموده که کاملا خواننده را به زوایای خطرات این موضوع آگاه میکند .
11- سایت https://www.ccn.com/bitcoin-scams مملو مواردی از کلاهبرداریهای انجام شده در کشورهای مختلف است .
12- هم اکنون سایتهای زیادی بزبان فارسی و با شگردههای متفاوت در حال تبلیغ بیت کوین هستند و معاملات آن را دور از چشم مقامات مسئول پوشش میدهند.
لذا مجدداً تاکید میشود تاخیر در عدم آگاه سازی کامل مردم و اعلام رسمی ممنوعیت خرید و فروش بیت کوین و ارزهای مشابه و جلوگیری از اعلام نظرهای چند پهلو مقامات دولتی و بانک مرکزی موجب بدام افتادن افراد بیشتری خواهد شد .
*************************************************************
مشروح مطلب :
بیت کوین ارزی دیجیتالی است که بدون دخالت هیچ بانک یا دولتی ساخته و معامله می‌شود. شبکه‌بیت کوین تحت کنترل هیچ‌کس نیست. یک شکل جدید از پول دیجیتال است با یک تفاوت بزرگ با سایر پول‌ها؛ هیچ کس آن را کنترل نمی‌کند.

بیت‌کوین (Bitcoin) یک نوآوری اینترنتی با کارکردهای مشابه «پول بی‌پشتوانه» یا پول حکومتی است. نوآوری بودن بیت کوین به این معناست که خالقان آن توانسته‌اند آنرا در مدت کوتاهی از یک ایده به یک واقعیت اثرگذار بر دنیای اقتصاد و مراکز سیاست پژوهی مبدل کنند. زیرا در چندسال گذشته ارزش بیت کوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار به چندهزار دلار افزایش یافته‌است اما پول بودن یک جایگاه حقوقی است و پول بودن بیت کوین منوط به پذیرش جایگاه حقوقی آن از سوی دولت‌ها است. تا کنون هیچ دولتی بیت کوین را به عنوان پول به رسمیت نشناخته‌است .
شبکه بیت کوین سیستم کنترل کننده متمرکز ندارد و توسط هیچ سازمان، مؤسسه یا نهاد دولتی اداره نمی‌شود.
پدیدآورنده
ساتوشی ناکاموتو؛ این نامی است که به عنوان مخترع بیت کوین در اینترنت منتشر شده‌است اما
هویت واقعی او هنوز مجهول است. بسیاری معتقدند که او یک شخص نیست و بیت کوین محصولی از یک گروه برنامه‌نویسی بزرگ و شاید سرویسهای اطلاعاتی کشورهای سرمایه دار باشد.
مشخصات اولین بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو در یک فهرست ایمیل رمزنگاری شده منتشر شد. ناکاموتو پروژه را به اواخر سال ۲۰۱۰ موکول کرد و در سال ۲۰۱۱ هم ایمیلی از سوی ساتوشی ارسال شد که می‌گفت او دیگر از بیت کوین دست کشیده و به سوی پروژه‌های دیگر متمایل شده‌است.[۳]
تا به حال افراد زیادی به عنوان ناکاموتو مطرح شده‌اند که همگی به‌طور رسمی این امر را انکار کرده‌اند. یکی از معروف‌ترین موارد پیرمرد ۶۴ سالهٔ آمریکایی به نام دوریان بود که از سوی هفته نامه نیوزویک به عنوان ناکاموتوی اصلی معرفی شد؛ دوریان تمام این گزارش‌ها را انکار کرد و گفت هیچ ارتباطی با بیت کوین ندارد. دوریان از نیوزویک به علت زیر و رو شدن زندگیش شکایت کرد.
در دسامبر ۲۰۱۵ در تحقیقات مشترک توسط وایرد و گیزمودو گفته شد که ممکن است کریگ رایت مهندس کامپیوتر و بازرگان استرالیایی، مخترع واقعی بیت‌کوین باشد
در تاریخ ۲ می سال ۲۰۱۶ کریگ رایت ادعا کرد که همان ساتوشی ناکاموتو است BBCطبق مقالات منتشر شده توسط وی توانسته یک پیام را توسط کلید خصوصی مربوط به اولین تراکنش بیت کوین امضا کند برخی از اعضای برجسته انجمن بیت کوین هم ادعای او را تأیید کردند. رایت دلیل افشای هویت واقعی خود را برای حفاظت از حریم شخصی اطرافیانش بیان کرد
سه روز پس از این که کریگ رایت ادعا کرد که همان ساتوشی ناکاموتو است، از انظار عمومی پنهان شد. او در وبلاگش اعلام کرد که مدرک دیگری برای اثبات ادعای خود نخواهد آورد. رایت با بیان این که ادعاهای خارق‌العاده اثبات‌های خارق‌العاده می‌طلبند، وعده داده بود که دلایل محکمی برای اثبات ادعای خود خواهد آورد. اما به جای آن او تمام پست‌های قبلی بلاگش را پاک کرد و مطلبی با عنوان «متاسفم» نوشت. اودر این پست بیان کرد که آن قدر قوی نیست که بتواند ادعای خود را اثبات کند. هم چنین از اعضای برجسته انجمن بیت کوین که از او حمایت کرده بودند عذرخواهی کرد. او نوشت: امیدوارم اعتبارشان با عمل وی خدشه دار نشود. اظهارات عمومی او در نگاه اول ثابت‌کننده به نظر می‌رسیدند؛ اما بررسی دقیق مدارک او نشان داد امضایی که او به عنوان امضای ساتوشی ارائه داده بود از یک صفحهٔ وب کپی شده بود.
رایت هم اکنون ناپدید شده‌است؛ بدون اینکه تلاش ساده‌ای برای اثبات ادعای خود کند. درحالی که اقدامات ساده‌ای وجود داشت که رایت از طریق آن‌ها می‌توانست ثابت کند ناکاموتو است. در این میان، تنها دستاورد رایت این بود که توجه بسیاری را به خود جلب کرد..
هویت ناشناختهٔ ناکاموتو باعث نگرانی‌هایی می‌شود که یکی از دلایل آن به برداشت نادرست از متن بازبودن بیت کوین بر می‌گردد. این که هر توسعه دهنده‌ای می‌تواند کد آن را بازبینی کرده یا تغییراتی در آن ایجاد کرده یا نرم‌افزار بیت کوینی مخصوص خودش را بسازد. امنیت، از ویژگی‌های مهم نرم‌افزار متن باز است. هیچ‌کس مالک شبکه بیت کوین نیست و درست همانند ایمیل، این کاربران بیت کوین هستند که آن را کنترل می‌کنند. بیت کوین کاربردهای جالبی دارد که در هیچ‌کدام از سیستم‌های پرداخت دیگر نمی‌توان یافت.
پول‌های اعتباری ارزش ذاتی نداشته و تنها به اعتبار دولت‌ها انتشار یافته و در گردش قرار می‌گیرند. معمولا بانک‌های مرکزی به نمایندگی از دولت‌ها با قوانین و ضوابط مشخص اقدام به انتشار حوالجاتی می‌نمایند که به پشتوانه‌های قانونی و اعتباری صادرکننده آن مقبولیت یافته و در جامعه گردش می‌یابند. به همین دلیل حجم اسکناس و مسکوک در گردش در ترازنامه بانک مرکزی به عنوان بدهی ثبت می‌شود. این بدان معناست که اگر در جامعه کسی پول رایج را نپذیرد، بانک مرکزی مکلف است آن را پذیرفته و معادل آن دارایی دیگری به دارنده پول منتقل نماید. دلیل مقبولیت این پول نیز همین است. سپرده‌های دیداری نزد بانک‌ها نیز که به دلیل قدرت نقدشوندگی بالا جزء دیگر پول هستند در واقع بدهی بانک‌ها به اشخاص مشخصی (سپرده ‌گذاران) هستند. البته این بدهی در قالب عقودی مشخص و با ضوابطی معین به نفر سومی در قالب تسهیلات انتقال می‌یابد.
بنابراین از دید بدهی، باید ماهیت و ارکان پول مانند بدهکار، موضوع و میزان بدهی مشخص باشند همانطور که در مورد اسکناس و مسکوک و سپرده دیداری مشخص است. حال سوال این است که اگر بیت کوین پول است، این پول بدهی چه کسی است؟ یا به عبارت ساده تر چه کسی مسولیت انتشار آن را برعهده دارد؟ این سوال بسیار ساده، اساس پول بودن و قابل اعتماد بودن این به اصطلاح پول دیجیتالی را از بین می‌برد. اما چرا این پول مقبولیت دارد؟
به نظر می‌رسد، علت مقبولیت بیت‌کوین را باید در ساختار نامتعارف بازار آن جستجو کرد. در طرف عرضه، تولید بیت‌کوین توسط فرآیندی ماشینی صورت می‌گیرد. براساس ساختار این فرآیند، عرضه آن با نرخ فزاینده‌ای در حال کاهش است. از طرف دیگر، بدلیل مجهول و مخفی ماندن جریان آن، استفاده از این پول به شدت مورد توجه افراد متخلف، قاچاقچیان و پولشویان قرار گرفته است.
سفته ‌بازان نیز به دلیل رشد مداوم قیمت وارد بازار شده‌اند. لذا نمی توان گفت که این تقاضاها واقعی هستند. علاوه بر این، بیت‌کوین در واقع یک عدد دیجیتالی است که به سادگی در فضای مجازی به صدها قطعه کوچکتر تبدیل می‌شود. همه این موارد باعث شده‌اند که شکاف عرضه و تقاضای آن افزایش یافته و قیمت آن در حالی‌که هیچ ارزش مالی یا ذاتی ندارد، افزایش یابد.
افزایش مدام قیمت باعث افزایش مقبولیت آن شده و همینطور باعث شده که بازار بیت‌کوین به بهشت قاچاقچیان و پولشویان تبدیل گردد. با همین دیدگاه برخی کشورها استفاده از آن را مجاز دانسته‌اند تا از این طریق بتوانند جریان حرکت آن را با هدف جلوگیری از پولشویی و تخلفات مالی تحت نظارت خود درآورند.
بسيار مي پرسند که چه برنامه و چه دستگاهي پشتوانه اين پول است؟ چرا اسم و رسم بانيان آن منتشر نمي شود؟ اصولا اين پول چگونه خلق شده است؟ و از کجا معلوم که اين يک کلاهبرداري در مقياس بين المللي نباشد و روزي هزاران نفر را از هستي ساقط نکند؟ از همين رو شمار کساني که در حال حاضر بيت کوين در اختيار دارند از يک صدم در صد کل جمعيت جهان فراتر نمي رود.
آنچه به اين شک و ترديدها دامن مي زند اين است که بيت کوين زمينه بسيار مساعدي براي فرار مالياتي، پولشويي و تامين مالي تروريسم فراهم مياورد، ماليات بر آن تعلق نمي گيرد و به واسطه آن که قابل کنترل نيست و پرداخت کننده و دريافت کننده آن مشخص نيست، مورد استفاده خلافکاران در عمليات تبهکارانه و تروريستي، پولشويي و هر گونه اقدام مخفيانه بدون اطلاع دولتها قرار ميگيرد.
به عبارت ديگر اين پول ديجيتال، هسته اصلي سايت سيلک رود 0 ((silk road است،
به معنی بازار جاده ابریشم یک بازار الکترونیکی و تحت وب که گرداننندگانش آن را با استفاده از فناوری سامانهٔ نرم‌افزاری پنهان تور اجرا می‌کردند. بیشتر کالاهایی که در سیلک‌رود برای فروش گذاشته می‌شد در حوزهٔ قضایی بیشتر کشورها قاچاق محسوب می‌شد ، همينطور وب سايت آرمري که مي شود با آن انواع سلاح را براحتي خريد، بدون آنکه دولتها نظارتي بر آن داشته باشند.
به گفته محمداعلم ملکي کارشناس، بر خلاف ساير ارزها بيت کوين واحد پول دلخواه تبهکاراني مانند هکرها و پولشويان شده است. پولي که صاحب آن معلوم نيست کيست براي همه کساني که مي خواهند بطور گمنام پول جابجا کنند جالب و جذاب مي شود.
در کشاکش بحث پر شور ميان طرفداران و مخالفان بيت‌کوين سر در گمي بانکهاي مرکزي کشور‌ها قرار دارد. و به همين سبب بسياري از دولت از جمله چين و فرانسه استفاده از اين نوع پول را غيرقانوني اعلام کرده اند.
در کشورمان ايران هم هنوز سياست واحدي که نشان دهد بيت کوين قانوني يا غيرقانوني است اتخاذ نشده، ناصر حکيمي معاون فناوري‌هاي نوين بانک مرکزي بيست و دومين روز از آبان سالجاري بر دو نگراني عمده مقام‌هاي بانکي ايران برابر پديده بيت کوين(و ديگر پول‌هاي ديجيتال) تاکيد کرد : نخست نوسان‌هاي شديد آن که به سر در گمي فعالان بازار مالي و سياستگذاران پولي منجر شده، و دوم هجوم فعالانه سوداگرانه به بازار اين گونه پول‌ها است که، به گفته اقاي حکيمي، زمينه تازه‌اي را براي فعاليت‌هاي هرمي فراهم کرده است.
او همينطور به صراحت ميگويد که سياستگذار هنوز به تصميم نهايي در پذيرش يا عدم پذيرش بيت کوين نرسيده است.
انتقالات بيت کوين بازگشت ناپذير است، هنوز هيچ کشوري قوانين مربوط به بيت کوين را وضع نکرده و اين يعني ابهام در قانوني بودن آن.
جک لو وزير سابق خزانه داري آمريکا در اين باره ميگويد: ما از همان ابتدا تاکيد داشته ايم بايد روي بيت کوين نظارت وجود داشته باشد، البته اين کار دشوار است. من نمي گويم تهديدات و خطراتي وجود ندارد ، بلکه واقعا خطر و تهديد جدي است.
در حالي که بسياري از کشورها هنوز بيت کوين را به عنوان واحد پول رايج نپذيرفته اند، رد پاي خريد و فروش آن را اما مي توان با سوداي سود بيشتر در کشورمان هم پيدا کرد، آماري مي گويد روزانه معادل 200 بيت کوين به حجم 2 ميليون دلار در کشورمان مبادله مي شود، در ايران وجود دارد، 15 صرافي آن را خريد و فروش مي کنند.
سهيل شهيدي مدير يکي از همين صرافيها در اين باره ميگويد: ميانگين 2 هزار نفر در هفته براي خريد و فروش اين نوع ارز به او و همکارانش مراجعه مي کنند.
در کنار بيت‌کوين پول‌هاي ديجيتال ديگري، که شمار آنها به چند صد ميرسد، سر بر آورده اند که اتريوم، دش و ريپل در زمره معروف‌ترين آنها هستند. ولي بيت کوين با فاصله زيادي از رقبايش قرار دارد و مشهور‌ترين آنها محسوب مي شود، هر چند معلوم نيست چه مدت زماني بتواند اين موقعيت برتر را حفظ کند.
ارزش بزرگترين ارز مجازي جهان، از ابتداي سال جاري تاکنون، 17 برابر شده است، اين رشد تصاعدي در اقتصاد، رشد حبابي خوانده مي شود.
در اين بين نکته اي وجود دارد، بيشتر متقاضيان، بيت کوين را براي سرمايه گذاري ميخرند. اين افراد در نقطه اي بايد بيت کوين هايشان را بفروشند تا از آن سود ببرند. آنجاست که با پيشي گرفتن عرضه بر تقاضا، ارزش بيت کوين به ناگاه نه سير نزولي که سقوطي به خود ميگيرد.
حباب بيت کوين هر لحظه ممکن است بترکد.
مدیر عامل JPMorgan بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی را کلاهبرداری می داند
جیمی دیمون» مدیر عامل شرکت معروف سرمایه گذاری «جی پی مورگان» در اظهار نظری جالب، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی را نوعی کلاهبرداری و شیادی خواند که فقط توسط تبهکاران استفاده می شود و نهایتاً حباب قیمت آنها شکسته خواهد شد.
دیمون در جریان کنفرانس سالانه بانکداری در نیویوریک گفت:
اگر ساکن ونزوئلا، اکوادور، کره شمالی یا چنین مناطقی هستید، یا اگر به عنوان فروشنده مواد مخدر، قاتل حرفه ای و مشابه آنها فعالیت می کنید، بیت کوین برایتان بهتر از دلار آمریکا خواهد بود ... بازار این ارزها بسیار محدود است.
پس از این صحبت ها (و احتمالاً به خاطر چند عامل دیگر) ارزش بیت کوین روند نزولی را در پیش گرفت و حدود 10 درصد کاهش یافت:
حسین صمصامی سرپرست اسبق وزارت اقتصاد با بیان اینکه نوسانات بیت‌کوین یکی از چالش‌های اصلی آن به حساب می‌آید گفت: اگر بیت‌کوین به وسیله‌ای برای دور زدن تحریمها تبدیل شود شک نکنید که آمریکاییها در مقابل آن خواهند ایستاد.
به گزارش نسیم آنلاین، حسین صمصامی در نشست بررسی چالش ها و فرصت های بیت کوین که
به همت نشریه عصر اندیشه برگزار شد گفت: در اقتصاد پولی سه ویژگی اصلی برای پول در نظر گرفته می شود که عبارتند از وسیله مبادله، معیار سنجش ارزش و ابزار ذخیره ارزش. این در حالی است که امروز بخش عمده ای از پول به شکل اعتبار است.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین شاخص های پول رایج این است که قدرت مرکزی پشتیبان آن است و مردم به اعتبار آن برای پول ارزش قائل هستند.
صمصامی با اشاره به نوسانهای بسیار بالای پول دیجیتال گفت: از ابتدای فروردین ماه تا آذرماه امسال ارزش بیت کوین 16 برابر شده و به 20 هزار دلار رسیده است. اما در یک مدت کوتاه بیت کوین حدود 8 هزار دلار سقوط کرد نوسان بالای بیت کوین باعث شده که یک پول قابل اعتماد برای مبادلات بازرگانی نباشد.
سرپرست اسبق وزارت اقتصاد با مطرح کردن این سوال که آیا رشد ارزش بیت کوین براساس عرضه و تقاضای واقعی است گفت: فرض کنید دولت ایران هفته گذشته مقداری بیت کوین خریداری می کرد حال با سقوط 8 هزار دلاری آن سوالی که ایجاد می شود این است که چه کسی پاسخگوی ضرر ده ها هزار دلاری است که دولت خریداری کرده بود.
به گفته این استاد دانشگاه سقوط بیت کوین نشان داد که این پول دیجیتال نمی تواند مبنایی برای پول رسمی باشد و مشخص نیست که چگونه برخی کشورها مبادله آن را قانونی اعلام کرده اند.
وی افزود: اینکه بیت کوین در آینده به صورت فراگیر کارکرد پول را پیدا کند محل سوال است به همین دلیل نمی توان گفت که بیت کوین یک فرصت مناسب برای سرمایه گذاری مردم به حساب می آید.
صمصامی تاکید کرد: بدون شک اگر قرار باشد پولی ایجاد و به کار گرفته شود که به وسیله آن تحریمها دور زده شوند قطعا آمریکا با آن مقابله خواهد کرد.
وی ادامه داد: فرض کنید که بانک مرکزی ایران اعلام کند 50 درصد پرتفوی ارزی ( سبد سهام )از بیت کوین تشکیل شود شک نکنید که آمریکایی ها در مقابل این پول دیجیتال خواهند ایستاد.
سرپرست اسبق وزارت اقتصاد گفت: به نظر بنده یک احتمال این است که بیت کوین می تواند یک کلاهبرداری بزرگ باشد چرا که مکانیزم و تولید کنندگان اصلی بیت کوین برای عموم مردم قابل شناسایی نیستند. ( منبع: تسنیم )
هشدار معاون فن آوری بانک مرکزی نسبت به احتمال کلاهبرداری و مال باختگی در "بیت کوین"
وی نسبت به ریسک بالای "بیت کوین" ها (ارزهای دیجیتال)هشدار داد و اعلام کرد که بانک مرکزی این ارزها را هنوز به عنوان ارز رسمی نپذیرفته است.
در ماههای اخیر بحث ارزهای دیجیتال و اقدام برای خرید آنها رواج بیشتری نسبت به گذشته یافته و بسیاری برای ورود به آن دچار تردید شده‌اند. این در حالی است که بانک مرکزی در موضع صریح خود اعلام کرد که نه آن را قانونی می‌داند و نه غیر قانونی و در حال بررسی موضوع است، اما مشخص آن است که این ارزها از ریسک بالایی برخودار بوده و اکنون درگیر جریان‌های سوداگری شده است.
حکیمی با اشاره به اینکه بیت کوین ها از دو جهت قابل اهمیت هستند گفت: اول اینکه این ارزها دارای نوسان شدیدی هستند به طوری که طی یکسال اخیر تا ١٠ برابر افزایش قیمت داشته‌اند، اما این رشد پایدار نیست. بنابر این با توجه به این نوسان نمیتواند قابلیت اتکای چندانی داشته باشد.
موضوع دیگری که معاون فن آوری بانک مرکزی آن را مورد تاکید قرار داد به خطرات سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بر می‌گردد. بنابر توضیحات وی در حال حاضر ابزارهای واسط شکل گرفته‌اند و در حال رشد هستند که آپشن سرمایه‌گذاری خود را بیت کوین اعلام کرده و به عبارتی شرکت‌های هرمی در این رابطه فعالیت می کنند، در حالی که ممکن است اصلا چنین پشتوانه ای وجود نداشته باشد، در عین حال که فعلا بین کوین(ارز دیجیتال) در ایران هیچ پشتوانه‌ای نداشته و بانک مرکزی آن را هنوز به رسمیت نشناخته است.
وی در ادامه با اشاره به این که این بانک در حال بررسی جوانب بیت‌کوین و سیاست‌گذاری در این رابطه است، اظهار کرد: آنها اپلیکیشن‌هایی هستند که ما نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم اما مهم هشدار است که در رابطه با آن به عموم اعلام می‌کنیم که هم ریسک بالایی دارد و هم احتمال کلاهبرداری در آن وجود دارد.
حکیمی با اعلام این که بانک مرکزی در حال تدوین شش سند به منظور ساماندهی کسب‌وکارهای نوین مالی است، گفت که در این رابطه اسناد مربوط به ارزهای دیجیتال نیز تا پایان نیمه نخست سال آینده نهایی خواهد شد، اما با توجه به شرایط فعلی به طور حتم تا پایان سال جاری در این رابطه جمع بندی‌های لازم انجام و تلاش بر این است تا موضع بانک مرکزی در رابطه با بیت‌کوین‌ها مشخص شود.
آن طور که معاون فناوری بانک مرکزی اعلام کرد موضع این بانک در رابطه با بیت‌کوین‌ها به این بر می‌گردد که آیا این ارزها به رسمیت شناخته شوند یا خیر. ایسنا 20 دیماه 96
طبق نظر سنجی سی‌ان‌بی‌سی از مدیران ارشد مالی جهان، بیت‌کوین یک سرمایه واقعی است اما درحال حاضر در وضعیت حبابی است و بسیاری از افراد هم آن را کلاهبرداری به حساب آوردند.
به گزارش مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، طبق نظر سنجی سی‌ان‌بی‌سی از مدیران ارشد مالی جهان، بیت‌کوین یک سرمایه واقعی است اما درحال حاضر در وضعیت حبابی است و بسیاری از افراد هم آن را کلاهبرداری به حساب آوردند.
از ۹۷ مدیر اجرایی ارشد مالی در انجمن مدیران مالی ارشد سی‌ان‌بی‌سی خواسته شد تا نظرات خود را در مورد بیت‌کوین ارائه کنند. از ۴۳ پاسخ دهنده ۲۷.۹ درصد گفتند که این پول دیجیتال، واقعی است اما در وضعیت حبابی قرار دارد. ۱۴ درصد هم گفتند که بیت‌کوین واقعی است و قیمت آن همچنان افزایش خواهد یافت.
در همین حال ۲۷.۹ درصد گفتند که بیت‌کوین کلاهبرداری است. این درحالیست که ۳۰.۲ درصد از کل مدیران اجرایی گفتند اطلاعات کاملی در مورد پول دیجیتال ندارند تا در مورد آن نظر دهند.
از میان مدیران مالی اروپایی، خاورمیانه‌ای و آفریقایی ۴۱.۷ درصد نظر دادند که بیت‌کوین واقعی است اما در وضعیت حبابی قرار دارد اما این نظر در بین مدیران مالی آمریکا ۲۰.۸ درصد و در بین مدیران منطقه آسیا اقیانوسیه ۲۸.۶ درصد طرفدار داشت.
از میان مدیران مالی اروپایی، خاورمیانه‌ای و آفریقایی یک سوم آنها معتقد بودند که بیت‌کوین کلاهبرداری است که این درصد نسبت به سایر مناطق جهان بالاتر بود.
کریم حجار، مدیر مالی ارشد سولوای در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت: این پولی نیست که ما برای تجارت‌های چند میلیارد دلاری خود از آن استفاده کنیم. این چیزیست که ما در مورد آن خیلی کنجکاو هستیم، بسیار بسیار در مورد آن خوشبینیم، اما هنوز راه مناسبی برای یکپارچه‌سازی آن با تجارت‌های خود پیدا نکرده‌ایم.
بیت‌کوین یک سرمایه‌گذاری به شدت پرنوسان است و با این که امسال به سود عظیمی دست پیدا کرده است در سر راه خود با سقوط‌های بزرگی هم روبرو شده است.
اوج گرفتن سریع بیت‌کوین بحث‌های داغی در مورد آینده پول دیجیتال به راه انداخت. مدیر اجرایی ارشد جی‌پی‌مورگان، جیمی دیمون در مصاحبه معروف خود بیت‌کوین را کلاهبرداری نامید و گفت هر کس که آن را می‌خرد نادان است. شرکت خدمات مالی جهانی یوبی‌اس، که یک بانک پیشتاز سوئیسی است هم بیت‌کوین را یک حباب مجازی خواند. اخیرا هم چین تبادلات پول دیجیتال را ممنوع کرده است.
Bitcoin طرح Ponzi است، و سقوط خواهد کرد
سایت http://thehill.com/opinion/finance مقاله مفصلی در خصوص بیت کوین منتشر نموده که کاملا خواننده را به زوایای خطرات این موضوع آگاه میکند .
بیت کوین یک برنامه هرمی است و بزودی از صحنه جهانی مهو خواهد شد و بتاریخ می پیوندد همانند برنامه های قبلی که جیب مردم را خالی کردند و عده ایی معدود از آن استفاده کردند .
این سیستم تا مادامی که خریدار وجود داشته باشد به حیات و رشد خود ادامه میدهد و هنگامی که به دلایل مختلف از قبیل آگاه سازی و روشدن نقشه صاحبان موضوع بلافاصله سقوط نموده و خریداران را با خسارات عمده مواجه میسازند .
این شرکتها معمولا به مشتریان خود سودهای کلان وعده میدهند و پول سرمایه گذاران جدید را صرف بهره و سود سرمایه گذاران قبلی میکنند و نهایتا در یک زمانی که مشتری جدید جذب نشود متواری می گردند.
گاها برای اینکه به مشتریان جدید وانمود کنند این بازار پر رونق و سود دهی است خرید و فروشهای صوری راه می اندازند و بدین وسیله از افت ناگهانی آن برای ادامه کلاهبرداری جلوگیری میکنند .
بانک مرکزی چین بیت کوین را مسدود کرد!
رسانه کلیک – بانک مرکزی چین بیت کوین را خلاف منافع این کشور خواند و اعلام کرد: تاکنون کلاهبرداری‌های زیادی از طریق ارزهای دیجیتالی صورت گرفته است.بانک مرکزی چین در پی تحقیقات گسترده روز دوشنبه اعلام کرد که پشتیبانی از رمزپول‌ها (ارزهای دیجیتال) را مسدود کرده و به فکر سرمایه‌گذاری برای عرضه توکن‌های دیجیتال جدید است. در این خبر هیچ اشاره‌ای به بیت‌ کوین یا ایتریوم (Ethereum) نشده، اما اعلام همین خبر باعث شده قیمت بیت‌ کوین افت پیدا کند.
نمونه هایی از کلاهبرداریهای کلان در معاملات بیت کوین
1- سایت https://www.ccn.com/bitcoin-scams مملو مواردی از کلاهبرداریهای انجام شده در کشورهای مختلف است
2- روسیه
جاعلین با طراحی ژتون های جعلی در روسیه اقدام به فروش بیت کوین کردند.
به گزارش خبرنگار ایبِنا و به نقل از راشاتودی، تقریبا برای اولین بار در فضای تجارت بیت کوین، ارز رمزنگار، است که کلاهبرداری در راستای فروش این ارز مجازی در دنیا اتفاق می افتد.
به گفته فعالان ارز مجازی در روسیه، وب سایت Smart-looking Gypsies در این کشور به صورت آنلاین شروع به فروش ژتون های بیت کوین جعلی کرده است و تعدادی از آنها را با قیمت پایین و وعده گران شدن آنها در آینده فروخته است.
بر پایه این گزارش در معاملات ارز مجازی، ردیابی صاحبین این ارز رمزنگار بسیار سخت است و از این رو برخی از کشورها نسبت به سوء استفاده های مالی از جمله کلاهبرداری به وسیله بیت کوین هشدار داده اند.
تا تاریخ 22 دسامبر 2017 دنیای رمز ارزها پر بود از خبرهای مثبت و ثانیه به ثانیه خبرهایی مبنی بر پیشرفت و افزایش ارزش بازار رمز ارزها منتشر می شد .
بر اساس داده های سایت onchainfx ، سایت coindeck اعلام کرد که در مدت چهار روز 20 رمز ارز برتر دنیا به بالاترین قیمت خود رسیده اند. اما پس از مدت کوتاهی قیمتها افت بیش از 50 درصدی داشته و در حقیقت کسانی که در این بازه زمانی وارد این بازار شده اند با خسارت 50 درصدی مواجه شده اند .
3- کلاهبرداری سه میلیون دلاری کیف پول بیت کوین گلد
طی یک کلاهبرداری دقیق و استادانه بیش از ۳.۳ میلیون دلار بیت کوین گلد به سرقت رفته است؛
به گزارش بانکینا، طی یک کلاهبرداری دقیق و استادانه بیش از ۳.۳ میلیون دلار به سرقت رفته است؛ این اسکم، از درخواست کاربرانی سوءاستفاده کرده که می خواستند سهم خود از بیت کوین گلد BTG ( دیجی ارزی که به تازگی از بیتکوین منشعب شده) را بدست بیاورند.
دیجی ارز جدیدی که از شبکه بیتکوین منشعب می شود که در این جا بیتکوین گلد مد نظر است به هر کاربر به همان اندازه ای که بیت کوین داشته، ارز تازه منشعب شده می دهد -
این طرح که توسط اپراتورهای وب سایتی به نام mybtgwallet.com صورت گرفته، از کاربران می خواسته که کلیدهای خصوصی و یا عبارت بازیابی خود را جهت ساخت کیف پول بیت کوین گلدی در این سایت وارد کنند. کمی بعد از اینکه کاربران این عبارات را وارد می کردند، دارایی های دیجی ارزی موجود در کیف پول آن ها به یک آدرس دیگر منتقل می شد.
طی اعداد منتشر شده توسط سایت Coindesk ، مقدار ۳۰هزار دلار اتریوم، ۷۲هزار دلار لایتکوین، ۱۰۷هزار دلار بیتکوین گلد و بیش از ۳میلیون دلار بیتکوین به سرقت رفته است.
در یک مصاحبه، قربانیان مسئول این حادثه را صاحبان سایت و پروژه بیتکوین گلد می دانند. Mikel Martin که یکی از قربانیان است به وبسایت Coindesk گفته:« من این سایت را از طریق وبسایت رسمی bitcoingold.org پیدا کردم و به همین خاطر به آن اطمینان کردم. دیروز متوجه شدم که هم BTG و هم BTC موجود در کیف پولم ناپدید شده است».
4- چارلز پانزی (Charles Ponzi)
این مدل کلاه برداری ها پول کاغذی نیستند یا شکل خاصی ندارند که شما شخصا بتوانید به مغایرت و اشکالات آنها پی برید. گرچه ممکن است در مواردی بتوانید حتی خودتان تشخیص دهید اما این شرط کافی جهت تشخیص کلاهبرداری نیست.
می خواهید بدانید شخصی که در این صنعت فعالیت می کند ممکن است چند بار در روز لغت “کلاهبرداری” را بخواند یا بشنود؟
اقدامات کلاه بردارانه ای که در اینجا مورد بحث قرار می گیرند، با جزییات شرح داده شده اند. البته ممکن است این همه داستان نباشد ولی مهم این است که احتمالا برخی افراد درگیر شده در این قبیل کلاه برداری ها از آگاهی و اطلاعات چندانی در این زمینه برخوردار نیستند. اما در این مورد می توان گفت علاقمندان واقعی بیت کوین و ارزهای دیجیتال جزء آن دسته افرادی هستند که در این خصوص اطلاعات کاملی دارند.
5- بیت کانِکت (Bitconnect)
آیا می توان دست به یک کلاهبرداری چند میلیارد دلاری زد که درست جلوی چشمان ما ترتیب آن داده شده؟
بیت کانکت نمونه ای از این دست می باشد که به ما جواب مثبت می دهد، بله امکان آن وجود دارد.
حدود یکسال زمان برد که بیت کانکت به ارز دیجیتال تبدیل شده و پلتفرم سرمایه گذاری آن مورد بازدید واقع گردد، اما موسسان و نگهدارندگان آن به این دلایل نیست که خواهان آن هستند. بیت کانکت تقریبا بلافاصله به چنان سود دهی رسید که گوییی نوه نتیجه های چارلز پانزی از پایه گذاران این سایت هستند!
بازگشت دو رقمی سرمایه بصورت ماهیانه! تضمینی! احتمالا چیزی این میان هست که جور در نمی آید!
واقعیت نسبتا عجیب در اینجا این است که این وعده ها ممکن است در واقع برای مدت کوتاهی امکانپذیر باشند. قیمت ها دوباره بسرعت افزایش خواهند یافت اما لازم است بیت کانکت را از این فاجعه ای که یقینا رخ خواهد داد، نجات دهیم.
ممکن است ربات معاملاتی وجود داشته باشد که آنها اختراع کرده اند و قادر است بازار پر رزق و برق ارز را طی سال ۲۰۱۷ پیش بینی کند.آنها گفتند:
اما نگران نباشید، نرم افزار اختصاصی و فاقد ریسک ما را دانلود کنید و به تماشای واقعه جادویی بنشینید!
در مقایسه با معیار سرمایه گذاری ۱۰،۰۰۰ دلاری، اعتباری بالغ بر ۲۵ درصد بازگشت طی یک دوره چهار ماهه و با سود دهی و اضافه کردن ۹،۰۰۰ دلار به سرمایه اصلی به سرمایه گذاران داده می شود. چقدر هیجان انگیز! من را هم ثبت نام کنید!
اطلاعات سایت بیت کانکت که بسیار مشکوک است
این برنامه زیرمجموعه گیری(referral program) یک نقطه اتکا کلاسیک برای آنهاست و آنها چیزهای شگفت انگیزی که مطرح می کنند که پانزی در سالیان دور انجام می داد.
فقط کافیست این را بگویم که فقط اگر هر کدام این برنامه ها درصدی از جدیدترین سرمایه گذاری سرمایه گذاران را بخود اختصاص دهد یا زیرمجموعه جدید بگیرند میتوانند پول افراد قبلی را بازگردانند.
در حال حاضر این مدل قیمت ها و علاقه و هیجان بسیاری که در این زمینه وجود دارد بر این حقیقت سایه افکنده است و بیت کانکت در این ناآگاهی همچنان بکار خود ادامه می دهد.
افرادیکه از روی سادگی وارد این طرح بیت کانکت شده اند، می توانند دیوانه وار گرفتار این برنامه ها شوند. من تصور می کنم که تعداد بسیاری از این افراد دارای تجربه کمی در امر سرمایه گذاری می باشندو این (در آینده نزدیک) یک طوفان سهمگین خواهد بود.
وان کوین (Onecoin)
وان کوین کلاه برداری واضح تر و شناخته شده تری می کند اما هنوز هم می توان افرادی را یافت که بر این باورند این سایت بر پایه قانون هست و بنابراین من ترجیح می دهم بیش از این وقتم را در این مورد تلف نکنم و خیلی دقیق وارد ماجرا نشوم.
دو منطقه دبی و بیلیز(Belize) که تا حد امکان از لحاظ جغرافیایی و ویژگی های انسانی از یکدیگر فاصله دارند، ولی تمایل افراد بر این است که با دوستمان، پانزی، در ارتباط باشند و کار کنند. حاصل این ارتباط شرکت وان کوین است که می تواند برای بسیار هزینه های زیادی در بر داشته باشد
وان کوین حتی برای مقادیر اندکی از چند دلار تا ده ها هزار دلار بسته های توکن را عرضه کرده که مردم می توانند جهت استخراج وان کوین ها مورد استفاده قرار دهند اما این بسته ها نوعی کلاهبرداری محسوب می شوند.
پرچم کشور های امارات و بیلیز همکار در پروژه وان کوین
فراوان در مورد ارز های دیجیتال سخنرانی می کنند. وان کوین برای مدت کوتاهی به مبادله یورو در بازارهای خصوصی می پرداخت. بسته های خریداری شده دسترسی به کوین ها را تعیین می کردند و بازار عرضه کوین های خودش را محدود کرده و باعث شده آنها را کمیاب و ارزشمند باقی بمانند.
آنها در فواصل زمانی تصادفی جهت تعمیرات تعطیل کردند اما هنگامیکه مجددا فعال شدند برخی سفارشات و معاملات ناپدید شده بودند
این مساله باعث شد بعضی مدیران آن و بعضی سرمایه گذرارن اولیه بعد از سود فراوانی که بدست آورده بودند از شرکت خارج شدند.
طبق آنچه در این مقاله نیز آمده، دولت های سرتاسر جهان وان کوین را تحت پیگرد قرار داده اند و متاسفانه این از آن دست کلاهبرداریهایی است که دولتها جهت اطلاع رسانی و تصمیم گیری در خصوص عرضه کوین ها و مبادلات قانونی در مجالس قانون گذاری خود از آن استفاده می کنند.
لازم به ذکر است که با این قبیل کلاه برداری ها دیگر دولتها نیاز به دلایل بیشتری جهت محدود کردن ارزهای رمزگذاری شده ندارند چرا که در اصل آنها تهدیدی برای سیستم های بانکداریشان محسوب می شوند و این بهانه های خوبی به دست آنها می دهد.
بیت پِتیت(Bitpetite)
در همین اواخر به یکباره Bitpetite ناگهان همراه با وجوه نقد بسیار از مشتریان خودش ناپدید شده است، این شرکت آنطور که ظاهرا همیشه ادعا میکرد بازگشت سه رقمی سرمایه را تضمین کرده بود. در حالیکه با کاهش حدودا ۱۴۷ درصدی مواجه شد، وعده های ۱۵۰ درصد سود خیالی بیش نبوده که در نهایت منجر به پیگرد قانونی این شرکت شده است.
این وبسایت برای مدت زمان کوتاهی فعال شده و سپس سریعا غیر فعال گشت و برای کسانیکه به این شرکت اعتماد کرده اند بسیار ناراحت کننده است چرا که پلتفرم های شبکه های های اجتماعی این شرکت نیز به کلی از بین رفته اند.
وجوه مشترک همه شرکت های کلاه بردار، وعده های بزرگ، بازده سریع و تضمینی است که به مشتریان خود می دهند و شما بهتر است از این سه مورد درس عبرت بگیرید.
آنها دروغ گفتند، تظاهر کردند و اعتماد افراد را هدف قرار دادند. هیچ کدام از وعده های آنها در دنیای حقیقی وجود خارجی ندارد و ما هر چه زودتر از آن درس عبرت گیریم در آینده بهتر عمل خواهیم کرد.
شما تا به امروز چه موارد کلاهبرداری را شاهد بودید؟ آیا خط مشترک تمام این شرکت ها همین ۳ اصلِ وعده بزرگ و بازده سریع و تضمینی است؟ ما را از تجربیات و دیدگاه های خود مطلع کنید

مرکز چینی تبادلات ارز مجازی بیت‌کوین، GBL با تعطیلی کسب و کار خود، ۴٫۱ میلیون دلار از سرمایه‌ی سرمایه‌گذاران خود را به سرقت برد. این مسأله می‌تواند هشداری برای کسانی باشد که بدون بررسی‌های قبلی دست به خرید این ارز مجازی می‌زنند.
کاربران این وبگاه ابتدا در ۲۶ اکتبر، با عدم توانایی خود در دسترسی به وبگاه GBL متوجه اشکالاتی شدند.
پس از بررسی بیشتر، مشخص شد که دفتر این شرکت در هنگ‌کنگ تخلیه شده، سامانه‌ی پیام رسان آن غیرفعال شده و کسی پاسخگوی خط‌های تلفن اعلام شده نیست.
GBL تنها از ماه ژوئن وارد صحنه‌ی مبادلات بیت‌کوین شده بود و ادعا می‌کرد از دولت هنگ‌کنگ برای راه‌اندازی کسب‌وکاری جهت تبادل ارز مجازی بیت‌کوین، مجوز دریافت کرده است.
با این حال، اکنون مشخص شده که با وجود کسب مجوز برای راه‌اندازی شرکت، GBL مجوزی برای فعالیت‌های خدمات مالی نداشته است.
همچنین مشخص شده است که این شرکت از حضور خود در هنگ‌کنگ تنها برای فریب مشتریان استفاده می‌کرده و کارگزارهای آن در پکن واقع شده بودند.
این اطلاعات از ماه می در انجمن بیت‌کوین منتشر شده بوده‌اند.
بر طبق گزارش‌های مختلف، این شرکت بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ سرمایه‌گذار جذب کرده بوده که همه‌ی آن‌ها علاقه‌مند به کسب سود در بازار نه‌چندان قاعده‌مند بیت‌کوین بوده‌اند.
اکثریت مشتریان این شرکت تنها پس از آنکه وبگاه آن از دسترس خارج شد متوجه ماجرا شده‌اند.
ناپدید شدن GBL باعث تخریب بیشتر اعتبار بیت‌کوین خواهد شد؛ به‌خصوص اکنون که دولت‌ها و قانونگذاران کشورهای جهان، نمی‌دانند با این ارز دیجیتال چگونه باید برخورد کرد.
پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر اینکه مجرمان سایبری می‌توانند با حملات خود، کنترل تولید و انتشار این ارز مجازی را به دست بگیرند، ضربات بیشتری به این ارز مجازی وارد کرده بودند.
منبع: وب‌گاه اخبار امنیتی فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات 20 دی 1396

خطرات احتمالی شبکه مالی آنلاین( بیت کوین)
اول اینکه اگر کاربری کیف پول الکترونیکی خود را گم کند یا رمز آن را فراموش کند، پول او از گردش خارج می شود و این بیت کوین ها درست مانند بقیه بیت کوین ها در زنجیره بلاک باقی می مانند اما چون هیچ کس راهی برای بازکردن قفل های محرمانه آن را ندارد، دسترسی به آن ممکن نیست.

دوم اینکه هیچ دولتی بیت کوین را تا کنون به رسمیت نشناخته گرچه مبادله و خرید و فروش آن را نیز تحریم نکرده اند. بنابراین هیچ تضمین قانونی برای آن وجود ندارد.

سوم اینکه از آنجا که دسترسی به کیف پول تنها با رمز و امضای دیجیتال انجام می شود، و هیچ یک از اینها امنیت صد درصدی ندارند و از طرفی هیچ مرجع قانونی پشت فعالیت های بیت کوین نیست، خطر ربوده شدن آن بسیار زیاد است.

چهارم اینکه بر اساس گزارش یک آژانس فدرال نظارتی، با توجه به حدس و گمانی بودن و نداشتن مقررات مشخص، این پول الکترونیک در معرض نوسانات بزرگ قیمت است و از طرف دیگر با توجه به قانون حمایت از مصرف کنندگان، شرکت هایی که ارزهای دیجیتال صادر می کنند تحت حمایت هیچ دولت یا بیمه ای قرار نمی گیرند بنابراین مشاهده می کنید که ریسک سرمایه گذاری در این حوزه بسیار بالا است.

متاسفانه خبری در 29 و 30 دیماه در خبرگزاریهای رسمی مخابره شد که سبب اغوا مردم ناآگاه ایران که قصد خرید بیت کوین داشتند گردید به خبر زیر که توسط ایرنا مخابره شد توجه فرمایید :
ایران برای استفاده از بیت کوین آماده می شود
تهران – ایرنا - پایگاه خبری مستقل «لیپ ریت» دیروز (شنبه) در مطلبی از برنامه جمهوری اسلامی ایران برای به کارگیری ارز دیجیتال بیت کوین در بازار خود نوشت.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این تارنمای خبری نوشت: به گزارش امیرحسین دوایی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، ایران کشور بعدی است که خود را برای استفاده از بیت کوین (نوعی از ارز دیجیتال) آماده می کند.
تهران به مقررات مالی سخت خود به ویژه درجایی که پای گزینه های پرداخت دیجیتال و مداخله فناوری در میان باشد، شناخته می شود. با این وجود،با توجه به فراگیری و محبوبیت بیت کوین، ایران اکنون خود را برای ایجاد زیرساخت استفاده از این روش، آماده می کند .
به نقل از خبرگزاری فرانسه از ایران، آقای دوایی گفت: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای تلاش ها برای فراهم کردن زیرساخت لازم برای استفاده از بیت کوین در داخل کشور، چندین مطالعه پژوهشی به راه انداخته است
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود که ابعاد مورد نیاز برای انضمام بیت کوین، هم اقتصادی و هم زیربنایی هستند‌. وی در ادامه با توجه به آنکه تحولات دیجیتال ایران «قدرت نرم» این کشور است، به اهمیت اجرای هرچه سریعتر این انضمام اشاره کرد.
«لیپ ریت» در پایان اضافه کرد: بهای بیت کوین در زمان حاضر برای بازه ی زمانی کوتاهی تا حدود 6 هزار دلار نوسان داشته و با افت و خیزهای شدیدی همراه است. اگرچه این ارز رمزپایه به تازگی به بیت کوین سکه و نقد تقسیم شده است، اما آینده آن خوشبینانه به نظر می رسد.
به گزارش ایرنا، بیت کوین نوعی ارز دیجیتال بر پایه شبکه همتا به همتا، امضای دیجیتال و اثبات دانایی صفر است که به کاربران امکان می‌دهد که بدون هیچ واسطه‌ای، انتقال پول غیرقابل بازگشت
انجام دهند.
مترجم:آیدا شجاع** انتشار دهنده: رحمت الله خدادادی {4}
منبع
1- بیتکوین؛ ابزاری نوین در نظام پرداخت‌های الکترونیکی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مقدمهٔ گزارش
2- بیتکوین؛ ابزاری نوین در نظام پرداخت‌های الکترونیکی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، جمع‌بندی
3- https://bitcoin.org/en/you-need-to-know
4- ایرنا 30 دد 1396

---

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید