» توصیه های اخلاقی آیت الله امجد

مهرگان
 
 
 

توصیه های اخلاقی آیت الله امجد

31 تیر 1392

آیت الله امجد: دروغ، تهمت، موجب فاصله گرفتن از علی(ع) است

توصیه های اخلاقی آیت الله امجد

آیت الله امجد ضمن توصیه به مداهنه با دشمنان و مدارا با دوستان، اسلام را دین رحمت خواند و تبعیت را تنها از معصوم واجب دانست.
به گزارش جماران به نقل از شفقنا، آیت‌الله محمود امجد در جریان جلسه اخلاق خویش، توصیه نمود که مومن باید ناراحتی‌هایش را برای خودش نگاه دارد و با مردم با روی خوش برخورد نماید.

این استاد اخلاق بیان داشت مدارا با مردم آن چنان سخت است که جبرئیل در هر مرتبه از نزولش، آن قدر که به رعایت واجبات توصیه می‌نمود، به مدارا با مردم هم توصیه داشته است. وی اسلام را دین رحمت دانست که زیاده روی از حد آن خلاف مروت است.
امجد ویژگی مومن را آن دانست که او از غیر خدا چیزی نمی‌خواهد و غیر از خدا هم نمی‌خواهد.

وی کسب این ویژگی را درس تمام ماه رمضان و ادعیه دانست و درباره دوستی و محبت امیرالمومنین گفت: این که دعا می‌کنند خدا دوست داران علی را به آتش جهنم گرفتار نکن، به این معنی است که خدا نکند که محبت علی گرفته شود. اگر نه دوستان علی همه نجات پیدا می‌کنند. حرف زشت، دروغ، تهمت و... موجب فاصله گرفتن از حضرت علی است. اگر فاصله افتاد، آن محبت از بین می‌رود.
در ذیل به برخی از نکات که آیت الله امجد در جریان جلسه خود بیان داشت، اشاره می‌شود:
*فقط باید از معصوم و خدا تبعیت کرد. بقیه قابل تابعیت نیستند. بقیه ممکن است اشتباه کنند.
خدا عصمت معصوم را امضاء کرده است. او خلاف امر خدا نمی‌گوید و از هر چه او می‌گوید باید تبعیت کرد.
*حاجتمان را فقط از خدا بخواهیم. از اسباب استفاده کردن، فرق می‌کند. خود او گفته باید دکتر بروی. ما هم می‌گوییم چشم. مومن از غیرخدا چیزی نمی‌خواهد و غیر از خدا هم نمی‌خواهد. این درس ماه رمضان است و تمام دعاها هم همین مطلب را می‌گویند.
*خدا به آنان که نمی‌توانند روزه بگیرد شفاء و عافیت بدهد. برای آن‌ها که نمی‌توانند روزه بگیرند، سخت تر است.
*خدا توفیق بدهد از این ماه رمضان استفاده بکنیم. لذت مناجات ببریم. از خود خواهی و خود پرستی و خود بزرگ بینی نجات پیدا بکنیم.
*خدایا حج خودت را در امسال و هر سال نصیب ما کن.
*چه فایده داردکه انسان چهل سال عبادت کند و مورد آمرزش خدا قرار نگیرد؟
*به امیرالمومنین حاجات همه را برآورده و ما را پیرو راستین این خاندان قرار بده.
*به امام جواد مشکلات نسل جوان را برطرف و موانع ازدواج ایشان را برطرف بفرما.
*چه کسی می تواند مطمئن باشد که تا آخر چیست؟ خدایا ما را به خودمان رها نکن . حادثات و اتفاقات زیادی هست و بعد همه این حرف ها تازه جان کندن است که برای کسی که در راه نباشد از همه شب‌های دنیا سخت تر است.
*آدم به این عذابی که در قرآن می‌گوید اگر فکر کند، منفجر می‌شود.
*این که می گویند خدا دوستاداران علی را به آتش جهنم گرفتار نکن، به این معنی است که خدا نکند که محبت علی گرفته شود. اگر نه دوستان علی همه نجات پیدا می کنند.
*علی قسیم النار و الجنه است. یعنی ملاک بهشت و جهنم علی است. حرف زشت، دروغ، تهمت، موجب فاصله گرفتن از حضرت علی است. اگر فاصله افتاد، آن محبت از بین می‌رود.
*قرائت حمد موجب حیات است.
*قرآن همیشه خوب است. اما این شب ها مخصوصا خوب است.
*الآن اینترنت منبر شده است.
*ای کاش انسان یک عمر گوش بدهد تا یک کلام بفهمد.
*از امام رضا علیه السلام پرسیدند عقل چیست؟ عقل این است که با مردم با لبخند برخورد کند و غصه‌هایش را خودش جرعه-جرعه می‌نوشد. با دشمن‌ها هم مداهنه باید کرد. مداهنه مثل روغن مالی است. باید با آن ها سازش کرد.
مدارا خیلی خوب است. با دوستان باید مدارا کرد. مثلا یک دوستی داری که درجه‌اش از تو پایین‌تر است. شما وقتی با یک بچه‌ای راه می‌روید، باید با او مدارا کرد. مدارا و مماشات با خلق خیلی سخت است. این کار این قدر سخت است که هروقت جبرئیل می‌آمد، این قدر که به واجبات سفارش می‌کرد، به مدارا با مردم سفارش می‌کرد.
مداهنه یعنی این که مثلا صدام دشمن است و می خواهی او را بکشی. اگر او از شما آب خواست، باید به او آب بدهی. اسلام دین رحمت است. حدش را باید انجام داد. امام بیش از حد انسان اجازه ندارد و خلاف مروت است.
با دوستان مروت یعنی دوستی صادقانه. یعنی اگر دوست منی، عیب مرا رو در رو بگو. امام صادق می گوید بهترین دوستان من آن است که عیب های مرا به من هدیه کند. مثلا اگر عبای من پشت و رو است، و یا عمامه‌ام کثیف است، ‌شما بهتر است عیب مرا بگویی.
ناراحتی خودما ن را تحمل کنیم و با مردم هم بسازیم و دوستیمان هم صادقانه باشد.

---

<
20 مرداد 1392 01:40

ابالفضل

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
الگوی ما در عمل باید رهبر باشد!
ما ایشان را دوست داشتیم!
چرا ایشان از رهبری در فتنه 88 دفاع و روشنگری نکردند. این عمار؟

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید