» » روش پیگیری سرقت گوشی همراه و تبلت

مهرگان
 
 
 

روش پیگیری سرقت گوشی همراه و تبلت

26 آبان 1395


گاهی پیش می آید که بعد از سرقت تلفن همراه، فرد تقاضای ردیابی آن را می دهند. این درخواست مراحل و شرایطی دارد که جزئیات آن در قانون آمده است. معمولا همه گوشی های استاندارد به صورت طبیعی دارای شماره سریال منحصر به خود هستند و به صورت گروهی در شبکه تلفن همراه معرفی می شوند و شماره سریال مربوط به هر گوشی در مرکز، قابل شناسایی است. به این ترتیب از منظر علمی نیز این کار کاملا شدنی است.

فرض کنیم از سوی «امیرحسین» شکایتی مبنی بر سرقت یک دستگاه گوشی موبایل در خیابان حافظ صورت می گیرد. شاکی در بازجویی اعلام می کند که «اینجانب یک دستگاه گوشی موبایل» به همراه هدفون آن و یک عدد نیم پالتو را در صحن دانشگاه گم کرده ام و تقاضای ردیابی گوشی مفقودی خود را دارم.
پرونده حاوی شکایت و برگ بازجویی بعد از انجام تحقیقات در دادسرا و صدور کیفرخواست به همراه شاکی به مجتمع قضایی ارجاع شده و به شعبه دادگاه برای رسیدگی ارجاع می شود اما پرونده توسط شعبه عینا اعاده می شود تا اینکه به سرقت رفتن یا مفقود شدن گوشی همراه را برای ردیابی به مدیریت بازرسی و شکایت مخابرات اعلام و گزارش کنند.

روش پیگیری سرقت گوشی همراه و تبلت


دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایت شرکت مخابرات در پاسخ اعلام می کند که «سیم کارت موجود در تلفن سیار مذکور به نام محمدباقر است و گوشی به شماره سریال 350666516096611 در تاریخ 91/09/10 به شماره سیم کارت فوق فعال بوده است.»

دادگاه دستور می دهد که دفتر با توجه به پاسخ واصله از اداره مخابرات وقت نظارت را تجدید و محمدباقر سه روز پس از رویت به عنوان متهم احضار شود. در تاریخ 92/06/24 در وقت فوق العاده دادگاه تشکیل و هویت آقای محمدباقر احراز و تایید می شود. ضمن آنکه دادگاه خطاب به نامبرده تفهیم اتهام می کند.

متهم عنوان می کند که «من گوشی را حدود هشت ماه پیش از یک نفر که نمی شناختم خریدم و چون بسته بندی نداشت، بخشی از وجه را دادم و قرار شد هر وقت بسته بندی را آورد، مابقی مبلغ را بدهم.»

وی ادامه می دهد که «در مورد خرید گوشی نمی دانستم که دزدی است چون که فروشنده گوشی به من اطمینان داد که گوشی کارتن دارد و هیچ مشکلی در مورد آن وجود ندارد. من هم به حرف او اطمینان کردم و قرار شد که کارتن گوشی را بیاورد. من هیچ گونه اطلاعی از سرقت گوشی نداشتم.»

دادگاه پس از ملاحظه اوراق پرونده و دفاع متهم، قرار آزادی او را با قید وثیقه نقدی معادل یک میلیون تومان تا ختم رسیدگی صادر و به متهم ابلاغ می کند. پس از آنکه متهم این مبلغ را پرداخت می کند، قرار قبولی وثیقه نیز صادر می شود. مراتب به شاکی ابلاغ و گوشی موبایل از متهم اخذ و در گاوصندوق دادگاه نگهداری می شود.

در تاریخ 92/09/10 در وقت مقرر دادگاه تشکیل می شود ولی طرفین حضور ندارند. به این ترتیب، دادگاه پس از بررسی محتویات پرونده، ختم رسیدگی را اعلام کرده و به شرح آتی مبادرت به صدور رای می کند: «در خصوص اتهام آقای محمدباقر دایر بر خرید مال مسروقه یک دستگاه تلفن همراه مربوط به شاکی پرونده به نام امیرحسین، نظر به اینکه متهم با توجه به شغل وی که در کار خدمات کامپیوتری بوده، خبر داشته است کسانی که گوشی بدون کارتن و بدون فاکتور می فروشند سارق هستند و به این ترتیب با اطلاع مبادرت به خرید مال سرقتی کرده است، در نتیجه دادگاه بزه انتسابی را محرز دانسته و به استناد ماده 662 از قانون مجازات اسلامی، آقای محمدباقر را به تحمل شش ماه حبس و تحمل پنجاه ضربه شلاق محکوم می کند. همچنین دادگاه حکم به رد عین مال مسروقه که توسط دادگاه توقیف شده به آقای امیرحسین می کند. این رای حضوری تلقی شده و پس از ابلاغ به مدت 20 روز قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران است.»

محکوم علیه نسبت به دادنامه مذکور اعتراض کرده و درخواست تجدیدنظر می کند و دادگاه تجدیدنظر با بررسی اوراق و محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به این شرح مبادرت به صدور رای می کند: «درخصوص تجدیدنظر خواهی آقای محمدباقر نسبت به دادنامه شماره 2494 مورخ 92/09/10 صادره از شعبه دادگاه عمومی کیفری تهران که براساس آن حسب شکایت تجدیدنظرخوانده آقای امیرحسین دایر بر خریداری مال مسروقه به تحمل شش ماه حبس تعزیری و پنجاه ضربه شلاق و استرداد گوشی مورد معامله درحق مال باخته محکوم شده است، با توجه به اینکه تجدیدنظرخواه علی رغم اظهارات متناقض به شرح اوراق 18 و 36 پرونده، اعتراض موجهی که موجبات نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته را ایجاب کند ارائه نکرده است و این رای نیز از حیث احراز اساس محکومیت به طور صحیح صادر شده است، به این ترتیب با رد تجدیدنظرخواهی به لحاظ وضعیت خاص نامبرده با رعایت ماده 38 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 دادنامه معترض عنه با لحاظ تخفیف و اصلاحیه مذکور تایید می شود. رای صادره قطعی است.»

پرونده برای اجرا به دادگاه صادرکننده رای بدوی ارجاع شده و حسب دستور دادرس، شعبه دفتر دادگاه کیفری طی نامه ای به مدیر دفتر اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام می کند: «به این وسیله پرونده کلاسه 82/1031/303 اتهامی آقای محمدباقر که منجر به صدور دادنامه 1568 مورخ 92/12/15 شده است با کلیه محتویات شامل 35 برگ جهت اجرا ارسال می شود.»

مستند عمل مجرمانه، ماده 662 قانون مجازات اسلامی است. به موجب ماده اخیر: «هر کس با علم و اطلاع یا با وجود قراین اطمینان آور به اینکه مال در نتیجه ارتکاب سرقت به دست آمده است، آن را به نحوی از انحاء تحصیل یا مخفی یا قبول کند یا مورد معامله قرار دهد، به حبس از شش ماه تا سه سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. در صورتی که متهم معامله اموال مسروقه را حرفه خود قرار داده باشد، به حداکثر مجازات در این ماده محکوم می شود».
با توجه به اینکه متهم اقرار و اعتراف کرده است به اینکه گوشی را بدون کارتن و از شخص بیگانه خریداری کرده است و قیمت واقعی گوشی را پرداخت کرده و نیز با عنایت به اینکه شغل متهم به نوعی بی ارتباط با این مسایل نبوده است، وی با آگاهی از اینکه گوشی بدون کارتن می تواند سرقتی باشد، اقدام به خرید گوشی تلفن همراه کرده است. به این ترتیب استدلال دادگاه محترم بدوی از این حیث کاملا درست است و رای دادگاه نیز به درستی صادر شده است و دادگاه محترم تجدیدنظر با در نظر گرفتن وضعیت متهم که هیچ گونه اشاره ای به چگونگی آن نشده است، با استناد به ماده 38 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392، مجازات نامبرده را تخفیف داده است.

به موجب ماده اخیر: «جهات تخفیف عبارتند از: الف- گذشت شاکی یا مدعی خصوصی، ب- همکاری موثر متهم در شناسایی شرکا یا معاونان، تحصیل ادله یا کشف اموال و اشیای تحصیل شده از جرم یا به کار رفته برای ارتکاب آن، پ- اوضاع و احوال خاص موثر در ارتکاب جرم، از قبیل رفتار یا گفتار تحریک آمیز بزه دیده یا وجود انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب جرم، ت- اعلام متهم قبل از تعقیب یا اقرار موثر وی در حین تحقیق و رسیدگی، ث- ندامت، حسن سابقه و یا وضع خاص متهم از قبیل کهولت یا بیماری، ج- کوشش متهم به منظور تخفیف آثار جرم یا اقدام وی در جهت جبران زیان ناشی از آن، چ- خفیف بودن زیان وارد شده به بزه دیده یا نتایج زیان بار جرم، ح- مداخله ضعیف شریک یا معاون در وقوع جرم».

به نظر می رسد که تخفیف دادگاه محترم تجدیدنظر بیش از حد معمول بوده و علت تخفیف نیز به صراحت بیان نشده است.

آنچه از حقوق باید بدانید

<
3 آذر 1395 23:45

مهدی

  • گروه کاربری: میهمان
  • تاریخ عوضیت: --
  • وضعيت:
 
با سلام و تشکر.
2 تا سوال داشتم:
1 اینکه شخص شاکی میتواند سراغ شخص متهم قبل تشکیل دادگاه رفته و اقدامات دلخواه رو انجام دهد؟
2 اینکه اگر به شخص متهم رای عفو یا تخفیف در مجازات صادر شود چه طور میشود وی را به زندان محکوم کرد؟
مممنون میشوم اگر جواب را به ایمیلم هم بفرستید.

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید