» » روش شکایت از وکلای دادگستری

مهرگان
 
 
 

روش شکایت از وکلای دادگستری

9 فروردین 1400

روش شکایت از وکلای دادگستری


خلفاتی که ممکن است از وکلا سربزند و شما بابت آن بتوانید از وکیل خود شکایت کنید می تواند شامل موضوعات زیر باشد ، البته می توانند موضوعات دیگری را هم شامل شوند :

1- خودداری وکیل از شرکت در جلسات دادگاه پرونده ای که او وکالت آن را برعهده دارد .

2- استعفا از پرونده در زمانی که شما وقت برای معرفی وکیل دیگری نداشته باشید .

3- افشای اسرار مربوط به موکل یا پرونده

4- خودداری از تحویل یک نسخه از وکالت نامه به موکل

5- خیانت به موکل یا تبانی با طرف دعوای پرونده اود و به چه روشی می توانیم از وکیل متخلف

روند رسیدگی به شکایت‌ها

شکایت‌هایی که به صورت کتبی یا شفاهی به دادسرای انتظامی وکلا می‌رسد ثبت و رسید داده می‌شود. پرونده پس از تشکیل تحت رسیدگی دادیاران دادسرای انتظامی کانون قرار می‌گیرد. دادیار در صورتی که لازم بداند از طرفین شکایت، دعوت می‌کند تا توضیحات خود را ارایه دهند. بعد از اینکه پرونده آماده اتخاذ تصمیم شد، مبادرت به صدور قرار می‌شود و قرارهای صادره مورد ملاحظه دادستان انتظامی قرار می‌گیرد. در صورتی که پرونده منجر به صدور قرار تعقیب وکیل شود و دادستان با آن موافقت کند مبادرت به صدور کیفرخواست می‌شود و پرونده برای رسیدگی به «دادگاه انتظامی» ارسال می‌شود. اما اگر برعکس، وکیلی که از او شکایت شده با صدور قرار منع تعقیب تبرئه شود و دادستان با آن موافقت کند، مراتب به شاکی ابلاغ می‌شود و در صورتی‌که شاکی اعتراض کند پرونده برای رسیدگی به دادگاه انتظامی ارسال خواهد شد.

مقررات شکایت از وکیل

مقررات مربوط به وکلا، ترتیبی را برای رسیدگی به تخلفات وکلا برای شکایت از وکیل تعیین کرده است که هرکس شکایتی از رفتار یا اخلاق وکیلی داشته باشد، بتواند آن را پیگیری کند. با وجود این امکان، موکل ناراضی، می تواند تصمیم در مورد اخلاق و رفتار وکیل را به مرجع صالح به رسیدگی ( شکایت از وکیل ) بسپارد. بنابراین سوء تفاهمی نباید درخصوص صحت رفتار وکلا باقی بماند. اما این سؤال بسیاری از شهروندان است که کی وکجا می توان شکایت از وکیل کرد؟ در پاسخ باید گفت که تخلف هایی که وکلا به مناسبت شغل خود انجام می دهند در دادسرای انتظامی وکلا رسیدگی می شود. هرکس شکایتی از اخلاق یا رفتار وکیلی دارد که مربوط به شغل اوست، می تواندبرای شکایت از وکیل ترتیب زیر را طی کند.

اگر کسی از اخلاق و رفتار وکیل دادگستری شکایتی( شکایت از وکیل) داشته باشد، می تواند شکایت خود را به صورت کتبی یا شفاهی به کانون وکلایی که آن وکیل در آن عضو است تقدیم کند. علاوه بر شاکی، رئیس کانون وکلا، رئیس شعبه اول دادگاه عمومی شهرستان، رئیس شعبه اول دادگاه تجدید نظر ودادستان می توانند تخلف وکیل رابه صورت کتبی به اطلاع دادسرای انتظامی وکلا برسانند. شکایت کتبی شاکی در دفتر کانون ثبت می شود و شکایت شفاهی در صورت مجلس نوشته شده و به امضای شاکی می رسد. این شکایت به دادسرای انتظامی وکلا و نزد دادستان انتظامی کانون ارسال می شود.

رسیدگی به تخلف وکیل در دادسرای انتظامی وکلا آغاز می شود. این دادسرا به اتهامات وکیل رسیدگی می کند و اگر آنها را وارد دانست، کیفرخواست صادر می کند وبدین ترتیب، پرونده برای رسیدگی به تخلف وکیل به دادگاه انتظامی وکلا می رود. این دادسرا اگر وکیل را بی گناه تشخیص داد، قرار منع تعقیب صادر می کند وبدین ترتیب، شکایت شاکی رد می شود.

قرار منع تعقیب به این معنی است که شکایت از وکیل وارد نبوده است و تقصیری از وی سر نزده است. در صورتی که این قرار از سوی دادسرای انتظامی وکلا صادر شود، قابل اعتراض خواهد بود. شاکی و رئیس کانون وکلای دادگستری، کسانی هستند که می توانند به قرار منع تعقیب اعتراض کنند، آنها ۱۰ روز از زمان ابلاغ این قرار فرصت دارند که با مراجعه به دادگاه انتظامی وکلا است. اگر رسیدگی در دادسرای انتظامی وکلا، به صدور کیفرخواست منتهی شود، نوبت به رسیدگی به اتهام وکیل در دادگاه انتظامی وکلا خواهد رسید.

در صورت صدور کیفرخواست، احتمال اینکه وکیل از وکالت تعلیق شود، وجود دارد، اما صدور کیفرخواست لزوماً به معنی این نیست که وکیل تخلفی مرتکب شده است. دادگاه انتظامی وکلا است که در این خصوص اظهار نظر خواهد کرد. دادگاه انتظامی وکلا اگر قرار منع تعقیب وکیل را درست بداند، آن را تأیید می کند وبدین ترتیب وکیل از آن اتهام برای همیشه مبرا می شود ومعلوم می شود که موکل درخصوص تخلف وی حق نداشته است.

دادگاه انتظامی وکلا به هر طریق ممکن است شروع به رسیدگی به تخلف وکیل کند. در فرض اول پس از اعتراض به قرار منع تعقیب وکیل نزد این مرجع، اگر قرار منع تعقیب را نادرست دانست و اعتقاد به تخلف وکیل داشته باشد، خود به موضوع رسیدگی کرده وحکم صادره می کند اما معمولاً رسیدگی در دادگاه انتظامی وکلا پس از صدور کیفرخواست از سوی دادسرای انتظامی وکلا شروع می شود. دادگاه انتظامی وکلا، رونوشت ادعا نامه با تقاضا را به وکیل تحت تعقیب ابلاغ می کند و اگر توضیح وکیل لازم نباشد، حکم خود را صادر می کند در غیر این صورت پس از گرفتن توضیح از وی رأی صادر می کند.

در پایان رسیدگی ممکن است رأی دادگاه انتظامی وکلا مبنی بر برائت باشد. بدین معنی که تشخیص دهد که تخلفی از سوی وکیل رخ نداده است. در صورت حکم به محکومیت وکیل یکی از این مجازات ها برای او تعیین خواهد شد:

اخطار کتبی
توبیخ با درج در پرونده
توبیخ با درج در روزنامه رسمی ومجله کانون
تنزل درجه
ممنوعیت وکالت از سه ماه تا سه سال
و محرومیت دائم از شغل وکالت

این رأی به وکیل تحت پیگرد، کانون وکلا، دادسرای انتظامی وهمچنین شاکی ابلاغ خواهد شد.

تقاضای تجدید نظر

از آرایی که دادگاه عالی انتظامی قضات صادر می کند، می توان در دادگاه عالی انتظامی قضات ظرف مدت ۱۰ روز از ابلاغ رأی تقاضای تجدید نظر کرد. همه آرای صادر شده از دادگاه انتظامی وکلا از سوی شاکی خصوصی که تعقیب وکیل با شکایت او آغاز شده است قابل تجدید نظر است. اما وکیل متخلف و رئیس کانون وکلا، تنها در موارد خاصی می توانند تقاضای تجدید نظر کنند، رأی دادگاه در مورد تعلیق یا عدم تعلیق وکیل از وکالت وهمچنین رأی به مجازات از درجه چهار به بالا، از سوی وکیل قابل تجدید نظر در این دادگاه انتظامی قضات است. رأی برائت و مجازات درجه چهار به بالا نیز از سوی رئیس کانون قابل تجدید نظر است. دادگاه عالی انتظامی قضات به عنوان مرجع تجدید نظر به موضوع رسیدگی کرده وممکن است رأی دادگاه انتظامی وکلا را تأیید کند یا آن را نقض کرده وحکم جدید صادر کند. به هر حال رأی این مرجع قطعی بوده وقابل تجدید نظر نخواهد بود.
[/justify]

آنچه از حقوق باید بدانید

 
برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس ، اُپرا و یا گوگل کروم استفاده نمایید